Cesta k mestu s vyššou kvalitou života vedie cez bezpečnejšie a príjemnejšie verejné priestory, kde je utlmená premávka automobilov. Z tohto princípu vychádza Hlavné mesto, ktoré sa podujalo na zlepšenie podmienok pre chodcov, predovšetkým detí. Preto rozbehlo v susedstve dvojice staromestských škôl stavebné zásahy, ktoré zvýšia úroveň priestranstiev.
Bratislava už dlhšie hovorí o veľkej ambícii stať sa jedným z najlepších miest pre výchovu detí v Európe. Za týmto účelom realizuje viacero projektov, k najvýraznejším ale patrí budovanie tzv. školských ulíc. Ide o koncept, založený na utlmení automobilovej dopravy v blízkosti škôl v čase, keď do nich ráno prichádzajú deti. Hlavným cieľom je zvýšenie bezpečnosti a podpora zdravej mobility.
Doterajšie prieskumy totiž poukázali na fakt, že drvivá väčšina obyvateľov Bratislavy žije v dochádzkovej vzdialenosti od najbližšej školy. Teoreticky by tak nemali byť významnejšie prekážky voči dopravovaniu sa do vzdelávacej inštitúcie peši alebo na bicykli. V praxi ale množstvo rodičov svoje deti preváža autami, keďže sa obáva o ich bezpečnosť z dôvodu zvýšenej premávky. Ide o začarovaný kruh.
Magistrát sa v spolupráci s Metropolitným inštitútom Bratislavy pustil do prekonania tohto problému v uplynulých rokoch. Najprv na jednej pilotnej a potom na niekoľkých ďalších školách začal realizovať participačné aktivity, ktoré majú viesť k návrhu konkrétnych opatrení pre zmenu spôsobu dopravovania sa i zlepšenia bezpečnosti. Aktuálne ide o desať zariadení, pričom zásahy sa už realizovali v blízkosti siedmich z nich.
K najznámejším patria základné školy na Tbiliskej v Rači, Nevädzovej v Ružinove a Vazovovej a Mudroňovej v Starom Meste. Prostredníctvom jednoduchých farebných úprav na vozovke mali byť šoféri upozornení, že ide o lokalitu so zvýšeným pohybom detí, a prispôsobiť tomu jazdu. Prostredníctvom postupov tzv. taktického urbanizmu boli rozšírené chodníky či nárožia chodníkov a zúžené plochy pre automobily.
Opatrenia vyvolali kritiku, najmä v prípade staromestských projektov. Časť verejnosti považovala tieto zásahy za príliš radikálne, zbytočné či zle zrealizované. V prípade Vazovovej vyvolalo umelecké farebné riešenie premaľovanej asfaltovej plochy v kombinácii s nedostatočne odkomunikovanou dokumentáciou odpor, keďže sa všeobecne verilo, že mesto chce na vozovke zriadiť detské ihrisko.
MIB aj Magistrát tieto úvahy odmietli. Namiesto toho potvrdili, že ide o dočasný a provizórny zásah, zameraný na zmenu správania vodičov aj prieskum možností zlepšenia. Na ich základe mali byť vypracované definitívne projekty, ktoré by jednotlivé problémy prekonávali. Predstavené boli v priebehu jari s tým, že s realizáciou sa začne hneď po začiatku letných prázdnin.
Mesto v tomto prípade neklamalo a skutočne začalo transformovať križovatky na Mudroňovej aj Mýtnej. Obe sú vo vysokom štádiu realizácie. V prípade Mudroňovej bol predláždený chodník pred školou za použitia Bratislavskej dlažby, vydláždené parkovacie miesta a vybudovaná je časť vyvýšeného priechodu pre chodcov na druhú stranu ulice. Východná strana (smerom k hotelu Albrecht) je uzatvorená a vyfrézovaná, keďže práve tu sa budú realizovať najväčšie zmeny.
Tie spočívajú v nahradení asfaltových plôch vozovky vysunutými nárožiami s väčším priestorom pre peších, ale aj zeleným ostrovom pred hotelom, novým parkovaním a parkovacím zálivom pre autobusy. Aj tu budú vyvýšené priestory pre prechádzanie cez cestu, čo ocenia nielen deti, ale aj občania so zhoršenými možnosťami pohybu. Lokalita by tak mala byť nielen bezpečnejšia, ale aj funkčnejšia a kultivovanejšia.
To isté sa aktuálne deje aj na križovatke Mýtnej a Vazovovej. V tomto momente sa dláždia chodníky na západnej strane Mýtnej, severnej strane Vazovovej a čiastočne aj južnej. Uzavretá je časť vozovky, kde v budúcnosti tiež vznikne rozsiahlejšia plocha pre peších, doplnená o zeleň. Takisto sa upravujú aj stredové ostrovčeky, kde sa bude v budúcnosti zeleň nachádzať taktiež. Vyvýšený priechod bude len pri križovaní Vazovovej so Slovanskou.
Úplné dokončenie oboch projektov možno očakávať pravdepodobne až v priebehu septembra, pre chodcov aj automobily by mali byť ale križovatky plne priechodné azda ešte pred koncom prázdnin. Ako posledné sa totiž budú realizovať sadové úpravy či inštalovanie mobiliáru.
V kontexte mesta veľkosti Bratislavy nejde o veľké ani náročné zásahy. Ich význam je skôr symbolický – samospráva reálne pristúpila k opatreniam, ktorých cieľom je upokojenie automobilovej dopravy v prospech chodcov. V skutočnosti neprichádza k veľkému obmedzeniu vodičov, odteraz však budú povinní jazdiť opatrnejšie a pomalšie. Ide o prostriedok k tomu, aby sa viac detí a ich rodičov rozhodlo ísť do školy peši alebo na bicykli.
V tomto kontexte je škoda, že oba projekty neobsahujú viac opatrení v prospech cyklodopravy. Vazovova, kde sa nachádza spojená základná a stredná škola, ako aj pracoviská Slovenskej technickej univerzity, je teoreticky významným cieľom alebo zdrojom cyklistickej dopravy s napojením na významné radiály. V prípade Mudroňovej je jej význam nižší, nie však nulový.
Napriek tomu ide o pozitívne vzory a azda začiatok širšieho trendu. V Bratislave možno nájsť obrovské množstvo príkladov mrhania priestorom, kde vozovka pre automobily zaberá aj plochy, ktoré autá reálne nevyužívajú (čo vidno zvlášť teraz, keď opadávajú plody agátov). Rozšíriť by sa tak mohli chodníky aj zeleň, čím by sa skrátili vzdialenosti pri prechádzaní cez cestu, ulice boli príjemnejšie a mesto udržateľnejšie.
Ak sa má stať Bratislava metropolou s vysokou kvalitou života, potrebuje čoraz intenzívnejšie hľadať spôsoby, ako zlepšiť kvalitu pešej a cyklistickej dopravy, a to aj na úkor automobilovej. Objem priestoru, ktorý zaberá infraštruktúra pre autá, je v obrovskom nepomere voči ostatným dopravným módom, pričom jej efektivita je zďaleka najnižšia. Navyše má negatívne dopady na životné prostredie, zdravie aj podobu mesta.
Vazovova aj Mudroňova čoskoro ukážu, o čo sú obyvatelia ochudobnení, keď prestanú nad mestským priestorom uvažovať ako o vzácnej komodite. V širokých cestách alebo predimenzovaných križovatkách sú „zakliate“ desaťtisíce metrov štvorcových, ktoré by mohli byť využité účelnejšie. Mestá pre ľudí sú práve tie, ktoré túto hodnotu pochopili a rozumne s ňou naložili.
Fotografie z 21.7.2024. Pozrite si obnovu bratislavských verejných priestranstiev vo fotoalbumoch.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre