Okolie medzinárodného letiska M.R. Štefánika v Bratislave zatiaľ patrí k menej urbanizovaným oblastiam, ale postupne sa začína transformovať. V súčasnosti sa v bezprostrednom susedstve letiska rozvíjajú nové projekty, ktoré prinesú do lokality výrazné zmeny. Jedným z nich má byť aj nová centrála spoločnosti Goldbeck.
Goldbeck je medzinárodná stavebná spoločnosť so sídlom v Nemecku, ktorá sa špecializuje na výrobu stavebných dielov a systémových riešení. Jestvujúca slovenská centrála na Dvojkrížnej ulici už nevyhovuje súčasným štandardom a požiadavkám na reprezentatívnosť. Plán výstavby nového sídla preto nie je žiadnym veľkým prekvapením.
Centrála bude situovaná na pozemku pri Ivanskej ceste, priamo na rohu menšej križovatky, ktorá smeruje k rôznym administratívnym a maloobchodným novostavbám. Budova bude susediť so showroomom spoločnosti Viessmann. Lokalita disponuje výborným napojením na diaľnicu D1, čo je pre výstavbu kancelárskych budov výhodné, a taktiež je dobre dostupná z letiska, čo bolo zohľadnené pri navrhovaní konceptu.
Výstavba by mohla byť čoskoro zahájená, nakoľko bolo mestskou časťou Ružinov vydané stavebné povolenie. Projekt pozostáva z dvoch objektov – administratívnej budovy a parkovacieho domu.
Administratívny objekt bude situovaný na križovatke Ivanskej cesty a jeho západná fasáda vytvorí uličnú čiaru spolu s okolitými objektmi. Bude mať sedem nadzemných podlaží (NP) a jedno podzemné podlažie (PP). V podzemí budú sklady a priestory pre technické vybavenie. Prvé NP bude tvoriť vstupný priestor a päť prenajímateľných priestorov so samostatnými vstupmi z chodníka popri Ivanskej ceste a z vnútrobloku. Na druhom až šiestom NP sa budú nachádzať administratívne priestory s variabilným usporiadaním dispozície. Najvyššie podlažie bude vyčlenené pre kongresovú sálu so zázemím.
Parkovací dom bude umiestnený vo východnej časti pozemku s uličnou fasádou orientovanou na juh Ivanskej cesty smerom k letisku. Objekt bude mať šesť NP, pričom každé podlažie bude mať dve výškové úrovne, prepojené polrampami. V zníženom prízemí bude velín s hygienickými miestnosťami, technológie a sklad. Od druhého NP už bude objekt určený len na parkovanie a na tento účel bude slúžiť aj strecha budovy. Nad priestorom strechy sa bude nachádzať konštrukcia, nad ktorou bude namontovaná sústava solárnych panelov. V západnej časti sa parkovací dom prepojí s administratívnou budovou formou kolonády, ktorá bude z obidvoch strán otvorená so strechou s extenzívnou zeleňou.
Parkovací dom by mal byť určený pre zamestnancov pracujúcich v administratívnej budove, ako aj pre verejnosť. Celkovo sa uvažuje s realizáciou 486 stojísk, z toho 448 v parkovacom dome a 38 na teréne. Investor tak zužitkuje blízkosť letiska a diaľnice. Keďže parkovacie kapacity sú v okolí pomerne obmedzené, Goldbeck predpokladá, že navrhovaná stavba bude vysoko využívaná.
Medzi objektmi vznikne poloverejné zelené átrium. Severná časť územia bude vyplnená parkovo upravenými plochami pre návštevníkov a zamestnancov. Sadové a parkové úpravy sú navrhované tak, aby sa vytvorila čo najpriaznivejšia mikroklíma, zatienili sa plochy parkoviska a zvýšila sa estetická hodnota priestoru. Exteriérové plochy parkovacieho domu budú obrastené popínavou zeleňou, vyrastajúcou zo zavesených kvetináčov.
O architektúru projektu sa postarala kancelária Compass, ktorá patrí k najrenomovanejším architektonickým pracoviskám na Slovensku. Plastická fasáda kancelárskej budovy má byť príjemne doplnená zelenou fasádou parkovacieho domu. Objekt centrály by tak mohol pôsobiť reprezentatívnym a solídnym, no zároveň aj súčasným dojmom.
Ak sa začne výstavba už v krátkom čase, dokončenie novej centrály spoločnosti možno očakávať ešte pred koncom roka 2025.
Aj keď daná lokalita nie je považovaná za prémiovú časť Bratislavy, postupne sa tu začínajú objavovať kvalitnejšie alebo rozsiahlejšie projekty, ku ktorým by Goldbeck mohol zapadnúť. Nejde pritom len o kancelárie a obchodné priestory, hoci tieto aj naďalej prevažujú.
Príkladom je Obchodná zóna GLP, naplánovaná v priestore medzi diaľnicou D1 a areálom bratislavského letiska naproti nákupnému centru Avion a IKEA. Pozostávať bude z piatich jednopodlažných, nízkoenergetických a podľa investora ekologických budov, ktoré budú využívať obnoviteľné zdroje energie. Pozornosť bola venovaná architektúre, ktorá bola zverená v tomto smere skúsenej kancelárii A3 Architekti. Developer tvrdí, že sa výstavba začne v roku 2024.
Medzi ďalšie významné lokálne projekty patrí Galvaniho Business Centrum V od od investora Galvaniho 5 s.r.o. a Architektov Šebo Lichý a ROAR, nedávno dokončené Moruše od VI Group aj Ovocné Sady od JTRE a architektov GFI. Posledné dva zmieňované projekty sem priniesli bývanie.
Najmasívnejším projektom sú Ovocné sady, ktoré tvoria v podstate nové sídlisko vo východnej časti Trnávky. JTRE tu naplánovalo vybudovanie obytného súboru s 1.030 bytmi. Tvorí ho jedenásť sedempodlažných bytoviek v riadkovej zástavbe. Urbanistickým riešením nie sú veľmi vzdialené od modernistických sídlisk.
V lokalite však stále existujú rezervy a priestor pre budúci stavebný rozvoj. Ivanská cesta by sa tak mohla zmeniť na ulicu s mestskejším charakterom. Ide o jednu zo vstupných brán do mesta, hoci v súčasnosti nie je práve najatraktívnejšia. Dôvodom je, okrem iného, aj reklamná "hradba" na južnej strane ulice, ktorá stojí na pozemkoch letiska. Tento prejav nízkej kultúry a nevhodného prístupu k verejnému priestoru nezmení ani architektúra nových kancelárskych budov, bez ohľadu na ich kvalitu.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac