Okolie bratislavského letiska je v súčasnosti miestom intenzívnej výstavby. Postupne tu rastú bytové domy v rámci mohutného projektu Ovocné Sady, ktoré do lokality prinesú možno tisíce nových obyvateľov. Pribudnúť však majú aj kancelárske kapacity: svoje sídlo tu chce vybudovať stavebná spoločnosť Goldbeck. Projekt jej centrály získal v uplynulých dňoch prvé dôležité povolenia.
Zámer výstavby novej centrály Goldbecku bol prvýkrát predstavený v marci tohto roku, kedy bol predložený na posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA). Samotný Goldbeck je nadnárodnou stavebnou firmou, pôvodne z Nemecka, špecializujúcou sa na výrobu stavebných dielov. Dnes sídli v priestoroch na Dvojkrížnej ulici, ktoré len sotva pôsobia reprezentatívne. Rozhodnutie vybudovať nové sídlo je preto logické.
Pre svoje kancelárie si firma vybrala pozemok pri Ivanskej ceste, v dotyku so showroomom spoločnosti Viessmann. Plocha je porastená neudržiavanou zeleňou a územie má dobré napojenie na diaľnicu D1, čo vytvára potenciál pre rozvoj administratívnej funkcie. Okrem toho, blízkosť letiska spoločne s jeho nedostatočnými parkovacími kapacitami predstavuje priestor aj pre budovanie nových, čo chce firma využiť.
Projekt pozostáva z dvoch objektov - zo sedempodlažnej administratívnej budovy a šesťpodlažného parkovacieho domu. Kancelárska budova bude mať skeletovú konštrukciu, na ktorej budú osadené typizované fasádne panely priamo od Goldbecku, ako aj zelená fasádna predstena na samostatnej konštrukcii. Zeleň chce firma vidieť aj na streche, kde vznikne pobytová terasa, keďže najvyššie podlažie bude ustúpené. Úžitková plocha budovy bude 5.540 metrov štvorcových, zamestnancov tu bude pracovať asi 400. Všetky kapacity však pravdepodobne nevyťaží len Goldbeck, ale budú tu aj prenajímateľné priestory pre iné firmy.
V prípade parkovacieho domu má tento slúžiť nielen susednej administratívne, ale aj zužitkovať blízkosť diaľnice a letiska. Bude preto záchytným parkoviskom a miestom pre dlhodobý parking pre potreby letiska. Kapacita bude 446 stojísk, z toho administratívna budova využije 147. Fasáda bude otvorená, umiestnené však na nej budú drevené lamely porastené zeleňou. Na streche majú byť umiestnené solárne panely. Investor počíta aj s umiestnením 40 parkovacích miest na teréne.
Keďže má ísť o reprezentatívne sídlo spoločnosti, Goldbeck oslovil kanceláriu Compass, ktorá patrí k najskúsenejším architektonickým pracoviskám v krajine. Komplex tak bude pôsobiť solídnym dojmom, daným príťažlivou fasádou s antracitovými fasádnymi panelmi a silnou prítomnosťou zelene. Veľmi dobre by mohol, ak vizualizácie nesklamú, vyzerať aj parkovací dom.
Zámer v danej podobe prešiel teraz kľúčovými etapami posudzovania. Projekt má vydané záverečné stanovisko EIA a predovšetkým kladné záväzné stanovisko zo strany Hlavného mesta SR Bratislavy. Pripomienky neboli výrazné, projekt totiž rešpektuje plánované zámery v území – napríklad výhľadovú obojsmernú segregovanú cyklotrasu, ktorá by mala zabezpečiť napojenie letiska.
Výraznejšie komplikácie pri ďalších stupňoch povoľovania nepredpokladám. Komplex je naplánovaný mimo rezidenčných území a v okolí zatiaľ nežijú ľudia, ktorým by mohol projekt prekážať. V optimistickom prípade by tak realizácia mohla prebehnúť medzi rokmi 2022-2023 (hoci investor predpokladá, že by to mohlo byť už skôr). Celkové náklady predstavujú asi 16 miliónov eur.
Goldbeck dobre doplní paletu administratívnych objektov v tejto lokalite. Nejde o prémiovú časť Bratislavy, čo sa v minulosti odrazilo na slabšej architektúre jednotlivých kancelárskych komplexov. Výnimku v poslednej dobe predstavuje len rozostavané Galvaniho Business Centrum V od Architektov Šebo Lichý a ROAR, z minulosti centrum Aircraft.
Do budúcna vznikne na tejto strane Ivanskej cesty pravdepodobne ešte niekoľko budov, kancelárskeho aj rezidenčného charakteru. Pozemky vlastní viacero firiem, jednou z nich je aj developer VI Group, ktorý sa sústredí skôr na realizáciu obytných projektov. Nové developmenty môžu kompletne transformovať plochy, kde kedysi sídlili stromové škôlky a záhrady patriace mestskej organizácii ZARES.
Problémom sú však priestory na južnej strane ulice. Keďže bratislavské letisko je malé a kvôli blízkosti viedenského letiska je jeho potenciál pre rozvoj obmedzený, očakávať vznik väčšieho „airport city“ s bizniscentrami a hotelmi v dohľadnej dobe je naivné. Voľné plochy, kde by takáto zástavba vznikla (južne od Ivanskej cesty), tak ostanú nezastavané pravdepodobne veľmi dlho. Bohužiaľ, to je spojené aj s absenciou údržby.
Pozemky dnes vlastní Letisko M.R.Štefánika, ktoré tu výhľadovo uvažuje s výstavbou novej prístupovej komunikácie, a súkromné osoby. Možnosti mesta či mestskej časti zasiahnuť do vzhľadu územia sú tak obmedzené. V takom prípade by mala samospráva využiť aspoň rozličné mäkké prostriedky, ako vlastníkov priestorov presvedčiť k základným úpravám lokality. Nový park alebo vybavenosť tu pravdepodobne nevznikne, zánik súčasnej reklamnej aleje by však bol prvým krokom k zmene.
Táto časť mesta napriek tomu, že je v podstate bránou do Bratislavy, nepôsobí vôbec reprezentatívne. Ako svojho času skonštatoval český kritik architektúry Adam Gebrian pri návšteve Hlavnej železničnej stanice oblepenej bannermi a pútačmi, daný stav hovorí jediné: Vitajte na Slovensku, v krajine reklamy na čokoľvek. Bratislavské letisko, hoci nedávno generálne prestavené a moderné, spolu so svojím okolím nanešťastie hovorí presne to isté. To sa musí zmeniť.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre