Obce a mestá v podhorí Malých Karpát sú nezriedka malebné s príťažlivými historickými centrami a vinohradníckou krajinou v okolí. Ich kolorit však dramaticky narúša rušná doprava, spravidla vedená priamo cez ich centrá. Riešiť to má Obchvat obcí Malokarpatska, ktorý je v úvodných štádiách realizácie. Investorom je Bratislavský samosprávny kraj.
Regionálne cesty v Bratislavskom kraji patria k najvyťaženejším na celom Slovensku. Tvrdí to Bratislavský samosprávny kraj (BSK), argumentujúc, že po nich prejde až do 30.000 áut denne. Problém to je najmä v intravilánoch miest a obcí. Preto BSK začal s prípravou a výstavbou Malokarpatského obchvatu. Budovanie obchvatu Malokarpatska pozostáva zo 6 etáp. Po úplnom dokončení má nová cesta obísť Svätý Jur, Pezinok, Modru a Dubovú ako aj Slovenský Grob a Viničné.
Ako ale upozorňuje BSK, dôležitejším krokom ako samotná výstavba jednotlivých úsekov obchvatu je príprava nových územných plánov miest a obcí. Cieľom realizácie jednotlivých úsekov obchvatu totiž nie je pripraviť živnú pôdu pre ďalší nekontrolovateľný rast, ale stabilizácia samotného územia.
Z tohto dôvodu pri príprave dáva BSK rovnako veľký dôraz aj na zmeny v jednotlivých obciach nielen z pohľadu dopravnej a technickej infraštruktúry, ale aj z pohľadu budúcej dostupnosti služieb. Nemal by sa tak opakovať scenár z mnohých lokalít, aktuálne najmä na Žitnom ostrove, kde sa aj v dôsledku vzniku D4 a R7 rozmohla suburbánna výstavba.
Po vydaní hodnotenia zo strany Ministerstva životného prostredia SR sa aktuálne začala spracovávať Správa o hodnotení v rámci procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA). Dokumentácia by mala byť hotová do 2. štvrťroka 2025 na základe požiadaviek určených v procese EIA.
Vedenie BSK si od obchvatu sľubuje zvýšenie kvality života. „Obchvat prispeje k zmenšeniu kolón, zníženiu emisií a zlepší aj prepojenie nášho územia so susedným Trnavským krajom,“ tvrdí predseda BSK Juraj Droba. „Celkovo pozostáva z niekoľkých fáz. Prvú etapu o dĺžke 1,7 km sme motoristom odovzdali v októbri 2022. Spája diaľničnú križovatku Triblavina s cestou III/1059 v katastri obce Chorvátsky Grob. Práce pokračujú ďalej a to nevyhnutnými administratívnymi procesmi.“
Ako ďalší sa nemá budovať nadväzujúci úsek, ale nesmierne potrebné vymiestnenie tranzitu z jedného z najkrajších malokarpatských mestečiek – Modry. „Aktuálne pripravujeme ďalšie úseky, najbližšie k realizácii je obchvat Modry, pričom s výstavbou by sme mohli začať v roku 2026,“ potvrdzuje Droba. „Bratislavský samosprávny kraj už má pre tento úsek hotovú dokumentáciu pre územné rozhodnutie.“
Ako ďalej vedenia kraja konkretizuje, preložka cesty II/502 začína východne od hranice zastavaného územia mesta Modra a vedie okolo areálu firmy Bohnenkamp, prechádza Procházkovým potokom, križuje preložku poľnej cesty a plánovanú cyklotrasu, stúpa a končí pri križovatke s Trnavskou cestou II/504. Realizáciou projektu sa zníži intenzita dopravy v centrálnej časti Modry až o 75%.
Otvorí sa tak cesta k dlhoočakávanej obnove centrálneho námestia v meste. „BSK spolupracuje s mestom Modra aj na úpravách infraštruktúry v intraviláne s cieľom vytvorenia kvalitného verejného priestoru,“ doplnil Juraj Droba. Príjemné mestečko, ktoré sa stáva čoraz obľúbenejším cieľom výletov, tak bude ešte príťažlivejšie.
Podobné efekty by však mali mať aj ostatné časti obchvatu. Celkovo sa očakáva ukľudnenie centrálnych častí miest a následne aj revitalizácia centier. Pomôcť to môže Svätému Juru či Pezinku, ktoré sú pretrhnuté rušnými cestami. Efekty však ucíti aj Bratislava, predovšetkým Rača a Nové Mesto, ktoré musia znášať tranzit na Račianskej ulici.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre