Opustené priemyselné areály alebo objekty sú súčasťou nejedného slovenského mesta. To, ako ich možno znovu zapojiť do života, ukazuje nedávno ukončená krajinársko-architektonická súťaž z Trnavy. Predložené návrhy vyzdvihujú jedinečnú architektúru bývalého depa a dávajú mu atraktívnu súčasnú náplň, oslovujúcu predovšetkým mladú generáciu obyvateľov a obyvateliek mesta.
V septembri tohto roka mesto Trnava vyhlásilo verejnú anonymnú krajinársko-architektonickú súťaž návrhov, ktorá niesla názov Depo Park Trnava. Cieľom súťaže bola premena bývalého železničného depa a opravárenských hál na Urbánny park pre alternatívne mestské športy a kultúru.
Riešené územie sa nachádza v juhovýchodnej časti mesta Trnava a celkovo zaberá plochu takmer 30-tisíc metrov štvorcových. Areál industriálneho charakteru sa prestal na svoje pôvodné účely využívať už v roku 2008. Odvtedy bol predstaviteľmi mesta aj jeho obyvateľmi vnímaný skôr ako problematický.
Vzhľadom na jeho jedinečné priemyselné genius-loci a vďaka priamej nadväznosti na neďalekú chránenú krajinnú oblasť Trnavské rybníky sa však nakoniec rozhodlo o jeho premene a znovuzapojení do mestského organizmu. Súťaž vyhlásená mestom má byť prvým významným krokom k svetlejšej budúcnosti areálu.
Nový účel má osloviť predovšetkým mladšie generácie. „Mesto Trnava vidí depo a jeho haly ako vhodný priestor pre urbánne športy, ktoré stále hľadajú svoje miesto vo fyzickom priestore mesta aj v jeho spoločenskej a kultúrnej identite. Spojenie miestnej skate komunity a zaradenia skateboardingu medzi olympijské disciplíny dáva predpoklad na vybudovanie živého skateparku s medzinárodnými parametrami, aký v širšom, nielen slovenskom, kontexte stále chýba,” uvádza sa v súťažných podmienkach.
Do súťaže sa zapojilo celkovo 20 autorských kolektívov. Najlepšie ohodnotený návrh pochádza od ateliéru Kuklica Smerek Architekti. Víťazný projekt vznikol v spolupráci s Ateliérom Partero a spoločnosťou Miestor.
„Návrh pracuje s tým najhodnotnejším, čo areál ponúka, a to je charakter bývalého depa. Všetky nové funkcie či objekty sa prispôsobujú lineárnosti pôvodného koľajiska, halám a pôvodným prvkom trakčného vedenia či stožiarom osvetlenia, ktoré vytvárajú jedinečný genius loci,” uvádzajú architekti na súťažnom paneli víťazného projektu.
Hlavným zámerom bola v tomto prípade adaptácia opravárenských hál na kryté námestia a existujúceho jednopodlažného objektu na bulvár. Pristavaný zároveň bude aj úplne nový trakt. Z funkčného hľadiska v oblasti pribudnú priestory pre skatepark, outdoorové workshopy, parkour zóna, oddychová zóna, detské ihrisko, basketballové a tenisové ihrisko či street art zóna. Chýbať nebude ani dostatočné množstvo sociálnych zariadení a menšie záchytné parkovisko.
Dôležitou súčasťou predložených návrhov malo byť aj krajinárske riešenie celej oblasti. V rámci víťazného tímu túto časť spracoval Ateliér Partero. Krajinárska časť návrhu vychádza z jasnej linearity daného priestoru a nadväzuje na líniu a tvarové členenie existujúcich koľajísk.
Podľa odbornej poroty sa „návrh vyznačuje racionálnym a ekonomicky triezvym prístupom k pôvodnej architektonickej substancii a jej stavebnej kvalite.” Porota tiež vyzdvihla environmentálnu stránku projektu, novú architektonickú vrstvu a jasne definovaný koncept s veľkým potenciálom.
Ako súčasť hodnotenia porota zadefinovala aj niekoľko odporúčaní pre dopracovanie víťazného návrhu. Medzi nimi je napríklad otvorenie hál smerom do voľnej krajiny, a tiež ekonomickejší a racionálnejší prístup k navrhovanému novotvaru.
Na druhom mieste sa umiestnil návrh od Lenky Milerovej, ktorý vznikol v spolupráci s Tomášom Gelienom, Ludmilou Haluzíkovou, Sausan Haj Abdovou, Marekom Petříkom a Václavom Suchanom. Aj v tomto prípade architekti stavili na lineárnosť celého konceptu. Všetky nové funkcie boli následne umiestnené do už existujúcich hál.
Návrh ďalej pracuje s otváraním fasád, vďaka čomu sa z hál stáva akési zastrešené námestie, plynulo nadväzujúce na svoje okolie. „Náš návrh staviame na dvoch základných elementoch: stuha a linka. Stuha je urbanistický zásah, je to mäkká krivka, ktorá sa nežne vykrajuje do divokej krajiny. Prechádza areálom, sceľuje ho a prepája. Linka racionálne uchopuje a transformuje existujúcu hmotu zázemia a vytvára vyvýšenú tribúnu pre celý areál,” popisujú autori. Tieto základné architektonické elementy, rovnako ako aj vnímanie krajiny v širších súvislostiach, boli podľa odbornej poroty najväčšími kladmi predstaveného návrhu.
Tretie miesto obsadil kolektív na čele s Katarínou Tomanovou Porubčinovou. Spoluautormi oceneného projektu bol aj Oliver Hacaj, Lenka Kavuljáková, Denis Zeman či Marek Malček. V tomto prípade porota ocenila najmä „prepojenie vnútorného skejtového priestoru jednej z hál s priestrannou skate plaza, čím sa podarilo vytvoriť lákavý obraz plynulého jazdenia medzi certifikovaným športovým a voľným jazdením na námestí.”
Súťaž Depo Park Trnava je prvým a veľmi dôležitým krokom k obnove a znovuvyužitiu postupne chátrajúcich priemyselných areálov na okraji mesta. Ocenené návrhy ponúkajú možné riešenia, ktoré sa dajú jednoducho aplikovať aj pri iných areáloch s podobným urbanistickým a architektonickým dedičstvom. V súťaži bol zároveň kladený veľký dôraz na krajinárske riešenie areálu, a to nielen kvôli jeho novej funkcii, ale aj vzhľadom na okolie riešeného územia.
V mnohých ohľadoch je táto súťaž unikátna v celoslovenskom kontexte. Vyhlasovateľ reaguje na aktuálne veľmi populárne športové a voľnočasové aktivity, oslovujúce množstvo mladých ľudí. Vytvorením špičkového prostredia ukazuje, že mu záleží na budúcnosti, ktorej súčasťou sú rozličné kultúrne a spoločenské prejavy. Tento záujem zároveň spája s vysoko civlizovaným prístupom, ako obstarávať obdobné projekty. Trnava opäť ukazuje, že je dnes v mnohých ohľadoch najvyspelejším mestom na Slovensku.
(SKA, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac