Rušné cestné komunikácie, železničné siete či vodné toky často dramaticky obmedzujú pešie prepojenia medzi susediacimi mestskými štvrťami. V určitých prípadoch môžu byť elegantným a funkčným riešením problému pešie lávky. Tie nielenže zlepšujú prístupnosť, ale v prípade kvalitného návrhu vedia tiež obohatiť mestské prostredie.
Pešie lávky, známe aj ako nadchody, slúžia v prvom rade na bezpečný prechod chodcov ponad frekventované cesty a železničné trate. Nesprávne navrhnutá dopravná infraštruktúra totiž často spôsobuje, že medzi jednotlivými mestskými časťami nie je zabezpečené dostatočné prepojenie pre ľudí presúvajúcich sa pešo, prípadne bicyklom.
Ide o jeden z kľúčových problémov urbanizmu mnohých miest. Slabé pešie prepojenie mestských častí v mnohých prípadoch spôsobuje aj vodný tok, ktorý mestom preteká. Existujúce mosty v mnohých metropolách spájajú pešie ťahy s tými automobilovými, čo má často za následok nedostatočné priestory určené pre pohyb chodcov.
S nárastom počtu automobilov a zvyšujúcou sa hustotou dopravy sa do popredia čoraz častejšie dostáva otázka bezpečnosti chodcov. Zástancovia automobilovej dopravy zdôrazňujú, že lávky zároveň umožňujú plynulejší dopravný tok, keďže eliminujú potrebu semaforov či prechodov pre chodcov, čo minimalizuje zastavenia áut a zápchy v mestách.
Ide o kontroverznú úvahu, pričom najvyspelejšie mestá takúto formu prekonávania ciest utlmujú. Napriek tomu zostávajú premostenia niektorých neprekonateľných prekážok dôležité. V mnohých mestách po celom svete sa pešie lávky stali ikonickými prvkami a často sú obľúbenými miestami na prechádzky, fotenie alebo oddych.
V minulom roku zožala pomerne veľký úspech rekonštrukcia lávky v českom meste Litomyšl, ktorá nerieši len samotný prechod ponad frekventovanú cestu, ale slúži aj ako vyhliadka. Projekt sa môže pochváliť tiež vysokou architektonickou hodnotou. Za novou podobou pešej lávky stoja architekti Lukáš Ehl a Tomáš Koumar. Komunikácia určená pre chodcov v tomto prípade prechádza ponad cestnú komunikáciu, ktorou denne prejde približne 20.000 áut.
V rozvoji kvalitných projektov tohto typu nezaostáva ani Praha. V minulom roku bola otvorená a verejnosti sprístupnená Štvanická lávka, ktorá spája mestské štvrte Karlín a Holešovice. Projekt aj výstavba Štvanickej lávky bola v mnohých bodoch unikátna. „Štvanická lávka je nepochybne prospešnou stavbou," hodnotí projekt primátor Prahy Bohuslav Svoboda. „Jednak zlepší prepojenie Karlína s Holešovicami, mnohým ľuďom zjednoduší a spríjemní život, čo je vždy dobre. Navyše je z hľadiska použitých prístupov stavbou unikátnou... K tomu všetkému zapadá aj do konceptu mesta krátkych vzdialeností."
V marci 2024 získalo unikátnu pešiu lávku aj mesto Varšava. Ide o jednoúrovňový most podopretý siedmimi železobetónovými piliermi s dĺžkou 452 metrov. Centrum mesta prepája s časťou Praga. „Dúfam, že most sa stane symbolom Varšavy. Bude slúžiť ako rekreačný priestor pre chodcov a cyklistov, ktorý si užijú obyvatelia Varšavy aj turisti," poznamenal starosta Varšavy Rafal Trzaskowski. Okrem cyklistického pruhu a pešej zóny sa na moste nachádzajú tiež vyhliadkové plošiny a oddychové plochy s drevenými lavičkami.
V niektorých lokalitách pohyb chodcov sťažuje aj hustá železničná sieť, ktorá často tvorí doslova nepreniknuteľnú bariéru medzi jednotlivými mestskými časťami. S týmto problémom sa len pomerne nedávno muselo popasovať aj mesto Zürich. Železničná sieť tu rozdeľovala oblasti Zollstrasse a Europaallee. Dnes tieto časti mesta spája pešia lávka Negrelli, ktorá svojím architektonickým výrazom nadviazala na okolitú priemyselnú architektúru. Okrem detailu v podobe točitého schodiska architekti vkusne navrhli tiež jedinečné osvetlenie objektu.
Prudký nárast automobilovej dopravy v uplynulých rokoch potrápil tiež iránsku metropolu Teherán. Sieť peších ťahov tam bola nedávno rozšírená vďaka projektu s názvom Tandorosti. Most prechádza ponad jeden z najväčších hlavných ťahov Teheránu – diaľnicu Sheikh Fazlullah Nouri. Jeho konštrukcia má 180 metrov. V priľahlých parkoch následne rampa voľne prechádza do parkových chodníkov. „Cieľom tohto prístupu je prelomiť dopravnú infraštruktúru, ktorá uväzňuje izolované komunity, a podporovať ekologické spôsoby dopravy v jednej z najviac znečistených metropolitných oblastí na svete," opisujú autori projektu.
Aj v Bratislave sa v minulosti objavili návrhy, ako prekonať terénne prekážky a zabezpečiť plynulejší prechod ponad niektoré cestné komunikácie atraktívnymi lávkami. Jedným z nich bol návrh premostenia, ktoré by prepájalo Kalváriu a Jaskov rad ponad Pražskú ulicu. Projekt vznikol ako súčasť iniciatívy Mestské zásahy v roku 2008.
Len celkom nedávno bola dokončená pešia lávka pri Avion Shopping Park cez Galvaniho ulicu. Riešiť má nebezpečnú situáciu prechodu cez frekventovanú dopravnú tepnu a zároveň podporiť pohyb chodcov aj cyklistov. Okrem cesty premostila aj jej priľahlé ochranné pásma, parkovisko a zásobovací dvor obchodného centra. Vo všeobecnosti však kvalitu pešej infraštrukúry v lokalite nezlepšila a táto zostáva aj naďalej príkladom, ako nemá infraštruktúra vyzerať.
V súčasnosti sa pešie lávky cez vodné toky, diaľnice či železnice stavajú nielen kvôli bezpečnosti chodcov a cyklistov, ale aj kvôli zlepšeniu celkovej kvality života v mestách. Moderné projekty tohto typu často zahŕňajú estetické a ekologické prvky, ako sú zelené strechy alebo umelecké inštalácie, a sú dôležitou súčasťou mestského dizajnu a plánovania. Ako riešenie problému prekonávania rušných ulíc sa však ukazujú ako neefektívne a nevhodné.
(Archdaily, Mesto Varšava, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac