Most Tandorosti rieši jeden z kľúčových problémov, spôsobených nárastom dopravnej infraštruktúry v mestách. Jednoduchá konštrukcia spája nielen dve diaľnicou oddelené mestské štvrte, ale aj dva rozľahlé parky, lemujúce tento dopravný uzol.
Za návrhom mosta Tandorosti, ktorý sa nachádza v iránskej metropole Teherán, stojí lokálne architektonické štúdio Katoum Architecture. Jeho zakladatelia tvrdia, že ich štúdio má zodpovedný prístup k architektúre aj mestu samotnému. „Kritizujeme súčasnú podobu (ne)prítomnosti architekta v procese definovania, formovania a realizácie architektonických aj urbanistických projektov. V posledných rokoch vídame v architektúre aj urbanizme trend, že komunikácia medzi investorom, projektantom, staviteľom a užívateľom v istej fáze projektu začne viaznuť, prípadne sa úplne preruší. To je v konečnom dôsledku najmä v neprospech užívateľov či samotných miest," tvrdí zakladateľka štúdia Ketayoun Mashoudi.
Tandorosti Bridge (v preklade Most zdravia) nie je jediným projektom svojho druhu, ktorý majú architekti vo svojom porfóliu. V minulosti sa venovali napríklad návrhu mosta Chamran či rekonštrukcii brehov rieky Zarjoub. „Našim cieľom je budovať mestské verejné priestranstvá a zlepšovať kvalitu života v dnešnom Teheráne (ktorého kvantitatívny rozvoj sa skončil). V dôsledku toho bude rozvoj siete pre chodcov jedným z dôležitých faktorov pri definovaní budúcnosti Teheránu," zdôvodňujú architekti výber zadaní, ktorým sa prioritne venujú.
Na vyššie spomenutých princípoch stavia aj ich najnovší projekt mosta Tandorosti, ktorý slúži prioritne chodcom a cyklistom. Pešia sieť síce v súčasnosti spája celé mesto, no k skutočnému prepojeniu dochádza až vtedy, keď sa mestské oblasti stanú miestom pre stretnutia obyvateľov. Z tohto dôvodu je podľa architektov ďalšou vrstvou mestskej konektivity pešie prepojenie jednotlivých štvrtí a zelených plôch mesta. Most prechádza ponad jeden z najväčších hlavných ťahov Teheránu - diaľnicu Sheikh Fazlullah Nouri. Jeho konštrukcia má 180 metrov. Voľným pokračovaním mosta je aj 90 metrov dlhá rampa, ktorá zabezpečuje predovšetkým plynulý vjazd a výjazd.
V priľahlých parkoch následne rampa voľne prechádza do parkových chodníkov. Práve vďaka tomu ide o skvelú spojnicou medzi dvoma rozsiahlymi mestskými parkami, ktoré boli od seba donedávna diaľnicou úplne oddelené. „Cieľom tohto prístupu je prelomiť dopravnú infraštruktúru, ktorá uväzňuje izolované komunity, a podporovať ekologické spôsoby dopravy v jednej z najviac znečistených metropolitných oblastí na svete," opisujú autori projektu.
Základnou myšlienkou jednoduchého architekonického výrazu bolo vytvoriť minimálnu, no zároveň výnimočnú mestskú ikonu. Rampy a plochy mosta Tandorosti majú byť vnímané najmä ako objekt z okolia. Okrem toho bol most navhrnutý tak, aby ho okoloidúci vnímali ako jeden kus so sochárskym charakterom, ktorého jednota vyplýva z jednoduchosti. Preto boli všetky jeho konštrukčné prvky ukryté v oceľových dutých profiloch s rozmermi 120x40 mm. S ohľadom na kontext projektu je most navrhnutý bez formálneho usporiadania.
Architekti tiež využili jednoduchý princíp pravidelného opakovania sa tenkých profilov v tvare U, ktoré slúžia jednak ako zábradlie, a tiež poskytujú vizuálne prepojenie s okolím. Tento princíp je použitý vo viac ako 70 percentách dĺžky mosta. Zároveň práve tieto jednoducho pôsobiace komponenty vďaka presahu zakrývajú časť konštrukčných prvkov a technických súčastí.
Aby profily v tvare U vyzerali ako závesné objekty – jeden z hlavných dizajnových nápadov – všetky ostatné časti mosta sú natreté tmavosivou farbou. Použitie bielej farby v ostatných častiach tak vzbudzuje pocit ľahkosti konštrukcie, prechádzajúcej ponad diaľnicu.
Slabé prepojenie jednotlivých mestských častí, ktoré sú oddelené rušnými dopravnými ťahmi, je jedným z kľúčových problémov urbanizmu mnohých miest (vrátane Bratislavy). V prípade mostu Tandorosti bolo nutné spojiť nielen mestské štvrte, ale aj zelené plochy rozľahlých mestských parkov. Vytvorením jednoduchého a architektonicky nerušivého pešieho mosta sa vytvorilo plynulé prepojenie, ktoré viac povzbudí k využívaniu priľahlých lokalít a podporí pešiu a cyklistickú dopravu.
V prípade iránskeho Teheránu ide o jeden z viacerých projektov podobného charakteru. Najväčšie mesto Iránu sa môže pochváliť napríklad aj víťazstvom (zatiaľ nezrealizovaného) mosta Dream Path v kategórii Budúci projekt roka na World Architecture Festival 2022. V minulosti si zas veľký záujem vyslúžil peší most Tabiat, ktorý taktiež premostil rušnú cestu a sám sa stal atraktívnym a obľúbeným verejným priestorom.
(Archdaily, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac