Objekty lávok tvoria štandardne len jednoduchú inžiniersku spojnicu medzi bodom A a bodom B. Nová lávka v českom meste Litomyšl však nerieši len samotný prechod ponad frekventovanú cestu. Okrem primárnej funkcie slúži aj ako vyhliadka, a to pri vysokej architektonickej úrovni.
Litomyšl sa vyznačuje dlhodobou snahou o budovanie kvalitnej architektúry. Na nejeden objekt, ktorý v meste v uplynulých rokoch vznikol, bola vypísaná architektonická súťaž a mnohé z nich si vyslúžili obdiv nielen samotných obyvateľov, ale aj odbornej verejnosti.
Jeden z najnovších projektov, ktorý prispel k rozvoju mesta, je nový nadchod nad frekventovanou cestou I/35. Za jeho podobou stoja architekti Lukáš Ehl a Tomáš Koumar. Smetanova lávka je miesto, kadiaľ denne prejde veľké množstvo ľudí. Spája totiž námestie s časťou mesta, kde sa nachádza mestský úrad, poliklinika alebo stredné a základné školy. Frekventovanou cestnou komunikáciou, ponad ktorú lávka prechádza, zas denne prejde približne 20.000 áut.
Pôvodný nadchod, ktorý sa nad komunikáciou týčil od roku 1981, musel byť kvôli jeho havarijnému stavu zbúraný. Nová lávka ho nahradila len celkom nedávno. Okrem primárnej funkcie prechodu ponad cestnú komunikáciu má aj dodatkový zmysel v podobe vyhliadky na mesto. Zároveň sa vďaka svojmu architektonickému výrazu stal objekt dominantou mesta.
Na novú lávku čakali obyvatelia už niekoľko rokov. Stavebné práce začali v marci minulého roka a objekt bol dokončený len pomerne nedávno. „Verím, že sa vďaka nadchodu kvalita života všetkých našich občanov, a najmä tých s hendikepom, radikálne zlepší," uviedol starosta mesta Daniel Brýdl.
Celková konštrukcia lávky má dĺžku 56 metrov a šírku 3 metre. Aj napriek tomu, že novú, subtílnu konštrukciu schválili aj pamiatkari, obyvatelia mesta mali výhrady najmä voči použitému materiálu. Zatiaľ čo samotný oceľový nadchod pôsobí odľahčene, výťahová šachta, zabezpečujúca bezbariérové prepojenie, je umiestnená v ťažkopádnejšie pôsobiacom kubuse z pohľadového betónu.
Dôležitou súčasťou lávky je nový kamerový systém alebo systém osvetlenia, ktoré zabezpečujú bezpečný prechod aj v nočných hodinách. Objekt tiež dopĺňa zaujímavá grafika od Ivany Šrámkovej. „Ľuďom sa nepáčil najmä použitý betón, zdal sa im totiž škaredý a surový. Ale myslím, že nakoniec ho prijmú, získali sme si ich tým, že sme na nadchod umiestnili tabuľu s menom miestneho rodáka Bedřicha Smetanu, to je pre ľudí srdcová záležitosť,“ doplnil starosta. Mesto chce v budúcnosti rekonštruovať aj iný nadchod, ktorý si v súčasnosti, rovnako ako ten z roku 1981, vyžaduje opravy.
Lávka v Litomyšli rieši jeden z kľúčových problémov, spôsobených nárastom dopravnej záťaže v mestách. Jeho dôsledkom rozširovanie infraštruktúry. Jednoduchá konštrukcia dnes zabezpečuje plynulé prepojenie dvoch častí mesta, ktoré sú od seba oddelené frekventovanou a pre chodca nebezpečnou cestnou komunikáciou.
S rovnakým problémom sa stretáva nejedno mesto. Aj v Bratislave sa v minulosti objavili návrhy, ako prekonať terénne prekážky a zabezpečiť plynulejší prechod ponad niektoré cestné komunikácie atraltívnymi lávkami. Jednou z nich bol návrh premostenia, ktoré by prepájalo Kalváriu a Jaskov rad ponad Pražskú ulicu. Projekt vznikol ako súčasť iniciatívy Mestské zásahy v roku 2008.
Architekti projekt nazvali Pražská spojka. „Náš návrh sa skladá z dvoch nadväzujúcich riešení. Rozšírenie úzkej ulice Jaskového radu o vyloženú promenádu, ktorá by okamžite zatraktívnila územie. Profil doterajšej cesty, kde nám úzky chodník a minimálna šírka cesty nedávajú veľa pohody, by bol zmenený v prospech všetkých,” vyjadrili sa svojho času autori projektu z kancelárie Siebert+Talaš.
Druhou časťou návrhu bolo spomínané prepojenie Jaskového radu a Kalvárie na druhej strane Pražskej ulice vo forme atraktívnej kruhovej lávky pre peších aj cyklistov. Vytvorili by sa tým možnosti pre spojenie dvoch zelených lokalít - územia Kamzíka a Koliby na jednej strane a na druhej strane doliny Kalvárie a Horského parku.
Plán sa nerealizoval a asi ani nebude. Slabé prepojenie jednotlivých mestských častí, ktoré sú oddelené rušnými dopravnými ťahmi, ale ostáva významným problémom. Zo širšieho hľadiska sa to týka urbanizmu mnohých miest. Pokiaľ nie je možné spojiť štvrte klasickými priechodmi na teréne, sú podobné pešie či cyklistické spojenia riešením pre zlepšenie mestskej konektivity.
(Český rozhlas, SME, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac