Cyklotrasa EuroVelo 13 je známa aj ako Cesta Železnej opony. Časť tejto medzinárodnej trasy prechádza Bratislavským krajom. V úseku Devínske jazero – Cyklomost VysoMarch by malo prísť k opravám povrchu, ktoré zlepšia podmienky pre cyklistov.
Cyklotrasa EuroVelo 13 alebo aj Cesta Železnej opony vedie pozdĺž bývalej „Železnej opony“, ktorá svojho času tvorila hranicu medzi západnou a východnou Európou. Trasa vedie od Barentsovho mora na severe po Čierne more na juhu. Celkovo vedie cez 20 krajín a jej dĺžka je viac ako desaťtisíc kilometrov, čo z nej robí najdlhšiu z trás EuroVelo.
Táto medzinárodná cyklotrasa má na viacerých miestach slovenského úseku výrazne poškodený povrch. Podľa Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) sú dôvodom nevysporiadané majetkovo-právne vzťahy, ale aj mechanizmy, ktoré po trase jazdili kvôli údržbe povodia rieky Moravy. Zástupcovia štátu a samospráv sa preto dohodli, že najviac poškodené úseky dajú do vyhovujúceho stavu.
Na základe podnetov občanov, ktorí boli nespokojní s povrchom cyklotrasy EuroVelo 13 v úseku Devínske Jazero – Cyklomost VysoMarch, sa konalo dňa 30.4.2024 pracovné stretnutie vo Vysokej pri Morave. Cieľom bolo hľadať spôsob, ako skvalitniť poškodené úseky cyklotrasy.
Na stretnutí na obecnom úrade sa stretli zástupcovia Ministerstva dopravy, štátneho podniku Slovenský vodohospodársky podnik, BSK, PD Lozorno a zástupcovia dotknutej obce. Po oboznámení sa so situáciou sa zúčastnené subjekty dohodli, že najviac poškodené úseky cyklotrasy EuroVelo 13 spoločnými silami opravia.
Práce na zlepšení povrchu cyklotrasy by mali byť ukončené do konca tohto leta. Komplexnú rekonštrukciu celého úseku cyklotrasy stále brzdia nevysporiadané majetkovo-právne vzťahy. Cesta totiž za bývalého režimu slúžila pre hraničnú stráž a administratívne v podstate neexistovala. Zohnať k nej dokumentáciu a majetkovo vysporiadať zložité vzťahy je podľa BSK úloha na dlhé roky.
Na území Bratislavského kraja začína EuroVelo 13 pri hranici s Rakúskom na Cyklomoste slobody. Tento ikonický most spája obce Devínska Nová Ves a rakúsky Schlosshof cez rieku Moravu. Prepojenie dvoch regiónov ponúka výnimočný pohľad na krajinu nivy Moravy, ktorá je domovom množstva vzácnych živočíchov a rastlín.
Trasa vedie cez prírodnú rezerváciu Devínske alúvium Moravy, ktorá je známa pestrou faunou a flórou vrátane jedinečných vtáčích druhov. Cyklisti môžu obdivovať lužné lesy a mokrade a počas cesty sa kochať krásou okolitej krajiny.
Pokračovaním cyklotrasy na sever sa cykloturisti dostanú až k novovybudovanému Cyklomostu VysoMarch, ktorý spája slovenskú obec Vysoká pri Morave s rakúskym mestečkom Marchegg, ktorý vybudoval Bratislavský samosprávny kraj. Tento most je označovaný za príklad medzinárodnej spolupráce a umožňuje obyvateľom na oboch stranách hranice jednoduchý prístup k príťažlivým cyklotrasám v oboch krajinách.
Potenciál pre rozvoj cestovného ruchu je v okolí tejto trasy mimoriadny. Vďaka svojmu profilu je vhodná pre všetky úrovne cyklistov, keďže jej rovný terén umožňuje pohodlnú jazdu po celý rok. Oprava poškodených úsekov preto bude vítaným krokom, ktorý ocenia mnohí cyklisti nielen zo Slovenska.
Horšou správou je, že komplexná rekonštrukcia je v nedohľadne. Je možné, že na niekoľko najbližších rokov sa cyklisti, využívajúci túto trasu, budú musieť uspokojiť iba s opravou najviac poškodených úsekov.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac