Vznik cyklotrasy na Rázusovom a Vajanského nábreží priniesol dramatickú zmenu profilu cestných komunikácií – vonkajšie pruhy frekventovaných ciest nahradili cyklopruhy v nebývalej šírke, čo potešilo cyklistov a podráždilo mnohých vodičov. Kritici to považujú za prejav prehnanej podpory cyklodopravy. Ako ale tvrdí prezident združenia Cyklokoalícia, v skutočnosti sa tejto forme mobility veľká pozornosť nevenuje.
Rozvoj cyklodopravy sa pravidelne objavuje medzi prioritami kandidátov na samosprávne politické funkcie. Výnimkou nie je ani aktuálne vedenie mesta, ktoré pred piatimi rokmi sľúbilo ambicióznu výstavbu segregovaných (stavebne oddelených) bezpečných cyklotrás. V rámci mesta mala vzniknúť ucelená sieť, ktorá by z bicyklov urobila použiteľnú alternatívu voči iným druhom dopravy, najmä automobilom.
Sľuby sa však nestretli s realitou. Hlavné mesto rozvíja cyklodopravu len pomaly, pričom segregovaných trás pribudlo len minimum. Najväčšou zmenou je vznik tzv. ochranných pruhov pre cyklistov, ktoré vznikli na viacerých širokých komunikáciách, ktoré neboli natoľko vyťažené. Na hrane medzi ochrannými pruhmi a samostatnými cestičkami sú cyklotrasy, oddelené od vozovky jednoduchými stavebnými úpravami, napríklad obrubníkmi.
Práve takou je nová cyklotrasa na Rázusovom a Vajanského nábreží. Mesto sa jej zriadením snažilo o zlepšenie podmienok pre cyklistov aj chodcov, ktorí sa doteraz „zrážali“ na úzkej nábrežnej promenáde. Rozhodlo sa však v prospech cyklotrasy zabrať vonkajšie pruhy, doteraz využívané predovšetkým automobilmi. Táto zmena vyvolala ostrú reakciu zo strany množstva motoristov, niektorí komentátori dokonca naznačili, že vznik úseku ovplyvnil výsledky parlamentných volieb v Bratislave.
Dan Kollár, prezident občianskeho združenia Cyklokoalícia, ktoré dlhodobo bojuje za zlepšenie podmienok pre cyklistov a chodcov, patrí k podporovateľom zrealizovaného projektu. Zároveň však v najnovšom diele diskusnej série Metropola jedným dychom upozorňuje, že ide len o začiatok procesu, ktorý sa teraz nesmie zastaviť, ak sa má Bratislava stať cyklomestom. Teraz sa skutočne dokáže, či ide o prioritu pre vedenie metropoly, alebo je cyklodoprava len akýmsi pekným doplnkom verejného priestoru.
Metropola je diskusný seriál, ktorý vám YIM.BA prináša v spolupráci s portálom Startitup. V pravidelných rozhovoroch sa budeme rozprávať s developermi, architektmi, politikmi, ľuďmi z neziskového sektora a ďalšími expertmi, ktorí majú čo povedať k otázkam, ktoré trápia vývoj nielen Bratislavy. Od súkromných projektov po veľké strategické vízie, od architektúry po dopravné témy - aj o tom je vznik metropoly. Seriálom vás bude sprevádzať Adrian Gubčo, autor portálu YIM.BA - Yes In My Bratislava.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre