Východná terasa Bratislavského hradu patrí k obľúbeným vyhliadkovým miestam v meste. Pohľady z nej sa v poslednom období dramaticky menia, pričom zmeny sú viditeľné vo všetkých mestských častiach.
Okrem projektov, ktoré výraznejšie menia budúci vzhľad nábrežia a historického centra ako takého - rekonštrukcia hotela Park Inn a Slovenskej národnej galérie - sú najvýraznejším zmeny v novovznikajúcom komerčnom centre Bratislavy v oblasti Nív. Za posledné roky pribudlo niekoľko veží, ešte viac ich však je vo výstavbe a oveľa viac sa pripravuje alebo plánuje. Len na ľavom brehu by to malo byť zhruba šestnásť nových veží (bez tých, ktoré sa už stavajú, napríklad Sky Park, Nivy Tower či Twin City Tower), ďalšie vzniknú na pravom (odhadom okolo osem), iné na okrajoch zóny v priľahlých transformačných zónach. Pohľad z terasy Hradu bude naozaj radikálne odlišný.
Prirodzene, nové projekty budú mať za následok masívne zvýšenie koncentrácie obyvateľstva v území - len veľmi hrubým odhadom, v novom downtowne, ktorý je na západe vymedzený Karadžičovou ulicou a Dostojevského radom, na východe Košickou, resp. Pláteníckou, na severe Páričkovou a na juhu Einsteinovou, by po jeho celkovom dokončení mohlo pribudnúť 15-20-tisíc obyvateľov, vyše 60-tisíc pracujúcich a desiatky tisíc návštevníkov. To sú s ohľadom na veľkosť Bratislavy tak obrovské čísla, že zásadne zmenia každodenné fungovanie mesta.
Problémom však nebude len doprava - mimochodom, hlavná téma dvoch nedávnych podujatí venujúcich sa centru mesta, debaty iniciatívy LaUrBa aj diskusie zo série Hovorme o Bratislave. Samozrejme, absencia vízie a aktivity zo strany Hlavného mesta SR Bratislavy môže byť v konečnom dôsledku fatálna, nezodpovedaných otázok však zostáva viac: Vytvorí si nová štvrť identitu, ktorá bude pozitívne vnímaná a zlepší obraz a energiu Bratislavy? Budú verejné priestranstvá fragmentované, každé inej materiality, s nejednotným mobiliárom a rozličnej kvality, v závislosti od vôle developera? Bude chodec či človek s sťaženými možnosťami v pohybe nechceným v oblasti, ťažko zaťaženej automobilovou dopravou? Bude komplexne riešená otázka sanácie environmentálnych záťaží a dobre riešený prístup k Dunaju? Doplnia zónu funkcie nekomerčného charakteru, ako sa patrí na nové centrum nielen mesta, ale v podstate aj celej republiky?
Všetko sú to vážne témy, ktoré sa mali na najvyššej úrovni riešiť už pred dlhými rokmi, a nie formou Územného plánu zóny - regulačného a technického materiálu, do ktorého len sotva možno nakresliť život - ale formou jasnej a realizovateľnej vízie v širokej spolupráci všetkých aktérov. To sa však nestalo a nám zostáva už len málo času, aby sme aspoň niektoré veci dokázali ovplyvniť a zmeniť k lepšiemu.
K tým veciam nebude patriť radikálna zmena charakteru projektov - Bratislava sa stala a stane mesto výškových budov, či sa to niekomu páči alebo nie, a celá debata o zmysle výškových budov už patrí do minulosti. Dôležité však je, aby nová zóna nebola príťažou a dobre sa zapojila do života mesta - vytvorením kvalitného verejného priestoru, zdravého prostredia, podnetných funkcií a v neposlednom rade využitím udržateľnej mobility. Bude si to nepochybne vyžadovať mimoriadnu spoluprácu a kooperáciu, no predovšetkým pochopenie, že ide o spoločný záujem všetkých - obyvateľov, samosprávy, developerov.
Je už čas pre debatu o rozvoji mesta a predovšetkým, je čas pre víziu jeho centra.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre