Author photoAdrian Gubčo 09.02.2025 18:00

Najkontroverznejší projekt zostáva nezmenený. Cyklotrasa na Vajanského nábreží mala prejsť úpravou, mesto čaká na ministerstvo

Nová cyklotrasa na Rázusovom a Vajanského nábreží, ktorá vyvolala po svojom vzniku v roku 2023 rozsiahle diskusie, zostáva nezmenená. Je to tak aj napriek vlaňajším výhradám Ministerstva dopravy (MD) SR. Voči výzvam rezortu dopravy hlavné mesto v zákonnej lehote namietalo, čaká na ďalšie kroky ministerstva.

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

O aktuálnom stave informoval hovorca Bratislavy Peter Bubla. „Nevidíme dôvod na uloženie pokuty, čakáme na ďalšie kroky ministerstva,“ skonštatoval Bubla s tým, že výzva ministerstva nezakladá povinnosť opatrenie vykonať, ale ide o dobrovoľné plnenie.

Magistrát považuje naďalej za dôležité, aby bol cyklista v maximálnej možnej miere chránený od áut. Pripomína, že tak sa to rieši aj v iných krajinách. Obrubníky, voči ktorým ministerstvo namietalo, nepovažuje za dopravnú prekážku, keďže sú riadne určené ako vodiace dopravné zariadenie. Za také ich musel podľa magistrátu považovať aj Krajský dopravný inšpektorát, ktorý k celému projektu dal súhlasné stanovisko.

„Máme však záujem na mieste dať iný typ tohto oddeľovníka, ktorý však bude naďalej dostatočne chrániť cyklistov, ktorí jazdia po tejto trase, vrátane rodín s deťmi," poznamenal Bubla poukazujúc na viac ako 40.000 cykloprejazdov mesačne počas sezóny.

Hlavné mesto v súvislosti s cyklotrasou vyzdvihuje aj ďalšie benefity. Spomína výrazný úbytok konfliktných situácií medzi chodcami a cyklistami na promenáde, stiahnutie tranzitnej cyklistickej dopravy z Hviezdoslavovho námestia a Fajnorovho nábrežia, zlepšenie bezpečnosti chodcov pri prechádzaní v úrovni Kúpeľnej ulice či bezpečnejší prechod chodcov a cyklistov pod Mostom SNP. Rovnako to považuje za dôležitý krok smerom k lepšiemu prepojeniu historického centra s nábrežím, ktoré sa riešilo roky.

Rezort dopravy sa zatiaľ k veci bližšie vyjadriť nechce. „Vzhľadom na aktuálne štádium konania v tejto veci nie je možné sa nateraz bližšie vyjadrovať,“ uviedla hovorkyňa MD SR Petra Poláčiková.

Minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD) vlani začiatkom októbra informoval, že cyklotrasu bude musieť hlavné mesto upraviť. Nariadilo mu to MD SR po vykonaní štátneho odborného dohľadu. Hlavné mesto malo do 40 dní z cyklotrasy odstrániť obrubníky, ktoré podľa rezortu dopravy spôsobujú nehody, a do 90 dní cyklotrasu zúžiť v miestach, kde obmedzila cestu.

Cyklotrasa sa v minulosti stretla s kritikou i pozitívnymi ohlasmi. Primátor Bratislavy Matúš Vallo sa viackrát nechal počuť, že jej vytvorenie neľutuje, čo podľa neho potvrdzuje aj počet cyklistov. Priznal však, že téma mohla byť omnoho lepšie odkomunikovaná a cyklotrasa sa nemala otvárať na jeseň. Mestská kontrolórka vlani priznala, že náklady na vytvorenie cyklotrasy nie je možné presne vyčísliť. Dôvodom je okrem iného absencia prehľadnosti, jednoznačnosti, jednotnosti a nemennosti pomenovania cyklotrasy v plánovacích dokumentoch.

 

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Bratislava plánuje rozvíjať cyklodopravu aj v tomto roku. Pre Magistrát sú prioritou pre rozvoj cyklistickej dopravy úseky, prepájajúce oblasti mesta s najväčšou hustotou obyvateľstva s centrom mesta, a tiež mestské časti medzi sebou. K najdôležitejším majú patriť prepojenia Starého Mesta s priľahlými mestskými časťami (Nové Mesto, Ružinov, Petržalka, Karlova Ves) a následné pokračovanie do nadväzujúcich mestských častí (Rača, Vrakuňa, Podunajské Biskupice, Dúbravka).

Najvýraznejším prírastkom bude nová cyklotrasa v Petržalke, ktorá bude kopírovať trasu električkovej trate a bude mať parametre cyklodiaľnice (teda šírku štyri metre). Na realizáciu by v tomto roku mala byť pripravená aj výstavba združeného chodníka na Hradskej ulici. Vzniknúť by mal tiež úsek hlavnej mestskej radiály R17 – Prievozská v úseku Mlynské nivy.

Prísť má tiež k zlepšeniu bezpečnosti cyklistov realizovaním úprav dopravného značenia na viacerých úsekoch hlavných komunikácií v centre mesta. Úpravy na Záhradníckej, Pribinovej, Krížnej, Hradskej, Račianskej alebo Štúrovej ulici majú byť realizované podľa kapacít Magistrátu. Závisieť to však bude aj od schvaľovacích procesov a možností povrchu vozovky v konkrétnych miestach.

Zmena legislatívy, tzv. Lex Vajanského, ktorý umožňuje MD SR vstupovať do projektov samospráv, realizovaných na miestnych komunikáciách. Má ísť o bezpečnostné opatrenie, stretlo sa však s veľkým odporom miest a obcí. Nemožno vylúčiť, že daný zákon do budúcna obmedzí rozvoj cyklodopravy, zvlášť v prípade, že bude konkrétne riešenie vnímané ako kontroverzné.  

 

(TASR, YIM.BA)

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube