Author photoMartina Gregová 27.03.2024 17:30

Na železničnú stanicu za krásou. České mesto získalo po rekonštrukcii priestor, o akom sa Bratislave môže len snívať

Česi sú v rozvoji železničnej dopravy ďaleko pred nami. Vo februári to potvrdilo otvorenie ďalšej zrekonštruovanej historickej stanice, tentokrát v meste České Budějovice. Správa železníc navyše v meste chystá aj ďalšie kroky k podpore tohto druhu dopravy.

Autor: Ondřej Bouška

Autor: Ondřej Bouška

História železničnej dopravy v Českých Budějoviciach siaha až do roku 1868, keď bola v meste otvorená prvá železničná stanica. Neskôr začiatkom 20. storočia sa železnice postupne rozširovali a časom pribudla ďalšia, omnoho väčšia stanica. Tá bola vybudovaná severne od tej pôvodnej a zachovala sa dodnes. Budova, ktorú navrhol Gustav Kulhavý, nesie znaky neorenesančnej a secesnej architektúry. Prvý vlak z nej odišiel v roku 1908. 

Dnes je budova stanice vďaka svojej jedinečnej architektúre vyhlásená za kultúrnu pamiatku. Keď teda v roku 2016 Správa železníc oznámila zámer budovu rekonštruovať, všetkým bolo jasné, že samotný návrh a neskôr tiež stavebné práce budú musieť prebiehať pod prísnym dohľadom pamiatkarov. 

Správca železničnej infraštruktúry si bol vedomý vysokých nárokov. „Budovu železničnej stanice v Českých Budějoviaciach považujeme za jednu z najkrajších v celej Českej republike. Som veľmi rád, že prešla premenou, ktorú si bezpochyby zaslúži. Stanica je teraz napojené na Lannovu triedu, stáva sa tak skutočnou súčasťou centra mesta a zbavuje sa mnohých bariér,” tvrdí Jiří Svoboda, riaditeľ Správy železníc.  

Galéria

  • Autor: Ondřej Bouška
  • Autor: Ondřej Bouška
  • Autor: Ondřej Bouška
  • Autor: Václav Pancer
  • Autor: Ondřej Bouška
  • Autor: Ondřej Bouška
  • Autor: Ondřej Bouška
  • Autor: Ondřej Bouška
  • Autor: Ondřej Bouška

S rekonštrukciou hlavnej stanice sa napokon začalo o čosi neskôr ako bolo pôvodne plánované, v roku 2019. Návrh novej podoby železničnej stanice vypracovalo architektonické štúdio A8000, ktoré okrem iného stojí napríklad za návrhom známeho Pavilónu Z a vypracovalo tiež návrh na rekonštrukciu Hlavnej železničnej stanice v Plzni.  

Pôvodne mali byť práce spojené s rekonštrukciou ukončené v roku 2022. Harmonogram však narušili nečakané problémy s kanalizáciou vo vzťahu k spodnej vode či zlý stav mnohých nosných a nenosných priečok, ktoré museli byť zbúrané a nahradené novými. K definitívnemu ukončeniu prác napokon došlo vo februári 2024.

Vízia autorov bola založená na prinavrátení pôvodnej krásy. „Základným architektonických princípom bola čistota a návrat k pôvodnej jednoduchej farebnosti. Vnútorné priestory boli očistené od vizuálneho smogu a nevhodných stavebných zásahov. Historické nástenné mozaiky boli zachované a odborne zreštaurované, koncové prvky boli zladené do jednotného prevedenia a budova dostala nový informačný systém a priestor na čakanie,” popisujú. 

Architekti zároveň pripomínajú, že okrem rešpektu k hodnotnej architektúre objektu bolo pre nich kľúčové tiež naplnenie súčasných kapacitných a praktických požiadaviek. Súčasťou rekonštrukcie bola tiež výstavba novej pasáže, ktorá dnes spája severný vstup do objektu s hlavnou odbavovacou halou. Práve v tejto časti cestujúci nájdu nové obchodné prevádzky, služby a nechýbajú ani kancelárske priestory. 

Rekonštrukcie sa dočkal aj predstaničný priestor. „Ja si myslím, že budejovická stanica má jednu obrovskú nevýhodu, a to je strašne úzky verejný priestor pred vstupom. Keď z budovy vyjdete, zrazu stojíte pred štvorprúdovou cestnou komunikáciou. Trúfam si povedať, že budova nedýcha, že to nestačí,” popisovala situáciu pred rekonštrukciou Hana Chalupská, hlavná architektka projektu. 

Práve to bolo podľa nej hlavným dôvodom toho, že v rámci rekonštrukcie vynikol nový, severný vstup. V exteriéroch pribudli novovysadené stromy a tiež mestský mobiliár od českej spoločnosti mmcité. Farebnosť a štýl exteriérového mobiliáru navyše korešponduje s interiérovým, vďaka čomu sa podarilo vytvoriť jednotný dojem. 

Budova Hlavnej železničnej stanice v Českých Budějoviach je národnou kultúrnou pamiatkou s vysokou architektonickou hodnotou. Vďaka očisteniu vnútorných priestorov od nevhodných stavebných zásahov, rekonštrukcii fasády a nevtieravému informačnému systému sa architektom podarilo tejto vzácnej budove prinavrátiť vážnosť, akú si zaslúži.  

Vybudovaním novej pasáže, severného vstupu do objektu a nového predstaničného priestoru sa zas podarilo aspoň čiastočne vyriešiť bezpečnosť cestujúcich. Nový predstaničný priestor navyše prispieva k podpore verejných priestorov mesta. Vďaka novovysadeným stromom tiež do oblasti prináša chýbajúcu zeleň.  

Správa železníc v horizonte niekoľkých rokov chystá aj vybudovanie podchodu pod stanicou. S jeho výstavbou by sa malo začať v roku 2026. Pri výstupe z podchodu sa plánuje aj parkovací dom pre zhruba 400 áut. Bude fungovať v režime P+R. Stavať sa začne potom, čo bude hotový podchod. 

Rekonštrukcia železničnej stanice v Českých Budějoviciach je len jedným z mnohých projektov, ktoré ukazujú zaostávanie Slovenska v podpore vlakovej dopravy. Do roku 2030 majú byť v Česku dokončené tiež prvé úseky vysokorýchlostných tratí, s čím je spojená aj výstavba nových terminálov. Novej podoby hlavnej stanice sa dočká tiež Praha, Brno či Plzeň. Popri tomto tempe pôsobí desaťročia trvajúce úsilie o obnovu Hlavnej stanice v Bratislave obzvlášť úboho. 

 

(Archiweb, Správa železníc, ČT24, YIM.BA)

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube