Železničná zastávka Bratislava – Vinohrady patrí k najfrekventovanejším zastávkam v Bratislave aj na Slovensku. Jej stav tomu nezodpovedá. Najlepšie by sa dal popísať ako „úbohý“ alebo „nedôstojný“. Zmeniť sa to má už čoskoro, keďže sa konečne začínajú práce na čiastočnej modernizácii. Od ideálneho stavu bude mať ďaleko.
História zastávky (označenie stanica je nesprávne) Vinohrady siaha do roku 1894, kedy bola na jej mieste zriadená zastávka Dynamitka. Súčasnú podobu však priestor z väčšej časti získal po roku 1963, kedy došlo k veľkej prestavbe bratislavského železničného uzla. V tom čase vznikla zastávka so štvoricou nástupíšť, nové mosty ponad Račiansku ulicu aj staničný objekt. Odvtedy sa komplexná obnova nerealizovala.
Na Vinohradoch sa urobili len čiastočné úpravy. Na začiatku 21. storočia bol vybudovaný bezbariérový prístup pre cestujúcich s obmedzenými možnosťami pohybu (dnes mimo prevádzky). Ďalšia menšia obnova za 370-tisíc eur sa zrealizovala po roku 2019. Opravená a vymaľovaná bola budova, zrekonštruované schodisko (hoci dnes je už opäť v dezolátnom stave) a upravený nápis na budove. Opraviť sa mali aj nástupištia, to sa však neudialo.
Teraz prichádza ďalšia rekonštrukcia. Ako oznámili Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), od utorka 1. augusta až do stredy 4. októbra dôjde k výlukovým prácam na trati Trnava – Bratislava hlavná stanica. Dôvodom sú opravy železničnej trate medzi Hlavnou stanicou a Vinohradmi. Okrem toho sa ale majú opraviť aj nástupištia 3 a 4 (smer Trnava a Bratislava – hl. stanica) vo Vinohradoch.
ŽSR približujú, že opraviť plánujú všetky hrany, ako aj povrchy nástupíšť. Použijú pritom zámkovú dlažbu s vodiacimi prvkami pre slabozrakých a nevidiacich. Opravou by sa malo tiež zabezpečiť odvodnenie, aby voda pri daždi nezatekala na schody a do podchodu. V súvislosti s udržiavacími prácami na zastrešení nástupíšť budú potrebné výluky trakčného vedenia s možnými dopravnými obmedzeniami.
Manažér železničnej infraštruktúry, ako sa ŽSR označuje, očakáva, že obnova nástupíšť zvýši úroveň a komfort cestovania a nástupištia budú spĺňať medzinárodné pravidlá aj pre pohyb imobilných a nevidiacich cestujúcich. Rekonštrukcia trate navyše umožní odstrániť viaceré súčasné obmedzenia rýchlosti z dôvodu zlého stavu koľají.
Do tej doby ale musia cestujúci rátať s meškaniami vo výške 5-15 minút, keďže na trati bude jednokoľajná prevádzka. Časť osobných vlakov z Trnavy do Bratislavy bude odklonená na stanicu Bratislava – Nové Mesto.
Nástupíšť 1 a 2 na trati 130 v smere na Galantu sa aktuálna obnova netýka. Riešený nebude ani ďalší problém zastávky v podobe krátkych nástupíšť, v dôsledku čoho stoja zadné vagóny dlhších vlakov na moste ponad Račiansku bez možnosti vystúpiť. Aké také zlepšenie nastalo aspoň na zastávke električiek Stn. Vinohrady, ktorú Dopravný podnik Bratislavy obnovil v priebehu minulého roka.
Hoci je správa o čiastočnej rekonštrukcii trate aj zastávky pozitívna, stále nemožno hovoriť o reálnom riešení pre druhú najrušnejšiu zastávku, resp. stanicu v Bratislave. Denne tu zastaví okolo 160 vlakov a prechádzajú tadiaľto tisíce cestujúcich. Aj po obnove budú konfrontovaní so stavom, ktorý pripomína skôr 90-roky minulého storočia, ako moderný súčasný priestor v európskej metropole. Symbolicky to potvrdzuje použitie zámkovej dlažby.
Kým v Bratislave sa robia takéto drobné „pokroky“, v bývalom hlavnom meste krajiny (v Prahe) boli aktuálne predstavené nové vizualizácie stanice Praha – Bubny, ktorá je už vo výstavbe. Architektonická kancelária Jakub Cigler Architekti pripravila atraktívny súčasný dizajn, vďaka ktorému budú cestujúci čakať v komfortnom prostredí úplne bezbariérových nástupíšť. V susedstve stanice vznikne kvalitný verejný priestor.
Stanica je zároveň základom pre rozvoj okolia, kde sa v najbližších rokoch rozbehne rozsiahla transformácia, spojená so vznikom atraktívnej štvrte s bývaním, pracoviskami aj novou Vltavskou filharmóniou. Preto bude slúžiť ako dopravný uzol, vynikajúco napojený na električky aj metro.
Ostáva len dodať, že Bubny nie sú jedinou pražskou stanicou v očakávaní premeny. Podobný projekt sa pripravuje aj na stanici Smíchov, veľká modernizácia sa plánuje na Masarykovej stanici a rekonštrukcia je z veľkej časti dokončená na Hlavnej stanici. Vo všetkých prípadoch ide o kvalitné projekty, kde sa myslelo na komfort cestujúcich aj architektonickú úroveň nových úprav.
Bratislavské Vinohrady sú významom pre slovenskú metropolu podobné, ako niektoré z vyššie menovaných staníc. Okrem možnosti zriadenia významného prestupného uzla sa nachádzajú v blízkosti transformačných lokalít – rozvoj čaká okolie Račianskej ulice a v budúcnosti azda aj Istrochemu. Už dnes sa začína v susedstve zastávky budovať centrála spoločnosti Innovatrics a o niekoľko rokov sa začne aj rozvoj Palmy od developera Corwin.
ŽSR by tak mohli pristúpiť ku koncepčnejšiemu uvažovaniu. Na jednej strane je správne zmeniť súčasný zdevastovaný stav zastávky. Na strane druhej by ale bolo namieste pripraviť aj komplexnú investíciu, ktorá by zahŕňala vznik špičkovej stanice s dhšími nástupištiami, pohodlnejším prestupom na električky, lepšími väzbami na okolie, ľahkým prístupom na nástupištia pre imobilných občanov či cestujúcich s batožinou a na dobrej dizajnovej úrovni.
Sledujúc však aktivity Železníc Slovenskej republiky v posledných rokoch, je otázne, či to je v ich silách. Napokon, aj modernizácia hlavného železničného koridoru z Bratislavy do Žiliny ukazuje, že v oblasti architektonickej kvality projektov sú ešte obrovské rezervy. Vinohrady si tak budú musieť počkať. Realitou najbližších rokov môžu byť nefunkčné výťahy a zámková dlažba – no aj to bude pokrok oproti nedávnej minulosti.
Fotografie z 2.8.2023.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre