Hoci je v posledných dňoch život mesta paralyzovaný, výstavba mnohých projektov pokračuje. Tie najvýznamnejšie v lokalite nového komerčného centra Bratislavy síce so spomalením, ale predsa napredujú. Časť z nich už získava definitívnu podobu, viaceré plánované developmenty si však pravdepodobne budú musieť ešte nejakú dobu počkať.
Zo všetkých developmentov, ktoré sú aktuálne v downtowne vo výstavbe, je v najpokročilejšej fáze Sky Park od developera Penta Real Estate, resp. prvá trojica rezidenčných veží, prvá administratívna budova a rekonštruovaný objekt Jurkovičovej teplárne. Takmer skolaudovaná je už prvá obytná veža, popri ktorej sa realizujú sadové úpravy, ostatné sú v procese kolaudácie. Developer predpokladá odovzdanie prvej budovy v lete.
Dokončenie tejto prvej časti Sky Parku by malo prebehnúť ešte v priebehu tohto roka, developer totiž na sociálnej sieti potvrdil, že stavebné práce neprerušuje. Namiesto toho vykonáva bezpečnostné opatrenia, ktoré majú znížiť dopady koronavírusu a minimalizovať zdržania pri odovzdávaní bytov. Dokončenie v roku 2020 sa týka aj administratívnych objektov.
Pri Sky Parku je to hlavne otázka štvrtej rezidenčnej veže a druhej administratívnej, ktoré čakajú na zisk definitívnych povolení. Kým pri rezidenčnej budove vidím celkom dobrú pravdepodobnosť, že sa rozostavia, administratíva má o niečo pesimistickejšie vyhliadky. Aké dopady však bude mať koronavírus na ekonomiku a správanie potenciálnych nájomníkov, ešte nemožno bezpečne odhadnúť.
Dá sa však predpokladať, že odklad výstavby čaká blízke projekty, ktorých výstavba sa ešte nespustila, napríklad Rezidenciu Bottova, Bottovu 7, Ister Tower a pravdepodobne aj Portum. To isté platí o masívnom zámere Mlynské Nivy Košická, hoci spoločne s Bottovou 7 ide o projekty developera HB Reavis, ktorý patrí ku kľúčovým bratislavským hráčom s kapitálovou silou.
Developer má však rozbehnutý (hoci v tejto chvíli s pozastavenými prácami) aj projekt Nové Apollo a veľké prostriedky má naviazané na svoje zahraničné investície – predovšetkým vo Varšave, Londýne a Berlíne – preto bude ďalší postup spoločnosti v Bratislave pravdepodobne obozretný. Dokončenie možno očakávať v prípade Stanice Nivy, kde sa robí všetko pre to, aby sa komplex pozostávajúci z novej autobusovej stanice, nákupného centra a kancelárskej veže podarilo kompletne otvoriť ešte pred tohtoročnými Vianocami.
Trojku veľkých developerov v downtowne uzatvára J&T Real Estate, ktorý má aktuálne rozostavané pokračovanie Eurovey a Klingerku. V prípade oboch zatiaľ výstavba pokračuje, pri Eurovei spoločnosť oznámila, že čoskoro spustí zakladanie, kým Klingerka má hotovú hrubú stavbu administratívnej časti a v rýchlom tempe rastie aj rezidenčná časť.
Aj JTRE však má rozsiahlejšie plány, ktoré zahŕňajú dobudovanie veľkej zóny Eurovea City, kde ostáva vyplniť niekoľko parciel alebo mestských blokov, alebo druhú a tretiu fázu Klingerky, ktoré zatiaľ neboli odhalené, projektová príprava však už prebieha. Developer nateraz nešpecifikoval, aký bude osud týchto zámerov.
S ohľadom na predpokladanú hospodársku krízu sa dá predpokadať aj posun v prípade masívnejšej transformácie území východne od dnešného downtownu. Viacerí developeri síce ohlásili veľké plány, z ktorých aktuálne najreálnejšie vyzerá premena veľkého brownfieldu medzi Mlynskými nivami a Prístavnou pod hlavičkou YIT Slovakia (aj keď IURIS alebo Immocap už pracujú na zisku prvých povolení pre svoje zámery), celá ekonomická logika týchto plánov sa však teraz mení.
Trúfnem si odhadnúť, že najviac by aktuálna situácia mohla zasiahnuť uvažovaný druhý bratislavský mrakodrap na nároží Mlynských nív a Bajkalskej ulice od spoločnosti Arca Capital. Jeho podoba ani definitívna výška ešte nie sú verejne známe, údajne však už prebehla prezentácia vízie pred miestnymi poslancami, odkiaľ prenikajú náznaky, že (by) mohlo ísť o skutočne veľkorysú mierku aj dizajn budovy. Po mojej žiadosti o reakciu sa developer nateraz odmietol vyjadriť.
Ak by však tento projekt skutočne vznikol, bude nielen vizuálne, ale aj funkčne tvoriť akúsi bránu do Bratislavy – len v nepatrnej vzdialenosti od predmetného pozemku sa totiž pracuje na prestavbe diaľničnej križovatky Prievoz a výstavbe rýchlostnej cesty R7 Prievoz – Ketelec. Hlavná dopravná línia z čoraz intenzívnejšie urbanizovaného Žitného ostrova bude v tomto priestore vstupovať do kompaktnej časti Bratislavy, pričom by príchozích mohla vítať rovno jedna z jej najvyšších budov – aspoň teoreticky.
Faktom je, že ešte celkom nedávno boli podobné pohľady z výšky radikálne odlišné. Či sa budú o niekoľko rokov – napríklad okolo roku 2023, kedy má byť dokončený prvý bratislavský mrakodrap Eurovea Tower – fotografie s výnimkou dokončených dnes rozostavaných projektov výraznejšie líšiť, ostáva nejasné.
Za fotografie mimoriadne ďakujem fanúšikovi.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre