V Dúbravke sa ukončila výstavba rezidenčného projektu Tammi poslednou piatou etapou. Komplex na severnom okraji zástavby mestskej časti premenil predtým nezastavanú oblasť na aktívnu súčasť mesta a priniesol stovky bytov. Developer YIT Slovakia už má v rukách kolaudačné rozhodnutie.
V čase, keď sa začala výstavba developmentu prvou etapou v roku 2014, v blízkom okolí sa takmer nevyskytovala žiadna zástavba. Jedinú výnimku predstavovalo čerstvo dokončené nákupné centrum Dubrawa, o niečo ďalej sa nachádzali bytové domy, ktoré spoločnosť B.O.S. Slovakia vybudovala ešte v roku 2007. Dnes je situácia zásadne odlišná.
Táto časť Dúbravky patrí k najviac sa meniacim častiam Bratislavy. Jednotlivé pozemky sa postupne menia na rezidenčné súbory, ktoré sú atraktívne predovšetkým priaznivejšími cenami oproti centrálnejším lokalitám, no stále s relatívne dobrou občianskou vybavenosťou. V blízkej budúcnosti možno očakávať ďalší prudký rozvoj, keď dôjde k lepšiemu spojeniu zóny s novou štvrťou Bory.
YIT Slovakia tak v perspektívnej oblasti rozostavalo postupne päť etáp, s celkovým počtom bytov 480. Development obsahuje aj menšiu výmeru občianskej vybavenosti, ktorá je orientovaná do ulice Pri Hrubej lúke, väčšinu služieb však pokrýva blízke nákupné centrum a staršia vybavenosť na sídlisku Dúbravka. Zástavba má charakter nízkopodlažných doskových domov, tvoriacich akési bloky, výnimkou je posledná etapa, ktorá tvorí výškový akcent projektu.
V poslednej časti developmentu vznikla 14-podlažná (s najvyššími dvoma podlažiami ustúpenými) veža spojená nadzemným parkovacím domom s 8-podlažným objektom. Prístup do veže je riešený štandardne, k druhému objektu sa však treba dostať po „lávke“ popri parkovacom dome. Strecha parkingu je riešená ako pobytová terasa.
V piatej etape vzniklo celkovo 128 bytov a apartmánov, z toho 49 bytov a 37 apartmánov vo výškovej budove, 38 bytov a 4 apartmány v nižšom objekte. Oficiálna webstránka uvádza ako voľných desať bytov. Priemerné ceny aktuálne dosahujú úroveň okolo 2,3-tisíc eur za meter štvorcový, k cene však treba pripočítať aj nutnosť kúpy parkovacieho miesta (t.j. 8-tisíc až 10-tisíc eur). V ponuke sa najviac vyskytovali väčšie troj- až štvorizbové byty, čím developer cielil na rodiny, ako aj jednoizbové, mienené ako prvé bývanie.
Piata etapa Tammi patrí k tým, ktoré žiadnu občiansku vybavenosť neobsahujú a spoliehajú sa na existujúce kapacity. Čo sa týka parkovania, to je v prevažnej miere lokalizované v parkovacom dome, kde je 149 miest, na teréne sa nachádza ďalších 35.
Po architektonickej stránke patrí piata etapa Tammi, tak ako všetky ostatné, k jednoduchším a bez akejkoľvek extravagancie. V danej lokalite a v podstate aj pri štandarde je to v princípe pochopiteľné a akceptovateľné, hoci osadenie a budovanie veľkých nadzemných parkovacích domov nepovažujem za úplne vhodné. Autorom návrhu je kancelária Citovický Fillo Architekti, ktorá s developerom spolupracovala napríklad aj na projekte Pari.
Hoci mestská časť už povolila užívanie objektov, developer uvádza, že odovzdávanie prvých bytov prebehne až ku koncu roka. Takýmto spôsobom si YIT zrejme dáva načas, aby sa mohlo vysporiadať so všetkými nedostatkami.
Posledná etapa Tammi tak ukončuje proces premeny veľkého pozemku na mestskú zástavbu. V podobnom duchu sa v susedstve rozvíja napríklad aj dokončovaný projekt Dúbravy, v blízkosti vzniká aj development Pekná Vyhliadka a séria „panelákov“ TuJeToIn. Týmito realizáciami sa však rozvoj územia nekončí.
V tesnom dotyku s Tammi bol napríklad už dávnejšie oznámený projekt Polyfunkčného komplexu Dúbravka od DP Real. Ďalšie zámery sa už formujú na pozemkoch východne od Agátovej ulice. Veľkým katalyzátorom rozvoja sa nepochybne stane vybudovanie električkového spojenia s Bormi, ako aj uvažovaná výstavba Terminálu integrovanej osobnej prepravy (TIOP), ku ktorej by malo dojsť v horizonte niekoľkých rokov.
Prekoná sa tým azda najväčší problém územia – zlá dostupnosť rýchlou verejnou dopravou, keďže severný okraj Dúbravky je skutočne už od centra pomerne vzdialený. Nevyrieši to ani modernizácia Karlovesko-dúbravskej radiály, kde sa má čas prepravy zrýchliť o 3 minúty.
Na druhej strane, vlakom to bude po novom do centra metropoly trvať len niekoľko minút, čo pri dobrých možnostiach prestupu zvýši jeho atraktivitu a s ním aj celej lokality. Okrem toho sa v Boroch postupne rozvíja okrem komerčnej aj sociálna infraštruktúra, k nákupnému centru pribúda nemocnica, onedlho aj škôlka. Developer Penta Real Estate má ambíciu vybudovať tu komplexnú mestskú zónu, ktorá by v prípade úspechu mohla dobre koexistovať aj s Dúbravkou.
Severozápadný okraj Bratislavy sa tak postupne mení a už v priebehu niekoľkých rokov bude na nepoznanie. Dokončením Tammi Dúbravka k tomu pribudol ďalší kúsok skladačky.
Fotografie z 20.6.2019. Viac nájdete vo fotogalérii.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre