Author photoAdrian Gubčo 25.05.2020 17:05

Na návšteve v Pradiarni 1900

Už tento rok by mal byť dokončený jeden z najpríťažlivejších projektov v Bratislave – rekonštrukcia historickej pradiarne, súčasť areálu Cvernovky na Svätoplukovej ulici v štvrti Nivy. Developer YIT Slovakia mení priemyselný objekt na modernú kancelársku budovu. Pôjde o prvú dobudovanú časť projektu Zwirn, ktorý premení celý blok na aktívnu súčasť nového centra mesta.

Rekonštrukcia Národnej kultúrnej pamiatky Pradiarne a priľahlej Silocentrály tak ide do finále päť rokov odvtedy, ako developer kúpil celý areál a po niekoľkoročnej pamiatkovej a projektovej príprave, ako aj povoľovacom procese. Stavebné práce sa spustili v roku 2018, dokončené by mali byť do konca roka 2020. Súčasťou tejto časti projektu je aj výstavba podzemných garáží a priľahlej časti námestia, ktorá sa však kvôli problémom počas povoľovania natiahne a bude dokončená v roku 2021.

V tejto chvíli je už z prevažnej časti dokončená obnová fasád Pradiarne a práce sa sústredia na interiér, kde sa pripravujú priestory pre budúcich nájomníkov. V budove vznikne 11.760 metrov štvorcových kancelárskych plôch a 3.110 metrov štvorcových obchodných priestorov. K potvrdeným nájomníkom patrí gastronomická skupina Medusa, ktorá tu bude mať aj mohutnú reštauráciu, a samotné YIT Slovakia, ktoré obsadí časť najvyššieho, štvrtého podlažia.

Nido

Developer a architekti – experti na rekonštrukcie pamiatok z kancelárie Bouda Masár Architekti – sa museli vyrovnať s náročnou úlohou, ako do starej budovy vložiť súčasné technológie bez narušenia pamiatkových hodnôt. Napriek tomu sa im to podarilo a Pradiareň 1900 bude ašpirovať na certifikát BREEAM Excellent.

Špeciálnym prípadom je budova Silocentrály, ktorá nie je NKP a nemusela byť ani zachovaná. Developer sa ju však rozhodol ponechať a dnes ju rekonštruuje – podľa vlastných slov – tak, ako by pamiatkou bol. Silocentrála sa z veľkej časti vracia k pôvodnej podobe a bude obsahovať, tak ako pradiareň, kancelárske priestory spolu s retailom. S pradiarňou bude spojená preskleným krčkom.

Pradiareň 1900 bude mať k dispozícii podzemný parking pre 278 automobilov, pričom garáž začala vznikať len nedávno. Na povrchu vznikne časť budúceho námestia, ktoré bude vymedzené Pradiarňou 1900, ako aj jednotlivými etapami Zwirnu. Oproti Páričkovej ulici bude mierne vyvýšené, čo je však dôležité aj preto, lebo úroveň podlahy samotnej budovy je vyššie. Námestie dotvorí zeleň, fontána, sedenie alebo umelecké dielo na streche výstupného objektu z garáží.

Pozrime sa teraz podrobnejšie na jednotlivé časti projektu.

 

Fasáda Pradiarne 1900 sa už dokončuje, pokračuje sa Silocentrálou a začalo s podzemnou garážou

 

Vnútri Pradiarne 1900

YIT avizuje, že aj po dokončení rekonštrukcie nebude budova uzavretá, práve naopak, bude do veľkej miery prístupná pre verejnosť. Týkať sa to bude nielen parteru s retailom, ale aj niektorých kancelárií, ktoré budú mať charakter showroomu či galérie. Návštevník tak uvidí príťažlivé industriálne priestory, keďže niektoré firmy si očividne uvedomili, že priestor je mimoriadne reprezentatívny a spoločnosť predstaví v dobrom svetle.

Hlavný vstup do Pradiarne od Svätoplukovej bude lokalizovaný v strednej časti budovy, kde bude recepcia a koridor, spájajúci tento vchod s vchodom od námestia, južne od Silocentrály. V tomto priestore sa nachádza aj jedna z dvojice výťahových šácht. Obchodná pasáž bude vedená po obvode budovy od námestia, jednotlivé prevádzky sa budú otvárať do Svätoplukovej. Výnimkou sú priestory na severnom a južnom okraji budovy. Na severnom bude reštaurácia od Medusy s odhaleným pôvodným tehlovým murivom v interiéri, na prízemí Silocentrály bude kaviareň.

Jednotlivé podlažia majú svetlú výšku až 4,8 metra, čo je dostatok pre doplnenie mezanínu. Ten je umiestnený v strede dispozície, lebo aj napriek dobrému presvetleniu vďaka veľkým oknám – z ktorých sú viaceré zrepasované – svetelné podmienky tu neumožňujú zriadiť trvalé kancelárie. Preto tu vzniká ideálny priestor pre umiestnenie zasadačiek, skladov, kuchyniek, toaliet alebo relaxačných častí. Niektorí klienti napriek tomu uprednostnili zriadenie priestoru bez mezanínu, aby vynikla svetlá výška podlažia. Týkať by sa to malo napríklad aj jedného z budúcich showroomov.

 

Pohľad do budúcej reštaurácie od Medusa

 

Samotné YIT by malo sídliť na štvrtom podlaží Pradiarne 1900 s najlepším výhľadom na nové centrum mesta, ale aj Bratislavský hrad. V určitej dobe tu vznikne predajné centrum jednotlivých projektov, už teraz je tu však zariadená modelová kancelária. Ostatné priestory sú v tejto chvíli odovzdávané na fit-outy jednotlivým klientom.

Pradiareň 1900 by mala byť aktuálne naplnená približne z polovice a YIT pripúšťa, že pandémia koronavírusu COVID-19 bude mať na trh kancelárskych priestorov vplyv. Vo výsledku však predpokladá, že s ohľadom na nepopierateľné kvality projektu – budova totiž skutočne vyniká industriálnym geniom loci (aj keď bez pocitu akejsi špinavosti, čo k tomu patrí) – sa čoskoro naplní. Väčšina kancelárií síce nemá výhľad ako veže naokolo (hoci k dispozícii bude strešná terasa prispôsobená pre prácu či mítingy), na druhej strane ale bude bývalá fabrika s okolím pravdepodobne pôsobiť ďaleko mestskejším dojmom.

Developer pripomína, že rekonštrukcia bola skutočne náročná a obnovená bola väčšina pôvodných prvkov. Zachované sú klenbové stropy, liatinové stĺpy s hlavicami, podložky priečnych tiahel (viditeľné zvonka), časť historických okien z roku 1920 s dotvorenými novými, vyrobenými na mieru, alebo liatinové schodiská.

Investor predpokladá, že už ku koncu leta bude podstatná časť prác dokončená a dobudovaná by mala byť aspoň menšia časť priľahlých verejných priestorov. Ak všetko pôjde v súlade s harmonogramom, YIT má záujem opäť ukázať budovu verejnosti, pravdepodobne v priebehu októbra.

 

Vzorová kancelária

 

Zwirn

V tomto čase by už snáď mala byť vo výstavbe aj prvá etapa Zwirnu. Konečne tak začne reálne vznikať polyfunkčná mestská štvrť, ktorá nadviaže na existujúcu urbanistickú štruktúru a prepojí ju s rozvíjajúcim sa downtownom. Masívny development prinesie do územia výrazné zmeny, dá sa však predpokladať, že pôjde o zmeny k lepšiemu.

Okrem bývania – v prvej etape Zwirnu vznikne 201 bytov a 66 apartmánov – pribudne aj vysoký objem občianskej vybavenosti a nový verejný priestor. Parter pozdĺž celého prvého bloku (z troch) bude aktívny, čo oživí Košickú ulicu, jeden z potenciálnych bratislavských bulvárov, aj námestie, ktoré by malo byť na bratislavské pomery pomerne veľkorysé. Vnútroblok bude skôr pokojnejší, parkovo upravený a určený predovšetkým pre rezidentov.

V prvej etape by malo vznikúť aj akési predĺženie Oravskej ulice, kde bude vjazd do podzemnej garáže. Developer tu vybuduje podobný podzemný kruhový objazd, ako sa nachádza neďaleko pri Stanici Nivy, prístup do garáže však bude možný aj od Páričkovej ulice. Ešte pred dokončením prvej etapy by mala byť dokončená úprava Páričkovej, ktorá bude celá zrekonštruovaná a doplnená obojsmernou cyklotrasou na južnej strane ulice. Tá nadviaže na ďalšiu trasu na západnej strane Košickej.

 

Garáž bude prístupná podzemným kruhovým objazdom

 

Architektúra projektu vychádza z pera kancelárie Compass, ktorá zvíťazila v urbanisticko-architektonickej súťaži na riešenie celého územia. Koncept Compassu dokázal najlepšie reagovať na charakteristiky lokality a vytvoriť štruktúru, ktorá ju vhodne dotvorí, zároveň však vytvorí atraktívne podmienky pre bývanie. Jednotlivé objekty budú vizuálne odrážať industriálnu minulosť územia vo forme masívneho využitia tehál na fasáde. Ak však bude mať táto časť projektu nejakú chybičku, je to existencia predelov medzi novou a pôvodnou zástavbou, čo developer vysvetľuje komplikovanosťou vzťahov v území.

Ako bolo povedané, výstavba by sa mala spustiť už v priebehu najbližších mesiacov, ešte predtým začne približne v júni alebo júli zanikať posledná pôvodná súčasť pôvodného industriálneho areálu s výnimkou Pradiarne a Silocentrály – administratívna budova na Košickej, odkiaľ sa už vysťahovali všetci nájomníci. Bratislava tak príde o ďalšiu ohavnú budovu.

Prvá etapa Zwirnu by mohla byť dokončená v prvej polovici roka 2023. O rok na to by sa mala dobudovať tretia, ktorej súčasťou bude 14-podlažná kancelárska budova na nároží Košickej a Svätoplukovej, a nakoniec v roku 2025 bude hotová aj druhá etapa, ktorá vyplní priestor medzi prvou a treťou a dotvorí aj nové bratislavské námestie.

Metropola sa tak blíži ku vzniku jedného z najkomplexnejších a najlepšie navrhnutých developmentov, ktoré urobia mesto viac kontinuálnym, živým a príťažlivým. Už jeho prvá časť – Pradiareň 1900 so Silocentrálou, ktoré sa čoskoro ukážu ako jedny z najkrajších budov v Bratislave – urobí z tejto štvrte atraktívnu zónu. Po celkovom dokončení vznikne kúsok mesta, ako má byť.

 

Fotografie z 15.5.2020. Pozrite si všetky vo fotoalbume

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Pradiareň 1900
  • Pradiareň 1900 a rozostavaná podzemná garáž
  • Silocentrála
  • Kontrast dôb
  • Modelová kancelária
  • Modelová kancelária
  • Modelová kancelária
  • Lobby
  • Kaviareň v prízemí Silocentrály
  • Kancelárie Medusa
  • Zdroj: YIT Slovakia

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube