V týchto dňoch sa k záveru blíži veľká prestavba križovatky ulíc Mýtna a Vazovova v Starom Meste. Donedávna bola charakteristická obrovskou plochou vozovky, ktorá bola využívaná na parkovanie automobilov. Po novom došlo k rozšíreniu priestoru pre chodcov a zeleň. Relatívne jednoduchá premena ukazuje, koľko verejného priestoru môžu skrývať križovatky v celom meste.
V Bratislave bolo v posledných desaťročiach podobne ako v mnohých iných mestách na celom svete prenechaných priveľa miesta autám. V prospech individuálnej automobilovej dopravy boli odovzdané obrovské plochy, predtým slúžiace ako verejné priestory alebo zeleň (či dokonca bývanie). Výskumy z amerických miest naznačujú, že cesty tam pokrývajú 18-30% plôch v meste. V Bratislave to bude menej, stále však existujú lokality, kde zbytočne zaberajú veľké množstvo priestoru.
Takým miestom bola aj križovatka Mýtnej a Vazovovej. Nejde o obzvlášť významné miesto z hľadiska celomestskej dopravy – minimálne nie natoľko, aby vozovka pokrývala taký obrovský priestor pred hotelom Akademik. Dôsledkom stavu, ktorý platil do minulého roka, bola zhoršená bezpečnosť chodcov vrátane detí, ktoré navštevujú priľahlú školu na Vazovovej ulice.
Hlavné mesto začalo v posledných rokoch vo väčšej miere pracovať na zvyšovaní bezpečností detí vo verejnom priestore. Ide o súčasť vízie Mesto pre deti, v rámci ktorej chce Magistrát pretvoriť Bratislavu na jedno z najlepších miest pre vychovávanie detí v Európe. Za strategickú prioritu si vybralo dochádzku žiakov do škôl. Veľký podiel detí dochádza do škôl autami, ktorými ich vozia rodičia v obave o ich bezpečnosť. Tú však zhoršuje práve doprava v okolí vzdelávacích inštitúcií.
Mesto tak začalo s niekoľkými pilotnými projektami, ktoré mali priniesť úpravu verejných priestorov v blízkosti škôl. Jedným z miest, kde sa odohrala takáto provizórna úprava, bola aj križovatka Mýtnej s Vazovovou – v priebehu minulého roka tu bola premaľovaná časť vozovky a odovzdaná chodcom. Úprava priniesla určitý odpor, zároveň ale zvýšila bezpečnosť na ulici. V priebehu tohto roka Magistrát ukázal aj podobu definitívnej úpravy.
S jej realizáciou začal na začiatku letných prázdnin. Dnes sa práce blížia k záveru, resp. začína byť viditeľný budúci stav priestoru. Takmer celý dopravný tieň bol využitý v prospech rozšírenia plôch pre peších a umiestnenia zelene. Vysadených bolo niekoľko stromov, ktoré v budúcnosti poskytnú tieň a dodajú priestoru príjemný charakter.
Došlo k výraznému skvalitneniu peších trás, keďže chodníky sa vydláždili a upravili polohy priechodov pre chodcov. V prípade priechodu cez Slovanskú vznikol vyvýšený priechod, spojenie cez Vazovovu sa presunulo do výhodnejšej polohy, na Mýtnej sa vybudoval stredový ostrovček na priechode, ktorý prvýkrát vznikol minulý rok. Určitým nedostatkom je minimum zlepšení pre cyklistov, v konečnom dôsledku sa ale úroveň lokality dramaticky zlepší.
Podstatná časť prác má byť ukončená ešte pred začiatkom školského roka. V septembri budú prebiehať dokončovacie práce, pravdepodobne vo forme doplnenia mobiliáru alebo sadových úprav.
Hoci mal projekt pred realizáciou trvalých úprav zlú reputáciu, napokon sa ukazuje nielen jeho užitočnosť, ale aj veľký potenciál, ktorý tento priestor mal. Doteraz sa tu nachádzala rozpálená asfaltová vozovka, ktorú využívalo len niekoľko parkujúcich vodičov. Po novom vznikol komorný priestor, ktorý zvýšil bezpečnosť chodcov a ďalším ľuďom umožní si oddýchnuť v upravenom prostredí. Oceniť by to mohli najmä seniori.
Veľký význam tohto zásahu ale nespočíva len v zlepšení jednej križovatky. Úprava, ktorá mimoriadne pomohla peším bez toho, aby akokoľvek obmedzila (po dokončení) dynamickú dopravu, ukazuje, že v meste sa môže nachádzať množstvo miest, ktoré by sa dali pretvoriť podobne. Príklady by sa našli snáď v každej mestskej časti.
Priamo v štvrti Blumentál, kde sa zrealizovala prestavba križovatky, by si napríklad nahradenie parkovania priestorom pre peších a cyklistov zaslúžilo Floriánske námestie. Na Kollárovom námestí je by zas bolo vhodné reorganizovať dopravu tak, aby chodcom slúžil veľký ostrovček pred Hurbanovými kasárňami. Na Štefánikovej by sa úpravou križovatky s Križkovou mohol otvoriť priestor pre výstavbu novej budovy.
Inde v meste sú zas príklady, ako by sa mohol peší pohyb dramaticky zlepšiť zriadením tzv. sloních uší, teda vysunutých častí chodníkov, aby sa skrátili priechody pre chodcov (ak už sa nemajú robiť rovno priebežné chodníky). Inde by dávalo zmysel vyzdvihnúť povrch križovatiek do úrovne chodníka, jednak kvôli debarierizácii a pohodliu chodcov, ako aj spomaleniu áut, keďže by išlo o formu retardérov.
Plošná aplikácia relatívne jednoduchých úprav, ktoré štandardne ani nepotrebujú stavebné povolenie, by dramaticky zvýšila kvalitu života v Bratislave. Potvrdila by preferenciu pešej dopravy, zvýšila bezpečnosť a prispela k revitalizácii ulíc. Celé mesto by navyše bolo omnoho funkčnejšie.
Jedným zo základných dôvodov úspechu mnohých metropol je schopnosť funkčne využívať každý jeden meter štvorcový. Či už je priestor určený pre bývanie, pracoviská, dopravné stavby alebo verejné priestory, všetko musí mať svoj účel, ideálne taký, ktorý najviac prispieva k zvýšeniu kvality života. V prípade križovatky Mýtnej a Vazovovej sa podarilo zmeniť neefektívnu plochu na užitočné priestranstvo. Iné miesta v Bratislave na to čakajú tiež.
Fotografie z 22.8.2024. Pozrite si obnovu verejných priestranstiev vo fotoalbumoch.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre