Hlavné mesto pomaly rozbieha stavebné práce na druhej etape Nosného systému MHD, teda Petržalskej radiále. Nová električková trať, ktorá prepojí súčasnú konečnú na Jungmannovej s Janíkovým dvorom, vzniká v koridore, pôvodne určenom pre metro. V týchto dňoch zanikajú posledné zvyšky po jeho výstavbe, aby boli čoskoro nahradené novou traťou.
Ako približuje Magistrát, na trase budúcej trate sa aktuálne odstraňuje z nespevnených plôch vrchná vrstva pôdy, teda ornica. Po ukončení tejto časti prác sa spustia ďalšie zemné práce, teda vytvorenie násypov, výkopové práce alebo prekládky sietí, ktoré sa v trase nachádzajú. Objem vykopanej pôdy je pomerne veľký, aj keď sa odstraňuje len asi desať centimetrov vrchnej vrstvy. Mesto avizuje, že ju použije spätne pri zatrávňovaní a výsadbe v okolí.
V tejto chvíli je ornica odstránená medzi mostom na Panónskej ceste a Kutlíkovou pri Chorvátskom ramene. Pokračuje sa smerom po Romanovu ulicu. Budúca trasa električky sa tak stáva v Petržalke zreteľnou líniou. Ďalšou výraznou zmenou je odstraňovanie drevín v koridore trate – niečo, čo môže byť časťou verejnosti vnímané kriticky, mesto však upozorňuje, že za súčasné nálety vysadí omnoho kvalitnejšiu novú zeleň. Postupne sa rozrastá aj zariadenie staveniska a odstraňujú sa ďalšie objekty v línii radiály.
Najväčšie zmeny však prebiehajú v Janíkovom dvore – na mieste, kde na sklonku obdobia bývalého režimu najviac pokročila výstavba bratislavského metra. Vybudovaná tu bola tristometrová časť tunela, ktorý mal viesť do depa metra, a základy uvažovanej stanice. Obe stavby bolo potrebné odstrániť, keďže pre súčasný projekt sú nevyužiteľné. Postupne sú odstraňované železobetónové prefabrikované dielce, z ktorých bola stavba vyhotovená. Búracím prácam predchádzala geodetická príprava, odhumusovanie mosta a jeho okolia alebo úprava terénu.
Intenzívnejšie práce sa majú spustiť v jarných mesiacoch, kedy budú klimatické podmienky vhodnejšie. V tomto čase sa pravdepodobne spustia aj prvé výraznejšie obmedzenia pre obyvateľov Petržalky, keďže nová trať bude pretínať viacero významných ulíc a vyžiada si prestavbu veľkých križovatiek. Veľkou premenou zas prejde Kutlíkova ulica, ktorá bude napriamená. Asi najmasívnejšou súčasťou nového projektu bude prebudovanie križovatky Rusovskej cesty s Jantárovou a vznik združeného cestného a električkového mosta. Všetko sa má stihnúť tak, aby bola trať použiteľná do konca roka 2023.
Dokončenie Petržalskej radiály prinesie vznik 3,9 kilometra dlhej dvojkoľajnej trate so siedmimi zastávkami a štyrmi mostami. Úpravou však prejde aj súčasná zastávka na Farského tak, aby sa dalo lepšie prestupovať medzi električkami a autobusmi. V zmysle optimalizovania prestupov je nastavená celá trať tak, aby získali obyvatelia a návštevníci Petržalky kvalitnú a rýchlu možnosť, ako sa dostať do centra mesta. Mesto predpokladá, že z Janíkovho dvora na Šafárikovo námestie by mala cesta trvať približne 12 minút. Denná kapacita trate bude 30-tisíc cestujúcich v každom smere.
Vznik projektu prinesie aj ďalšie zmeny: úpravou prejde koryto Chorvátskeho ramena, popri trati sa vybuduje paralelná cyklotrasa s parametrami cyklodiaľnice a zlepšia sa aj verejné priestory. Spomínaná zeleň má byť vysokej kvality, pričom mesto tu plánuje vysadiť viac ako 1,5-tisíc stromov a rozsiahle plochy krov, záhonov, lúčnych porastov a zatrávnených plôch. Zazelenená bude aj električková trať alebo, čo je na Slovensku novinka, strechy zastávok. Kvalitu verejného priestoru zvýšia nové spojenia cez Chorvátske rameno v podobe (zatiaľ) štvorice peších a cyklistických mostov, ktoré sú výsledkom architektonickej súťaže.
Zazmluvnená cena projektu je viac ako 89,5 milióna eur, financovaný je z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra - Kohézneho fondu EÚ, zo štátneho rozpočtu a z rozpočtu Hlavného mesta SR Bratislavy. V prípade, že sa nepodarí projekt prefinancovať z eurofondov celý, ako naznačujú niektoré zdroje, sa má financovanie dotiahnuť počas nasledujúceho programového obdobia. Zhotoviteľom stavby je konzorcium Združenie MHD Petržalka, tvorené hlavným členom Aldesa Construcciones Polska sp. z o.o., ako aj firmami Aldesa Construcciones S.A., CEDIS a HANT BA.
Pozrite si aktuálny stav realizácie prác v Petržalke v smere od Janíkovho dvora po Jungmannovu.
Pozrite si aj ostatné fotografie z výstavby vo fotoalbume. Fotografie pochádzajú z 30.1.2022.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre