Budovanie druhej etapy Petržalskej električkovej radiály napreduje. Napriek problémom v minulosti dnes práce postupujú rýchlo a citeľne zasahujú život na najväčšom bratislavksom sídlisku. Stavebník – Hlavné mesto SR Bratislava - včera spustil obchádzkovú trasu, ktorá umožní uvoľnenie priestoru pre výstavbu dôležitého premostenia cez Chorvátske rameno.
Fakty sú jasné. Po dobudovaní II. etapy nosného systému mestskej hromadnej dopravy bude Petržalská radiála dôležitou dopravnou tepnou Bratislavy. Novou električkou bude prepravených až 30-tisíc cestujúcich denne v každom smere. Dvanásť minút je zase čas, za ktorý by mala byť cestujúca verejnosť prevezená z konečnej v Janíkovom dvore do centra mesta.
Za posledné roky najvýznamnejší investičný projekt Bratislavy bol päť mesiacov takmer úplne pozastavený. Mohlo za to rozsiahle zdražovanie cien energií a stavebných materiálov – ocele, železa, betónu a ropy. V dôsledku toho konzorcium zhotoviteľov odmietlo pokračovať v stavebných prácach.
Vyriešilo sa to až novým dodatkom k zmluve. Ten má umožniť úpravu cien vysúťažených verejných zákaziek pre pokračujúcu vysokú infláciu a značné zdražovanie stavebných materiálov. Pointou tohto dodatku je zavedenie priebežného prepočítavania nárastov a poklesov cien v priebehu trvania stavebných prác na električkovej radiále.
Práce na budúcej nosnej línii mestskej hromadnej dopravy sa opäť rozbehli v polovici augusta. Reštart realizácie bol spojený s prekládkou jedného z najväčších telekomunikačných uzlov na Slovensku, o mesiac neskôr ukončili búracie práce na depe (z pôvodne plánovaného bratislavského metra) a v októbri už bolo na stavbe rozostavaných 40 objektov. Začiatok októbra bol taktiež spojený s vyrovnaním terénu na Jantárovej pri pozostatkoch bývalého metra. V Janíkovom dvore sa zase dokončovali práce na realizácii hĺbkových základov (pilótovania) plochy, na ktorej vznikne budúca vozovňa a objekt dennej údržby električiek.
Na začiatku nového úseku za zastávkou Jungmannova prebieha aj budovanie združeného mosta cez Chorvátske rameno. S ním súvisí výstavba baypassu číslo 3, teda dočasnej obchádzkovej trasy pre vozidlá, peších a cyklistov. Práve táto obchádzková trasa je v súčasnosti najhorúcejšou témou. Dočasne totiž nahradí súčasné premostenie Chorvátskeho ramena za zastávkou Jungmannova. Počas 7. novembra tu došlo k prekládke veľkej komunikačnej siete – až po tomto dlhoočakávanom nevyhnutnom kroku mohol staviteľ klásť na bajpase posledné vrstvy asfaltu.
Otvorenie obchádzkovej trasy prebehlo v priebehu tohto víkendu. Informoval o tom aj primátor Bratislavy Matúš Vallo: „Práce na združenom moste sa aktuálne dostávajú do fázy, v ktorej bude potrebné uzavretie súčasného premostenia. Bajpas, teda obchádzka, poslúži na to, aby ostala doprava medzi Rusovskou cestou, Jantárovou cestou a Námestím Hraničiarov plynulá.” Primátor predpokladal, že bajpas sa spustí už v priebehu piatka (25.11.2022): „Spúšťame bajpas č.3 - obchádzkovú trasu pre vozidlá, peších aj cyklo." Kvôli zlým poveternostným podmienkam sa však spustenie úseku odložilo na sobotu.
Oficiálna stránka venovaná rekonštrukcii Petržalskej električkovej trate zároveň dodáva, že počas tohto víkendu (26.11.-27.11) sa očakáva veľká prekládka plynovodu. Práve v tejto súvislosti bude Romanova ulica v úseku od križovatky s Osuského ulicou po odbočenie ku Kauflandu úplne uzatvorená pre individuálnu automobilovú dopravu. Úsek bude uzatvorený do nedele 27. novembra 21:00.
Primátor nedávno uviedol, že po presmerovaní dopravy na bajpas číslo 3 sa práce na združenom moste cez Chorvátske rameno ešte zintenzívnia. Premostenie cez petržalský kanál bude tvorené cestnou križovatkou Jantárovej cesty a Rusovskej cesty, rovnako ako križovaním električkovej trate s Rusovskou cestou. Z informácií je teda jasné, že v priestore mosta bude viesť viacero typov dopravy vo viacerých smeroch.
Električková trať na najväčšom bratislavskom sídlisku naberá čoraz reálnejšie kontúry. Sále však platí, že dátum sprevádzkovania električky až po koniec Petržalky ostáva otázny. Na otázku, či už je známy konečný termín dokončenia trate, nám Magistrát už vyše týdňa neodpovedá. Rovnako ostáva neznáme, kedy sa začnú realizovať prvé kolaje, aké je súčasné meškanie oproti pôvodnému harmonogramu alebo či mesto naďalej verí, že stihne sprejazdniť trať do konca roka 2023. Ani na to Hlavné mesto nereagovalo.
Hoci sa mesto tvári, že po úvodných komplikáciách je už všetko v poriadku, stále nie sú vyjasnené všetky fakty. Ide pritom o jedny z najdôležitejších poznatkov, o ktorých by mali byť obyvatelia Bratislavy informovaní.
Hotová Petržalská radiála však bude znamenať pre Bratislavu výrazný posun vpred. Pôjde o dokončenie desaťročia očakávanej nosnej línie, ktorá výrazne zlepší spojenie pre desaťtistíce obyvateľov Petržalky s centrom mesta, zlepší verejný priestor a odomkne lokalitu pre ďalší rozvoj. Pre štvrť, ktorá je stále ešte viac sídliskom ako mestom, sa tak vytvoria predpoklady, aby sa stalo kompaktnejším a lepším miestom pre život.
Fotografie z 16.11.2022. Pozrite si priebeh výstavby Petržalskej električkovej trate vo fotoalbumoch.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac