Okrem otvorenia multifunkčného komplexu Nivy developer HB Reavis pracuje aj na ďalších projektoch. V realizačnej fáze je bizniscentrum Nové Apollo, ktoré postupne získava nadzemné podlažia. Opäť sa tak začína vypĺňať „diera“, ktorá vznikla po odstránení pôvodného Apolla. Pri ostatných plánoch zatiaľ HB Reavis mlčí, hoci krok po kroku sa pripravujú aj tie.
Väčšina súčasných bratislavských developmentov firmy je súčasťou jednej mohutnej schémy Nové Nivy. Pôvodne išlo o sériu kancelárskych a retailových projektov, koncentrovaných okolo západnej časti ulice Mlynské nivy. Po určitých úpravách však budú súčasťou rastúcej zóny aj rezidenčné objekty, čím sa prehĺbi jej polyfunkčnosť. Celé Nové Nivy developer označuje za príkladnú udržateľnú štvrť – schéma obdržala certifikát BREEAM Communities International na úrovni Excellent. V Európe aj vo svete je tým pomerne jedinečná. Silnými stránkami zóny má byť environmentálny a spoločenský dosah na blízke okolie.
Z Nových Nív je dnes dokončené Twin City, Twin City Tower a centrum Nivy (plus staršie City Business Center). Najnovším prírastkom bude Nové Apollo, náhrada Apollo Business Centra, ktoré muselo byť odstránené kvôli statickým problémom. Developer tu pripravil funkčne totožný, no architektonicky a predovšetkým technologicky prepracovaný zámer, ktorý má lepšie zodpovedať súčasným požiadavkám na kancelárske priestory. Výstavba sa po niekoľkoročnej príprave a odstránení opusteného predchodcu spustila v priebehu tohto roka.
Keďže stavebník vstupoval do v podstate už pripravenej stavebnej jamy, realizácia postupuje o čosi rýchlejšie, ako je zvykom. Preto už dnes rastú jednotlivé nadzemné podlažia. Odhaľovať sa začína charakteristická hmota budovy, ktorá bude vypĺňať prakticky celý mestský blok a v strede bude mať otvorený vnútroblok – átrium. Na nároží, kde sa stýkajú jednotlivé krídla, bude hmota budovy mierne zapustená, aby bol zdôraznený vstup do objektu. Vďaka postupnému rastu podlaží sa už začínajú dotvárať aj istú dobu chýbajúce uličné fasády zo strany Prievozskej, Mlynských nív či Turčianskej.
Nové Apollo rýchlo smeruje k tomu, aby získalo plnú výšku a bola dobudovaná hrubá stavba. Budova bude mať osem nadzemných podlaží a tri podzemné. Ešte tento rok by sa mala začať aj inštalácia fasády. Autori architektonického konceptu z britskej kancelárie Make Architects sa očividne snažili nadviazať na industriálnu históriu územia, čo je zreteľné z riešenia okien, ale určitú inšpiráciu si očividne vzali aj z pôvodného Apolla.
Nové Apollo medzi ostatnými bratislavskými kancelárskymi projektami vyniká predovšetkým svojim rozsahom. Obsahovať bude takmer 48-tisíc metrov štvorcových kancelárskych priestorov, čo je viac ako všetky výškové developmenty v meste. Okrem toho bude disponovať aj najväčšou podlažnou plochou na jednom podlaží, až okolo 7-tisíc metrov štvorcových. Na tieto výhody chce developer lákať centrá zdieľaných služieb. Stratégia sa mu vyplatila, 30-tisíc metrov štvorcových si tu prenajala spoločnosť IBM.
K výhodám pre zamestnancov a klientov má patriť pomerne rozsiahly retail na prízemí (až tritisíc metrov štvorcových), veľká lobby, kde sa budú dať organizovať eventy, či spomínané átrium. Umiestnená tu bude zeleň, developer ale hovorí aj o foodtruckoch či priestoroch pre stretnutia. Špecialitou má byť „Cyklohub“, komunitný priestor pre cyklistov zo strany ulice Mlynské nivy, kde budú parkovacie kapacity pre bicykle, kaviareň a opravovňa bicyklov. Prevádzka má byť priamo napojená na infraštruktúru v okolí, čo predpokladá aj rozvoj cyklotrás. Parkovacích miest by tu malo byť 909, čo by teoreticky mohlo prispieť k vyčisteniu okolia od nánosov parkujúcich áut.
Developer smeruje k dokončeniu projektu v prvom kvartáli roku 2023. Všetko zatiaľ nasvedčuje tomu, že tento termín bude dodržaný. Dokončením Nového Apolla dostanú Nové Nivy akúsi pomyselnú východnú bránu.
V čase, kedy bude dokončované Nové Apollo, by už mohli byť jasnejšie aj vízie spoločnosti na premenu pozemkov naproti Nivy centru – teda v priestore dočasnej autobusovej stanice na Bottovej. Developera som prednedávnom oslovil s otázkami na ďalšie plány, ten však len ubezpečil, že detaily ukáže hneď potom, ako získajú projekty konkrétnejšiu tvár. HB Reavis napríklad zásadne upravil koncepciu pre priestor Centra Bottova a susedného pozemku, kde bolo zariadenie staveniska Nív. Namiesto kancelárskej veže a parkovacieho domu tu bude minimálne jedna bytovka.
Jednotlivé projekty postupne získavajú povolenia, nie je však vylúčené, že oproti dnes známym vizuálom sa zámery ešte upravia. Okrem Polyfunkčnej stavby Nová Bottova – teda rezidenčného súboru – sa to týka aj veľkého projektu Mlynské Nivy Košická, kde majú vzniknúť obrovské kancelárske kapacity a nová výšková budova. Architektom má byť pritom popredná britská architektonická kancelária AHMM. Nie je ani vylúčené, že sa developer bude usilovať o zmenu Územného plánu, aby mohol napríklad postaviť viac rezidencií. Neznáme ostávajú plány firmy s budovou Ryba v dotyku so Zimným prístavom, hoci sa v kuloároch hovorilo o výraznej kancelárskej veži.
V každom prípade, ďalší vývoj Nových Nív bude ešte mimoriadne zaujímavý. V čase, kedy vznikalo Twin City, bola okolitá štvrť do istej miery prázdna. Dnes však už aj široká verejnosť vníma, že ide o nové srdce Bratislavy – miesto mimoriadnej koncentrácie nových projektov, výškových budov a rozsiahlych kancelárskych aj rezidenčných kapacít. Medzičasom sa zvýšili aj nároky na verejný priestor, cykloinfraštruktúru, udržateľnosť a do istej miery aj na architektúru.
Kým v prípade Twin City (aj s vežou) vzniklo hodnotné pokračovanie tradičnej mestskej štruktúry, Nivy centrum ju potláča. Nové projekty, ktoré teraz developer pripravuje, by mohli situáciu zlepšiť a „obaliť“ obrovské nákupné centrum mestskou zástavbou. Dôležité to je aj s ohľadom na snahy o vybudovanie „udržateľnej“ štvrte. Takáto časť mesta totiž musí obsahovať vyvážený mix funkcií a byť v čo najväčšej miere otvorená rozličným skupinám. Tak ako platí, že problémy s klímou sa nevyriešia len zázračnými technológiami, tak sa udržateľné a odolné mestá nevybudujú len úsporami na energiách, opätovným využívaním dažďovej vody, zelenými strechami a parkovaním pre bicykle v garáži.
Je to samotný spôsob výstavby mesta, motivujúci k určitým modelom správania, ktorý je cestou k adaptácii a mitigácii (predchádzaniu) klimatických zmien. V prvom rade ide o premiešanie funkcií, aby sa redukoval dopyt po doprave. Zároveň je potrebná diverzita funkcií, aby bolo mesto a miesto využívané širokou škálou ľudí. Napokon, je potrebné vytvoriť poloprivátny, resp. poloverejný medzipriestor medzi exteriérom a interiérom, aby sa ľudia v zóne cítili ako vítaní a bezpečne. Zásadnou podmienkou je tak živý parter s obchodmi a prevádzkami do ulice. V prípade Nív sa to nepodarilo, pri iných projektoch sa treba tejto chyby vyvarovať.
Nové Nivy tak píšu ďalšiu kapitolu. Ako sa ukazuje, nie všetko sa dosiaľ vydarilo tak, ako sa mohlo. Aktuálne rozpracované projekty od Nového Apolla až po prvé rezidenčné projekty od HB Reavisu to však môžu napraviť, ak budú dodržiavať niekoľko základných princípov tvorby dobrého mesta. Či to tak vidí aj developer, sa pravdepodobne dozvieme v horizonte niekoľkých mesiacov. Rozumné plánovanie však pomôže nielen jemu, ale aj celému mestu.
Fotografie z 25.9.2021. Pozrite si zánik pôvodného Apolla a výstavbu nového vo fotoalbume.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre