Pred niekoľkými dňami preletela médiámi správa, že dlhoočakávaná modernizácia Karlovesko-dúbravskej električkovej radiály je konečne na dosah ruky – prvé práce sa mali spustiť už v marci. Počas včerajšej tlačovej konferencie však Hlavné mesto túto informáciu dementovalo. Aká je nakoniec situácia?
Modernizácia električkovej trate v Karlovej Vsi a časti Dúbravky je v príprave už niekoľko rokov, k realizácii sa však projekt priblížil aj v novembri minulého roku, kedy bol konečne oznámený víťaz súťaže na zhotoviteľa, ktorým je konzorcium firiem DK Radiála. Tá zmodernizuje celý úsek trate medzi tunelom na Nábreží arm. gen. L. Svobodu až po zastávku Damborského v Dúbravke za viac ako 65 miliónov eur.
K oficiálnemu podpisu zmluvy o realizácii však ešte nedošlo, hoci sa predpokladá, že táto bude podpísaná v najbližšom období – pravdepodobne v marci. Len potom sa môžu spustiť prípravné a stavebné práce, ktorým však musí predchádzať schválenie projektu organizácie náhradnej dopravy v dôsledku odstavenia električiek v Karlovej Vsi aj Dúbravke.
Práve v tomto zrejme spočíva nedorozumenie zo strany Magistrátu, ktoré mylne informovalo o spustení výstavby už v jarných mesiacoch. Je možné, že po podpise zmluvy sa v okolí trate objavia prví robotníci, ktorí vykonajú základné prípravné práce, riadna prestavba trate sa však spustí až počas letných prázdnin, kedy sa uvoľnia kapacity MHD pre výpravu náhradných vozidiel. Prvou časťou, ktorej sa práce dotknú, bude trať po nábreží a predovšetkým prestupný uzol Molecova.
Vo všeobecnosti sa predpokladá, že modernizácia trate by mala trvať približne jeden rok, spustenie prevádzky na radiále sa teda dá ideálne očakávať v lete 2020.
Výstavba prichádza v čase, kedy sa v Bratislave realizujú aj iné mohutné infraštruktúrne projekty, predovšetkým prestavba ulice Mlynské nivy na „bulvár“ a výstavba diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7. Všetky tieto zásahy prinesú výrazne obmedzenia dopravy, čo v spojení s modernizáciou trate v Karlovej Vsi prispeje k problematickému fungovaniu mesta v najbližšom období.
Zároveň však platí, že tieto zásahy sú potrebné a prinesú úžitok, v prípade Karlovesko-dúbravskej radiály, po dokončení modernizácie sa výrazne zvýši komfort dopravy nielen vďaka novej trati a navýšeniu prevádzkovej rýchlosti, ale aj vďaka zlúčeniu dvoch zastávok (Jurigovo námestie a Segnerova), zlepšeniu prestupov na Molecovej, vybudovaniu prestupnej zastávky na Damborského alebo vplyvom zazelenania trate. Zastávky budú bezbariérové a vzniknú popri nich prechody aj pre cyklistov.
Verejná doprava v tejto časti mesta tak získa novú kvalitu, čo je veľmi potrebné pri konkurenčnom súboji s individuálnou automobilovou dopravou. Už v blízkej budúcnosti bude verejná doprava absolútne zásadná pri snahe o zachovanie kvality života v Bratislave a v mestách vo všeobecnosti – výhodnosť investícii do ekologického systému, akým električky sú, sa teda bude rokmi len zvyšovať, na čo by malo mesto pri plánovaní vždy pamätať.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre