Vznik metra je jedným z veľkých snov Bratislavy – alebo aspoň významnej časti jej obyvateľov – už päť desaťročí. Dopravný systém, ktorý popod zemou pretína celú metropolu, je podľa niektorých riešením dopravných problémov, ďalší si ho asociujú s mestskosťou. Znalec problematiky bratislavského metra Peter Martinko upozorňuje, že k jeho vybudovaniu bolo už veľmi blízko.
Keď bol v roku 1974 otvorený prvý úsek pražského metra, vyvolalo to celonárodnú senzáciu. Za daných okolností sa začalo aj v Bratislave hovoriť o vzniku nového dopravného systému, ktorý by zabezpečil rýchle spojenie medzi centrom a rýchlo rastúcimi sídliskami. Keďže výhľadovo sa hovorilo o miliónovej slovenskej metropole s novými obytnými okrskami, metro alebo rýchlodráha boli označené za najperspektívnejší dopravný systém.
Čoskoro sa rozbehlo skutočné plánovanie a v roku 1983 sa prvýkrát začala výstavba. Po krátkom čase bola zastavená a v roku 1988 opäť rozmrazená. Prvá linka mala spájať Petržalku s centrom Bratislavy, kde by sa pokračovalo v budovaní vo viacerých etapách, naplánovaných až do roku 2030. Veľmi rýchlo – v roku 1990 – sa však realizácia zastavila opäť.
V nasledujúcich rokoch sa priebežne opakovali iniciatívy, zamerané na obnovenie výstavby, hoci s inými technologickými riešeniami. Až v roku 2003 sa projekt definitívne odmietol a bol nahradený rozličnými systémami električiek, čo napokon vyústilo v budovanie klasickej električkovej trate. Jej realizácia prebieha na pravom brehu Dunaja aj teraz, pričom nová trať využíva koridor, určený práve pre metro.
Vízia bratislavského metra má veľa fanúšikov aj odporcov. Doteraz sa opakujú diskusie, či slovenská metropola potrebuje alebo niekedy bude potrebovať zriadenie tohto systému. Rovnako sa debatuje o tom, či sa v minulosti nespravila historická chyba, keď sa pozastavili práce na jeho budovaní a či bola zvolená vhodná technológia.
Asi niekto nepozná históriu tohto projektu lepšie ako Peter Martinko, amatérsky historik a člen združenia Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy. Za mnohé roky nazhromaždil obrovské množstvo materiálov, informácií a znalostí. Tieto podklady spojil so svojim výskumom dopravných systémov aj v iných mestách, vďaka čomu je dnes znalcom nielen takmer zabudnutého projektu, ale aj alternatív pre riešenie bratislavských dopravných problémov.
Bol teda vznik bratislavského metra reálny? Bude sa dať postaviť niekedy v budúcnosti? Čo bude Bratislava musieť pre to spraviť? Aj o tom Peter Martinko hovorí v najnovšej Metropole.
Metropola je diskusný seriál, ktorý vám YIM.BA prináša v spolupráci s portálom Startitup. V pravidelných rozhovoroch sa budeme rozprávať s developermi, architektmi, politikmi, ľuďmi z neziskového sektora a ďalšími expertmi, ktorí majú čo povedať k otázkam, ktoré trápia vývoj nielen Bratislavy. Od súkromných projektov po veľké strategické vízie, od architektúry po dopravné témy - aj o tom je vznik metropoly. Seriálom vás bude sprevádzať Adrian Gubčo, autor portálu YIM.BA - Yes In My Bratislava.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre