Imidž firmy, jej hodnoty a rovnako aj prístup k zamestnancom možno najlepšie prezentovať prostredníctvom podoby jej sídla. Čoraz viac spoločností si to uvedomuje. Preto oslovujú kvalitných architektov, ktorí navrhujú prepracované priestory v súlade s požiadavkami na príjemné pracovné prostredie či podporu produktivity. Nejde len o zahraničný trend, ale o prax aj v Bratislave.
To, že k budovaniu firemnej identity môže vo veľkej miere dopomôcť interiérový dizajn, si aj vďaka globálnym lídrom uvedomuje mnoho spoločností. Priekopníkom v tejto oblasti je jednoznačne spoločnosť Apple, ktorá svoje predajne aj kancelárie už roky umiestňuje do architektonicky výnimočných priestorov. Na ich tvorbe sa pravidelne podieľajú svetoznáme architektonické štúdiá. Podobné zámery však môžeme nájsť aj na Slovensku.
Najnovšie sa o čosi podobné snaží aj firma Philip Morris, ktorej kancelárske priestory, nachádzajúce sa na Galvaniho 19 v Bratislave, sa prednedávnom dostali medzi nominácie na cenu Interiér roku. Hoci využívanie kľúčových produktov spoločnosti nepatrí vyslovene k zdraviu prospešným aktivitám, samotná firma si zriadila vzorové sídlo.
Hlavným zámerom pri návrhu bratislavských kancelárií bolo vytvorenie kreatívneho a príjemného pracovného prostredia. Dispozícia aj jednotlivé funkčné zóny boli navrhnuté tak, aby umožňovali pohodlnú samostatnú prácu aj efektívnu prácu v skupinách. „Hodnoty spoločnosti Philip Morris Slovakia sú založené na vzťahoch a komunikácii, flexibilite s ohľadom na wellbeing každého jednotlivca. Atmosféra spoločnosti je priateľská, komunitná a nové priestory ju mali podporiť a odrážať pestrú firemnú kultúru,” opisujú architekti zo štúdia MIMO ARCHITEKTI, ktorí stoja za návrhom.
Na ploche takmer 1,2-tisíc metrov štvorcových tak vznikli súkromné priestory, podporujúce prácu osamote, priestory, ktoré možno označiť ako open space kancelárie, aj viacero zasadacích miestností či oddychových zón. Všetky pracovné miesta disponujú pohodlným sedením a zabezpečená je aj vhodná akustická pohoda. Rôzne typy pracovných priestorov sa pretavili do odlišných farieb a typov mobiliáru. Výsledkom je tak príjemný materiálový a funkčný mix, spojený do jedného harmonického celku.
Aj napriek tomu, že interiér kancelárskych priestorov Philip Morris v silnej konkurencii tento rok v rámci ocenenia Interiér roku neobstál, jeho nominácia je dôkazom toho, že budovanie firemnej identity za pomoci interiérového dizajnu je skutočne možné a naviac aj prospešné. Okrem spomínanej nominácie sa bratislavské sídlo spoločnosti dostalo aj do užšieho výberu v rámci ceny Office roka.
Dôležité je však poznamenať, že bratislavská pobočka nie je ani zďaleka jediným sídlom spoločnosti, ktoré sa uchádzalo o získanie prestížneho ocenenia. Medzi nominovanými dielami v rámci ocenenia Interiéru roku sa v minulosti objavila aj pobočka so sídlom v Prahe. Architekti, ktorí stoja za návrhom pražskej pobočky, sa snažili o zachovanie princípu uzavretých kancelárií. Tie však po novom prepojili s pomerne rozľahlým otvoreným priestorom, ktorý slúži ako hlavná komunikácia aj ako miesto stretnutí či oddychu. Otvorením celého priestoru sa zároveň zabezpečilo jeho dostatočné presvetlenie. Celý pražský interiér sa vyznačuje použitím svetlých odtieňov, ktorými spoločnosť nadviazala na dizajn IQOS obchodov, patriacich do jej portfólia.
Svoje zastúpenie mala spoločnosť aj v rámci prestížneho ocenenia BIG SEE, ktoré pôvodne vzniklo ako regionálne ocenenie s cieľom systematicky skúmať a podporovať kreatívny a obchodný potenciál juhovýchodnej Európy. Dnes patrí medzi najznámejšie architektonicko-dizajnérske ceny, udeľované na území starého kontinentu.
V tomto ročníku sa medzi nominovanými dielami ocitlo sídlo spoločnosti, nachádzajúce sa v slovinskej Ľubľane. Za jeho návrhom stoja architekti z Kragelj arhitekti. Aj v tomto prípade interiér podporuje rôzne typy práce v príjemnom prostredí. Návrh interiéru zohľadňuje súčasné trendy na pracovnom trhu. Očakáva sa totiž, že vzhľadom na rastúcu podporu homeofficov budú zamestnanci, prichádzajúci do kancelárií, potrebovať skôr priestory určené pre tímovú prácu, keďže väčšinu samostatných úloh budú riešiť najmä z domu.
Spomínané kancelárske priestory nie sú ani zďaleka jedinými svojho druhu. Spoločnosť svoje pobočky pretvára na príjemnejšie a efektívnejšie priestory už niekoľko rokov a vo viacerých krajinách súčasne. Práve z tohto dôvodu už možno hovoriť o budovaní firemnej identity prostredníctvom interiérového dizajnu, čo je trend, ktorý bude v budúcnosti naberať na význame.
(Interiér roku, BIG SEE, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac