Česká metropola Praha je označovaná za mesto s jedným z najlepších systémov verejnej dopravy na svete. Našinec si ju spája najmä s metrom, skutočne výnimočná je ale pražská električková sieť. Mesto ju neustále rozširuje, pričom v krátkom čase sa električky vrátia aj na jedno z najikonickejších pražských námestí. Vznik vítanej trate je pritom spojený s vytlačením automobilov.
História Václavského námestia siaha až do 14. storočia, keď jeho základný kameň položil ešte Karol IV. Počas nasledujúcich storočí tento priestor slúžil ako trhovisko. V 19. storočí bolo námestie vydláždené a v jeho hornej časti bola podľa projektu Josefa Schulza postavená budova Národného múzea. V roku 1875 boli na námestí vysadené rady platanov, neskôr ale stromy ustúpili konskej dráhe, ktorú koncom storočia nahradila električková dráha.
Električky prestali po Václavskom námestí jazdiť v roku 1980. V súčasnosti ho trate len pretínajú. Aj napriek tomu patrí táto lokalita k najrušnejším pražským verejným priestranstvám. Dôvodom je nielen množstvo obchodných prevádzok či múzeum, ale aj blízkosť prestupných staníc pražského metra a fakt, že námestie je otvorené aj pre automobilovú dopravu.
Už v roku 2005 Mestská časť Praha 1 vyhlásila architektonicko-urbanistickú súťaž návrhov, ktorej cieľom bolo spracovanie ideového konceptu riešenia Václavského námestia vrátane možností rozmiestnenia mobiliáru. Odovzdané návrhy mali klásť dôraz aj na dopravné riešenie námestia a jeho okolia. Roky sa totiž hovorilo o tom, že by sa sem mali vrátiť električky a priestranstvo by sa malo lepšie prispôsobiť peším.
Architektonicko-urbanistickú súťaž návrhov vyhral ateliér Jakub Cigler Architekti, ktorý na štúdii spolupracoval s Ateliérom DUA. Práve ten mal na starosti dopravné riešenie územia. „Klady návrhu sú rozšírené chodníky pre peších podporujúce väčšiu obytnosť parteru, električka pozdĺž centrálnej osi námestia, vjazdy a výjazdy z podzemných garáží sú vhodne zakomponované do stromoradia,” zhodnotila v tom čase odborná porota.
Experti tiež ocenili triezvy a logický dizajn dlažieb, návrh mobiliáru, kultivované riešenie, umožňujúce realizáciu po etapách, a v neposlednom rade aj citlivé vybalancovanie symbolickej a úžitkovej funkcie námestia.
Návrat električkovej trate späť na Václavské námestie mnohí vnímajú ako najväčšie plus celého návrhu. „Vďaka návratu električiek budú mať úpravy námestia nielen reprezentačný a pobytový význam, ale súčasne pomôžu významne posilniť električkovú sieť v centre, čo bude mať pozitívny vplyv na dopravu v celom meste,” tvrdí Institut plánovaní a rozvoje Hlavního města Praha, najvýznamnejšia pražká autorita v oblasti strategického plánovania.
Rozsiahla rekonštrukcia námestia začala v roku 2020 úsekom medzi ulicou Na Příkopě a Vodičkovou. Dokončenie prvej etapy bolo spočiatku plánované na rok 2021, z dôvodu covidových opatrení však došlo k posunu termínu. Rekonštrukcia spodnej časti námestia tak bola napokon dokončená koncom roka 2022. V prvej etape sa vysadili nové stromy, na námestí pribudol vodný prvok, nová dlažba aj mestský mobiliár a predovšetkým sa vytlačili automobily. Naozaj zásadné zmeny tohto známeho verejného priestoru však prinesie až druhá etapa.
Okrem ďalšej zelene či novej dlažby totiž prinesie po viac ako 40 rokoch návrat električiek. Koncom roka 2023 vyhlásil Dopravný podnik hlavného mesta Prahy víťaza tendra na zhotoviteľa, ktorým sa stala spoločnosť Eurovia. Tá išla do tendra so sumou 1,2 miliardy českých korún. Pražský dopravný podnik s firmou uzavrel zmluvu začiatkom tohto roka. Podľa nej by mala byť revitalizácia hornej časti námestia dokončená v horizonte troch rokov.
„Električky budú obchádzať sochu svätého Václava, a pretože sa predpokladá významne menej dopravy, tak automobily pôjdu čiastočne po električkových koľajniciach," vysvetľuje námestník primátora pre územný rozvoj Petr Hlaváček. Koľaje podľa Dopravného podniku hlavného mesta Prahy povedú po stranách námestia, v jeho strede by mala vzniknúť pešia zóna.
Okrem Václavského námestia v tomto roku dôjde aj k významným posunom v iných pražských projektoch. V rámci projektu Masarykovej železničnej stanice štartujú práce, ktoré sú v kompetencii Správy železníc. Malo by dôjsť najmä k rekonštrukcii nástupíšť či k začiatku stavebných prác na pešej promenáde, ktorá povedie ponad koľaje. Rekonštrukciou by mala v tomto roku prejsť aj Smíchovská stanica. Predpokladaný je navyše aj začiatok prác na ďalšej časti vonkajšieho pražského cestného okruhu medzi Běchovicami a diaľnicou D1.
O spomínaných projektoch sa v Prahe hovorí už roky. Rovnako ako u nás, aj u našich susedov za odklad mnohých z nich môžu právne spory, dlhá projektová príprava či ešte dlhšie povoľovacie procesy. Vyzerá to však tak, že rok 2024 bude pre pražskú dopravu naozaj prelomový.
Nemožno si pritom nevšimnúť, že vo viacerých projektoch je citeľná snaha o podporu verejnej dopravy a postupné vytláčanie áut z dôležitých verejných priestorov. Hoci ani v Prahe nie je všetko ideálne, mesto robí odvážne kroky, ktoré spravia používanie automobilov pre výraznú časť populácie absolútne bezpredmetným.
(Czechcrunch, Správa železníc, IPR, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac