Hoci sa predaj šperkov a klenotov prezentuje ako luxusná záležitosť, interiéry mnohých klenotníctiev sú skôr prehliadkou gýča, útrpne sa usilujúceho o prestížny dojem. Týka sa to lokálnych prevádzok na Obchodnej ulici aj sietí, lokalizovaných v nákupných centrách. O to príjemnejšie tak pôsobí priestor, ktorý svojim architektonickým riešením skutočne dodáva predaju šperkov úroveň.
Ateliér s názvom Pale Architecture založili Juraj Peták a Mirka Laurinc v roku 2021. Podľa ich vlastných slov stála za vznikom štúdia túžba a odhodlanie rozšíriť obzor jednotlivca, prehĺbiť vedomosti o priestore, jeho kráse a možnostiach dopadu na ľudské vnímanie. Medzi najznámejšie projekty od Pale Architecture možno bezpochyby zaradiť rezidenčný projekt Villa 1926 v bratislavskom Starom Meste. Juraj Peták na jeho tvorbe spolupracoval s Alanom Prekopom.
Rekonštrukcia historickej vily v sebe spojila túžbu zachovať všetky historicky výrazné prvky a kvality a zároveň vytvoriť moderný interiér. Kľúčový bol v tomto ohľade najmä návrh nábytku na mieru v podobe celých stien, ktorý umožnil oslobodenie zvyšného priestoru od akýchkoľvek nadbytočných solitérov.
Z bratislavských projektov v portfóliu spoločnosti nájdeme tiež interiér kaviarne Mandľa či niekoľko zaujímavých rezidenčných zámerov. Medzi najnovšie realizácie štúdia Pale patrí aj butik 27 Jewelry, ktorý sa nachádza na Bielej ulici neďaleko Michalskej brány. Priestory butiku slúžia na prezentáciu a predaj ručne vyrábaných šperkov od dizajnérky Lenky Kerlickej.
Celý interiér predajne sa nesie v duchu organických tvarov, ktorými štúdio Pale nadviazalo na dizajn samotných autorských šperkov. „Šperky berieme ako pokračovanie ľudskej osobnosti, ktoré zvýrazňujú vlastnosti nositeľa. Náš návrh má premostiť novovzniknuté puto medzi šperkom a majiteľom,“ približujú svoj zámer.
Podlažná plocha butiku dosahuje 40 metrov štvorcových. Riešenie interiéru si ctí pôvodnú architektúru, zachováva historické klenby a dopĺňa ich o povrchové úpravy v neutrálnej farbe. Pri pohľade z ulice sa okoloidúcim naskytne pohľad na vystavované šperky, ktorým riešenie interiéru nijako nekonkuruje. Naopak, dotvára ich decentne a necháva ich vyniknúť.
Jednou z hlavných dominánt butiku je jemne tvarovaný nerezový pult. Podľa dizajnérov „so svojou striebornou farbou a hrubým strojovým brúsením vytvára silný kontrast voči organickej ručnej práci tepaného, brúseného a lešteného zlata.“ Nerezový pult je navyše doplnený o kubickú sklenenú vitrínu. V pozadí, v jednej z mnohých klenieb, boli situované potrebné úložné priestory v podobe na mieru riešenej skriňovej zostavy.
Výstavné vitríny so šperkami boli v rámci interiéru navrhnuté v rôznych podobách. V centrálnej časti butiku je situovaný výstavný stôl organického tvaru, doplnený o sklenenú vitrínu v tvare obdĺžnika. Ďalšie výstavné vitríny boli následne umiestnené aj po stranách miestnosti, na stenách a vo výške očí. „Výstavné prvky boli precízne navrhnuté zo superčíreho skla so snahou vytvoriť na pohľad takmer levitujúci box, umožňujúci prezentáciu šperku z každej strany,“ uvádzajú dizajnéri.
Šperky sú v každom boxe osvetlené sériou subtílnych tyčových prvkov. Umiestnené sú na elegantne tvarovaných podložkách bielej a modrej farby. Protipólom k prísnej geometrii vitrín sú tiež malé zrkadlá. Celkovú atmosféru predajne dotvára dvojica svietidiel v tvare prstenca. Na svojej sociálnej sieti autori projekt opisujú ako dokonalý priestor pre dokonalý šperk. Vďačiť za to podľa nich možno najmä spojeniu historických klenieb, organických tvarov a kvalitného osvetlenia.
Butik 27 Jewelry je ďalším z príkladov toho, ako sa môže značka odlíšiť od konkurencie vďaka precízne spracovanému dizajnu predajných priestorov. V Bratislave na tento trend v minulosti naskočil napríklad interiér optiky IOKO, za návrhom ktorej stojí architekt Alan Prekop. V roku 2023 tento projekt dokonca zabojoval o prestížne ocenenie CE ZA AR. Rovnako ako v prípade butiku 27 Jewelry aj pri IOKO možno cítiť kontrast medzi organicky tvarovanými prvkami a striktnou geometriou výstavných prvkov.
Dizajnovo zaujímavé prevádzky má aj známa optika ZITA. Prvá z nich sídli na Živnostenskej ulici 4 v Bratislave a za jej návrhom stojí známy ateliér GRAU. Na úspech prvej prevádzky sa majitelia optiky rozhodli nadviazať aj ďalšou, ktorá sídli v objekte Pradiareň 1900. Za návrhom tentokrát stálo české Studio Perspektiv.
Všetky spomenuté projekty okrem kvalitne navrhnutých a originálnych priestorov spája tiež snaha o upriamenie pozornosti klienta na unikátne predávané produkty. Autorom spomenutých projektov sa tento zámer podarilo docieliť aj napriek použitiu netradičných materiálových či hmotových riešení. Tieto interiéry zároveň potvrdzujú, že kvalitný dizajn vie byť naozaj silnou a dôležitou súčasťou budovania silnej identity značky.
(Pale Architecture, Intebold, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac