Keď sa spýtate ľudí na to, čo je najväčší problém Bratislavy, pravdepodobná odpoveď bude doprava. Niektorí ďalší povedia parkovanie, iní poukážu na znečistenie a znehodnocovanie vodných zdrojov. Osobne mám však iný názor.
I keď ide nepochybne o veľké problémy, čo by mohol byť skutočne najväčší problém Bratislavy, poodhaľuje veľmi zásadný text od trojice popredných pražských expertov Tomáša Hudečka, Ivana Gabala a Petra Hlaváčka. Hoci píšu o Prahe, nemali by sme zostať v omyle - situácia v Bratislave je do veľkej miery analogická. Aj my začíname čím ďalej cítiť dôsledky nízkej dostupnosti bývania.
Ako sa zhodujú autori článku, výsledkom nízkej dostupnosti bývania v dôsledku nepružnej legislatívy, parciálnych záujmov mestských častí a miestnych politikov, ako aj tlaku niektorých združení, bude pokles sociálnej variability v meste a radikálny rast predmestí, ktorých obyvatelia následne budú svojimi autami zahlcovať centrálne časti Prahy. Podľa ich názoru je už perspektíva dostupného bývania vo vnútornom meste pre strednú triedu, a zvlášť ľudí pracujúcich vo verejnom sektore, prakticky nereálna, nádej majú až potomkovia súčasnej aktívnej generácie. Vymiznutie strednej triedy z mesta by mohlo mať pre Prahu devastačný účinok.
V Bratislave nie je nepodobná situácia. Už dnes sa tisíce ľudí sťahujú na predmestia, čo je zreteľne vidno v obciach ako Dunajská Lužná, Rovinka, Marianka, Stupava, Malinovo, Rajka a ďalšie. Ich dôvodom v mnohých prípadoch nie je hľadanie vysneného života na vidieku, ale nemožnosť nájsť si adekvátne bývanie pre rodinu za dostupnú cenu.
Následne títo obyvatelia, vzhľadom na nepripravenú infraštruktúru verejnej dopravy, každodenne cestujú do Bratislavy svojimi automobilmi, čo je koreň bratislavských dopravných problémov. Rast predmestí má veľmi negatívne účinky na prírodné prostredie, spôsobuje mimoriadne znehodnocovanie zdrojov vody a poľnohospodárskej pôdy. Najmä pre predmestia sa buduje obchvat D4 a rýchlostná cesta R7 - a aktuálne môžeme na znečistení dunajských ramien dokumentovať, aké problémy to môže spôsobiť.
A nakoniec, nemožno obísť sociálny aspekt. Aj Bratislava zdedila z minulosti nebývalú mieru sociálneho mixu. To je dnes v ohrození, čo spôsobí úpadok nielen Bratislavy, ale vzhľadom na jej metropolitný význam aj Slovenska ako celku.
Riešenia na stole sú - skrátenie povoľovacích konaní, aktualizácia Stavebného zákona, možnosť tvoriť si vlastné bratislavské predpisy, eliminácia vplyvu lokálnych samospráv a politikov na stavebné konania, transformácia brownfieldov a lokálne zahusťovanie - to všetko môže pomôcť. Bratislava reálne potrebuje desaťtisíce bytov, úlohou vedenia mesta by malo byť pripraviť územia na túto výstavbu. Našťastie nie sme obmedzení UNESCOm ani obrovskými pamiatkovými zónami, ktoré sú z logických dôvodov nedotknuteľné. Namiesto toho je v Bratislave mnoho prázdnych plôch, kde môžu pohodlne žiť desaťtisíce až státisíce ľudí.
Dajte tento článok prečítať každému známemu, ktorý tvrdí, že treba stavebné uzávery, svojmu lokálnemu poslancovi, ktorý vstupuje do konaní neodôvodnenými námietkami alebo kandidátovi, oháňajúcemu sa tvrdou reguláciou výstavby. V lepšom prípade sú to laici, ktorí nerozumejú súvislostiam a preto nevidia, čo je potrebné. V horšom prípade sú to však sebci, ktorí svoj súčasný osobný komfort nadraďujú nad udržateľnosť aj pre budúce generácie. Takých ľudí treba vytlačiť na okraj verejnej debaty.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre