Trnavská cesta má miestami charakter výpadovky. Môže za to jej šírka, ale aj kombinácia nesúrodej zástavby v jej okolí. Napriek tomu v posledných rokoch badať určité zmeny, ktoré prinášajú nádej na zmenu na mestotvornú mestskú triedu. Môže za to najmä výstavba polyfunkčných projektov, medzi ktoré patrí aj Green Atrium od spoločnosti Haberl Real Estate.
Trnavská cesta východne od Bajkalskej bola v minulosti skutočne jednou z hlavných trás, spájajúcich centrum Bratislavy so zázemím mesta. V jej okolí tak nevznikla ucelená zástavba bytových domov, ale zmiešaná štruktúra, tvorená ojedinelými rezidenčnými objektami, ale aj administratívnymi budovami a skladmi, prípadne športoviskami v rámci športovej zóny Pasienky.
Od začiatku 21. storočia však v susedstve ulice pribúdajú nové projekty, ktoré postupne menia jej výraz. Spomenúť možno centrálu spoločnosti Kaufland, Activity & Sport House Pasienky či atraktívny polyfunkčný komplex N!do. Ide o veľmi úspešný development, ktorého prvá etapa dokonca získala cenu za architektúru CE ZA AR. Z pohľadu vývoja juhovýchodnej strany ulice je ale najzaujímavejší Polyfunkčný komplex Domino z roku 2008.
Ide totiž o príkladný spôsob realizácie mestského bloku, teda prvku, ktorý v Bratislave na rozdiel od iných stredoeurópskych metropol citeľne chýba. Domino je tvorené dvomi väčšími hmotami s bytmi a aktívnym parterom so službami, rovnobežnými s Trnavskou cestou a Teslovou. Prepája ich nižšia sekcia, kde bol umiestnený hotel. Vo vnútrobloku je umiestnená zelená plocha.
Ide o kvalitný projekt, na ktorý sa teraz nadviaže – na susednom pozemku totiž vzniká polyfunkčný komplex Green Atrium. Prvýkrát bol predstavený v roku 2017, keď ho začal pripravovať developer JAGR s.r.o. Po obdržaní územného rozhodnutia ho v roku 2019 firma predala, pričom novým majiteľom sa stala správcovská spoločnosť 365.invest a novým developerom Green Atrium, a.s., spojený s firmou Haberl Real Estate.
Nový developer nerobil do koncepcie projektu veľké zásahy. Komplex prináša kombináciu bývania, kancelárií a služieb v trojici objektov, nachádzajúcich sa na spoločnej podzemnej garáži. Severný blok A (pri Trnavskej ceste) bude mať deväť podlaží (najvyššie je ustúpené), južný blok B osem a vnútorný blok C dve podlažia. Vo vnútrobloku vznikne zelená parková úprava.
Stavebné povolenie získal zámer v lete 2022 a v krátkom čase sa stavebník pustil do realizácie. Práce napredujú v dobrom tempe. „Na projekte máme ukončené všetky železobetónové konštrukcie, aktuálne máme rozpracovanú fasádu na všetkých blokoch, niektoré časti sú už ukončené,“ približuje Lukáš Svoboda, projektový manažér v Haberl Real Estate. Green Atrium sa tak už spolupodieľa na obraze lokality.
Výrazne sa približuje aj celkové dokončenie komplexu. „Čo sa týka prác na jednotlivých blokoch, najďalej je blok B, ktorý má fasádu hotovú na 80% a v jeho vnútri sa nachádzajú byty vo vysokej fáze rozpracovanosti,“ popisuje Svoboda. „Blok C je uzatvorený, inštalácie sú taktiež ukončené. V bloku A sme sa pustili do fasád, s tým že očakávame dokončenie exteriéru v priebehu leta.“
Budúcu podobu získavajú aj jednotlivé byty, v bloku B sa napríklad čoskoro budú realizovať obklady, dlažby, podlahy a dvere, kým v bloku A sa v bytoch zhotovujú omietky, potery a inštalácie. Developer upozorňuje, že výstavbu uľahčil fakt, že väčšina inštalácií bola zabudovaná už v železobetónovej konštrukcii. „Tým pádom je výstavba efektívnejšia a čistejšia hlavne pri dokončovacích prácach,“ konštatuje Svoboda.
Výstavba je v takom stave, že sa developer rozhodol zriadiť vzorový byt – a ukázať ho aj verejnosti. Chce ním presvedčiť, že Green Atrium nebude len na dobrej urbanistickej úrovni, ale bude sa vyznačovať aj kvalitným štandardom a vybavenosťou.
V projekte vzniká 83 bytov a 11 apartmánov. Podľa plánov developera má ísť o rezidencie vyššej úrovne s pokročilejšou výbavou. K tomu patria rozsiahlejšie dispozície, pričom už v trojizbových bytoch budú rodičovské spálne disponovať vlastnými kúpeľňami a walk-in šatníkom. V štandarde sú aj drevené parkety, stropné kúrenie a chladenie vďaka tepelným čerpadlám a termoregulácia na diaľku.
Klienti na dané vybavenie reagujú pozitívne napriek tomu, že takýto štandard je typický skôr pre centrálnejšie lokality. „Stav predaja je aktuálne na úrovni okolo 60%, čo je vzhľadom k situácii na trhu za posledný rok pekné číslo,“ hodnotí Svoboda. „Aktuálne evidujeme zvýšený dopyt aj počet predaných bytov, je to aj vďaka dňu otvorených dverí, na ktorý sa dostavil veľký počet potenciálnych klientov. Od marca máme právoplatnú zmenu stavby pred dokončením, kde nám pribudli 2 poschodia bytov v bloku A, ktoré sme uvoľnili do predaja až teraz.“
Úspech stavebníka posmelil. Kým niektoré bratislavské developerské spoločnosti musia v záujme zvýšenia predaja dávať veľké zľavy, tu by to malo byť opačne. „Vzhľadom k narastajúcemu dopytu uvažujeme dokonca o postupnom zvyšovaní cien vybraných bytov, najmä keď máme 4-izbové byty takmer vypredané,“ odôvodňuje projektový manažér.
Podľa Haberlu láka klientov kombinácia viacerých faktorov. Okrem lokality, ktorá má svoje výhody, to má byť najmä štandard, ktorého súčasťou sú obnoviteľné zdroje energie. „Veľkým lákadlom dnešnej doby sú chladené stropy v kombinácii s tepelnými čerpadlami voda/voda, ale tak isto aj úroveň štandardu bytu, kde už v základe prinášame drevené parkety či značkové zariaďovacie predmety,“ myslí si Lukáš Svoboda. „Veľmi pozitívnu odozvu máme od klientov na samostatnú vzduchotechniku pre kuchynské linky alebo elektrické podlahové vykurovanie kúpeľní.“
Developer okrem toho pripomína, že výhodou projektu bude vybavenosť priamo v rámci komplexu. Zmieňuje pritom zelené átrium či už zazmluvnené prevádzky, ku ktorým patrí fitness centrum alebo zubná ambulancia. Súčasťou projektu sú aj kancelárske priestory.
Stavebník dodáva, že v rámci Green Atrium bolo na udržateľnosť myslené i pri doprave. Na prízemí bloku B bude cyklomiestnosť, v prípade parkovacích miest (ktorých bude 216, z toho 199 v garáži) budú môcť byť všetky využívané elektromobilmi, keďže budú pripojiteľné na nabíjačky. V rámci vyvolaných nákladov dôjde k rozšíreniu Trnavskej cesty o buspruh a chodníky majú byť predláždené Bratislavskou dlažbou.
Celé Green Atrium bude vo finále čoskoro. „Predpokladané ukončenie výstavby je tretí kvartál tohto roka, s tým že prvé kolaudačné procesy chceme spustiť ešte koncom leta,“ avizuje Svoboda.
Developer plánuje v lokalite ostať aj naďalej – a to doslova. Priamo v susedstve, na Trnavskej ceste 68, plánuje vybudovať nový dom s bývaním a kanceláriami, ktorý sa bude Green Atria priamo dotýkať.
Zámer pôvodne pripravoval investor Graduent s.r.o. Developerom sa však nedávno stal Haberl Real Estate, podľa ktorého ide o prirodzenú expanziu existujúcich aktivít. „Kúpiť projekt T68 bola príležitosť o rozšírenie projektu Green Atrium. Môže priniesť budúcim obyvateľom lepší zážitok z bývania a zároveň zveladiť lokalitu,“ vysvetľoval dôvody akvizície Filip Rybár, CEO Haberl Real Estate.
Výstavbe predchádzala asanácia pôvodnej zástavby, ktorá je dnes už ukončená. „Aktuálne pracujeme na zakladaní a koncom apríla začíname s prácami na hrubej stavbe, ktorá by mala byť ukončená v treťom kvartáli. Práce na stavbe by mali byť hotové v druhom kvartáli budúceho roka s bytmi pripravenými na odovzdanie,“ konkretizuje L. Svoboda. Bytov by malo byť 18.
Vo výsledku pôjde o priame pokračovanie väčšieho projektu. „Prepracovali sme koncepciu projektu a technicky sme prepojili suterénom tieto dva objekty, ide teda o rozšírenie stavby Green Atrium o blok D. Prvé tri podlažia budú tvoriť administratívne priestory (budúce sídlo spoločnosti Haberl a teda aj developera projektu) a od štvrtého podlažia vyššie budú nasledovať byty. Štandard bytov, ich vybavenie a dispozície budú totožné s projektom Green Atrium,“ zhŕňa Svoboda.
Na Trnavskej ceste tak v relatívne krátkej dobe pribudne v podstate ďalšia dvojica projektov. Uličný front sa tým rozšíri o niekoľko desiatok metrov, rovnako ako aktívny parter. Architektúra oboch domov je pomerne racionálna a mohla byť na vyššej úrovni. To je však v tomto prípade menej dôležité ako kvalitný urbanistický koncept. Green Atrium stvárnila kancelária P.S. Arch, Trnavskú 68 s_form.
Takýmito krokmi sa postupne z nevzhľadnej ulice môže stať skutočná mestská trieda – aspoň čo sa zástavby týka. Verejný priestor Trnavskej cesty zostáva aj naďalej na nedostatočnej úrovni. V tomto ohľade sa však nemožno spoliehať na developerov, ktorí budú kúsok po kúsku opravovať chodníky pred svojimi zámermi.
Celková revitalizácia ulice ostáva v kompetencii Hlavného mesta. Nanešťastie, to nemá prostriedky ani na omnoho významnejšie a viac poškodené priestranstvá. Pretvorenie Trnavskej cesty na skutočne krásny bulvár ostáva hudbou pomerne vzdialenej budúcnosti.
Fotografie z 24.3.2024. Pozrite si výstavbu projektu vo fotoalbumoch.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre