Dnešok je v bratislavskej doprave v znamení veľkých noviniek. Po viac ako roku a pol sa otvárajú Mlynské nivy, čo prispeje k výrazným zmenám v organizácii verejnej dopravy. Po určitej dobe sa dnes spúšťa aj iná dôležitá súčasť dopravnej infraštruktúry mesta: zastávka Blumentál, čo znamená, že obnova trate na Americkom námestí vstupuje do svojej záverečnej fázy.
Uzávera zastávky Blumentál súvisela s rekonštrukciou zanedbaného úseku električkovej trate na Floriánskom a Americkom námestí, ktorá bola jednou z najstarších tratí v Bratislave – poslednou modernizáciou prešla v roku 1977. Na stave trate to už bolo viditeľné, bola v havarijnom stave a ohrozovala bezpečnosť koľajovej dopravy. Mesto a Dopravný podnik zároveň využili situáciu a zrealizovali určité zásahy aj v okolí.
V prípade Blumentálu sa tak napríklad zrekonštruovali poškodené obrubníky, prahy na tzv. integrovanej zastávke viedenského typu, ktoré sú pojazďované automobilmi, ale vozovka, ktorá bola poškodená prejazdami električkových súprav. Opravený bol aj nadväzujúci úsek na Radlinského ulici, kde sa debarierizovali priechody pre chodcov, pôvodný zastávkový ostrovček na Floriánskom námestí saa premenil na zelený pás a bola upravená poloha stĺpov VO a trakčného vedenia. Tieto zároveň dostali decentnejšiu, antracitovú úpravu.
Po dnešku sa tak práce presúvajú takmer výlučne na Americké námestie. Premenou prechádza električkový spodok aj zvršok, čiastočne upravená bola aj poloha trate. Viditeľné už je kamenné dláždenie priestoru trate, ako aj obrubníky rozšíreného chodníka popri oplotení Fakultnej nemocnice. Aktuálne práce svedčia o tom, že medzi chodníkom a múrom by dokonca mohla byť medzera, aby tu bolo možné sadiť popínavú zeleň, ktorá do budúcna zamedzí umiestňovaniu reklamy.
Rekonštrukcia trate by tak vo výsledku nemala priniesť len zlepšenie stavu a spoľahlivosti prevádzky električiek, ale aj skvalitnenie verejného priestoru. Dopravný podnik už dávnejšie avizoval, že projekt prináša celú radu pozitívnych zmien: okrem zmieňovanej debarierizácie či rozšírenia zelene k ním patrí predĺženie zastávok, ich vydláždenie, doplnenie vybavenia (elektronických tabúľ), vznik bus-pruhu na Radlinského alebo mierne úpravy parčíka, resp. jeho okrajov, na Americkom námestí. Nanešťastie, zastávkové prístrešky, ktoré tu budú osadené, by mali byť len klasické s dizajnom od JCDecaux.
Vo výsledku však práce prinesú veľké zlepšenie kvality dopravného priestoru a úrovne cestovania. Dokončenie projektu sa predpokladá v prvej polovici decembra s obnovením prevádzky okolo 13. decembra. Zhotoviteľom rekonštrukcie je spoločnosť TSS Grade, cena za dielo je 3,125 miliónov eur.
Napriek rekonštrukcii tejto trate a súvisiacich úsekov na Radlinského, lokalita si ešte v dohľadnom čase prejde zmenami. Kľúčová by mala prísť v priebehu roka 2022 alebo 2023, kedy sa má rozbehnúť modernizácia Ružinovskej radiály. Začiatok obnovovanej trate je práve v priestore Amerického námestia a pokračuje cez Krížnu smerom do Ružinova.
Hlavné mesto bude radikálne upravovať trať v husto zastavanom a zaľudnenom centre mesta, čo chce zároveň v súlade s novým prístupom k verejnému priestoru využiť v prospech celkovej transformácie ulice. V prípade Krížnej, ale aj južného okraja Amerického námestia, by to malo viesť k rekonštrukcii ulice od fasády k fasáde. Na námestí sa zas predpokladá vznik integrovaného prestupného terminálu medzi električkami a trolejbusmi. To všetko má byť spojené so zásahmi, ktoré budú v súlade so vznikajúcim Manuálom verejných priestorov.
Obdobnú zmenu by si však zaslúžili aj iné blízke priestory. Prvým je Radlinského ulica, kde aktuálne prebieha menšia rekonštrukcia. V prípade chodníkov sa však opäť využil len asfalt, a nedodanie stĺpikov včas viedlo k obparkovaniu čerstvo zrealizovaného chodníka. V minulosti sa diskutovalo o možnosti, že by bol jazdný pruh v smere do centra nahradený obojsmernou cyklotrasou až po Obchodnú ulicu a Kollárovo námestie. V každom prípade by ožívajúcej Radlinského ulici svedčila premena na upravenú mestskú triedu.
Druhým priestorom je Floriánske a Americké námestie, kde sa dnes nachádza zanedbaný parčík a povrchové parkovisko. Za ideálne riešenie do budúcna by považujem prepojenie celého priestoru, vytvorenie priestoru pre peších na povrchu a v optimálnom prípade aj otvorenie pozemkov Univerzitnej nemocnice. Parkovanie, ktoré obsluhuje okolitých rezidentov, by sa v takom prípade muselo presunúť do podzemia. V každom prípade by budúcnosť lokality mala byť predmetom architektonicko-urbanistickej súťaže.
Štvrť Blumentál sa dnes stáva jedným z ohnísk mestského života v rámci celej Bratislavy. Dopomáha k tomu nielen poloha, ale aj vynikajúca sieť verejnej a predovšetkým električkovej dopravy. Vzťah medzi blízkosťou atraktívnej ponuky MHD a ekonomických aj kreatívnych aktivít bol opakovane dokázaný a potvrdzuje sa aj v Bratislave. Úpravy súvisiaceho verejného priestoru môžu byť ďalším katalyzátorom revitalizácie.
Prístup, integrujúci úpravy dopravnej infraštruktúry s výrazným skvalitňovaním verejného priestoru – teda nad rámec zmien vyžadovaných súčasnými normami – sa musí stať pravidlom aj v iných častiach mesta.
Fotografie rekonštrukcie trate z 16.11.2020. Pozrite si viac vo fotoalbumoch.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre