Interiér domu dizajnéra a zakladateľa Studia Mellone, Andrého Melloneho, odkazuje nielen na jeho prácu a záujmy, ale najmä na jeho osobnosť. Prepracovaný a detailmi naplnený domov ponúka dynamický a neustále meniaci sa interiér, ktorý je zároveň príkladom, ako vytvoriť súčasný priestor s využitím unikátnych dizajnových ikon minulého storočia.
Vintage solitéry z minulého storočia sa v súčasných interiéroch stávajú nielen výnimočným, ale aj silným prepojením s históriou dizajnu. Ich nadčasová forma a vysoká kvalita vynikajú v súčasných priestoroch, kde vytvárajú kontrast k minimalistickým priestorom a naturálnej farebnosti.
Melloneho návrhy sú charakteristické precíznou geometriou, vyváženými proporciami a dynamickými uhlami. Svoju kariéru začínal v renomovaných štúdiách, kde si osvojil historizujúci štýl. Dnes vo svojej tvorbe kombinuje pevné línie s hravou variabilitou foriem, ktoré prirovnáva k jednoduchým geometrickým tvarom – kruhom, štvorcom a trojuholníkom.
Dizajnér a umelec zakladá svoj prístup k interiérom na skicovaní. Digitalizáciu, ktorú nasleduje kresbu pôdorysu a dispozičného riešenia, spontánne dopĺňa spontánne počas stretnutia s klientmi. Tento postup ukazuje kreativitu dizajnéra, ktorá sa odráža aj v jeho špecifickom domove odkazujúcom na jeho osobný štýl.
Dvojpodlažný penthouse kombinuje minimalistické línie s dôrazom na dramatické prvky, ako sú otočné okná, ktoré plynulo spájajú interiér s exteriérom. Byt ponúka rôzne zóny, intímne zákutia, od relaxačných sedení až po priestor na spoločenské stretnutia, pričom dizajn priestoru je natoľko rafinovaný, že napriek použitiu množstva výrazných solitérov a farieb, pôsobí zladene a prepojene.
Priestorová dynamika bytu bola tiež ovplyvnená Melloneho tvorbou Donalda Judda. Geometrické princípy a minimalizmus, ktoré Judd presadzoval, Mellone premietol do vlastného interiéru. Grafický koberec, lavička či nepravidelné vankúše nesú zreteľný odkaz na koncepty útvarov a ich opakovania naprieč priestorom.
Pre Melloneho je New York nielen domovom, ale aj zdrojom neustálej inšpirácie. „Vybrať si New York za domov nebolo ľahké rozhodnutie,“ priznáva. „Ale vždy som miloval, čo toto mesto reprezentuje – energiu, priemysel, možnosti,“ dodáva. Zámerom bolo interiér navrhnúť tak, aby sa stal oázou pokoja pre svojho majiteľa, nielen reprezentoval jeho potreby a vkus.
Zemitá farebnosť, odrážajúca dizajn obdobia z ktorých pochádzajú solitéry v byte, sa nesie naprieč dennou aj nočnou zónou. Spoločenská časť bytu kombinuje viacero dominantných kúskov, ako kreslá od Miesa Van der Rohe v dramatickej čiernej koži a vintage konferenčný stolík od Joea D'Urso. Farebnosť uzatvára okrúhly doplnkový stôl a textil, z ktorého upúta najmä karamelový zamat, na geometriu odkazujúci koberec a horizontálne členené dvojfarebné závesy.
Otvorenosť priestoru, presahujúcom dve podlažia, taktiež umožnila, aby bol priestor zariadený eklekticky. Každý nábytok použitý v obývacej časti je odlišný tvarom, farbou, materiálom aj štýlom, napriek tomu pôsobia vo výsledku jednotne. Harmonické prepojenie podporuje najmä opakujúca sa farebnosť, geometria a prepojenie zariadenia s nástennými dekoráciami.
Tmavá farebnosť je použitá vo všetkých miestnostiach, ktoré však majú biely základ, avšak ten ozvláštňujú jednotlivé solitéry a detaily, ako nástenné obklady z orechové dreva, typického pre vintage dizajn. Tie v nočnej zóne menia farebnosť na sivú, kedy orech nachádzame skôr na nábytku. Dôležitým aspektom návrhu izieb je tiež čalúnenie. Zamat a vizuálne luxusné či hrubšie materiály na posteliach, kreslách aj sedačkách a závesoch umocňujú elegantný a sofistikovaný ráz bytu.
Jedným z Melloneho signifikantných dizajnových prvkov v byte je využitie postele 1926 od Pierra Chareaua, ktorú dostal od svojej rodiny. Dominantný kúsok nebolo ľahké zakomponovať, avšak vďaka svojmu prístupu ju dokázal integrovať do priestoru ako centrálny prvok, ktorý vyvažuje súčasné solitéry a historické dedičstvo jeho rodiny.
V podobnom kontexte je navrhnutá aj kuchynská časť. Linka upúta svojím jednoduchým tvarom a farebnosťou, založenou na odtieňoch bielej a sivej. Dômyselným elementom je biela matná batéria, vďaka ktorej dizajn evokuje nadčasovosť a na prvý pohľad pôsobí ako súčasť súdobých kusov nábytku. Jednoliatu farebnosť narúšajú masívne barové stoličky, spájajúce priestor so zvyškom bytu.
Podobne efektná je aj zóna jedálne. Opakuje geometriu dizajnu bytu a zároveň dramatizuje čiernym jedálenským setom od Richarda Meiera z kolekcie z roku 1982 navrhnutej pre firmu Knoll. Subtílna konštrukcia stoličiek zmierňuje hrany ostatných nábytkov, pričom kontrastuje s vintage svietidlom od Svenda Aage Holm-Sørensena.
Pracovňa je zariadená o niečo striedmejšie, pričom návrh sa zameriava na niekoľko originálnych nábytkových solitérov. Vintage konferenčný stolík od Charlesa a Raya Eamesovcov a minimalistické stoličky Green River Projekt uzatvára tmavomodré umelecké dielo od Toma Burra.
André Mellone svojou tvorbou dokazuje, že originalita nepozná medze a dokáže priniesť moderným návrhom hĺbku a jedinečný charakter. Prepojenie originálnych ikon interiérového dizajnu, precíznej estetiky a súčasných vymožeností, radí nielen jeho majiteľa, ale aj interiér medzi špičku súčasného dizajnu. Penthousom dokazuje, že interiérový dizajn môže byť viac než len funkčný priestor, ale aj umeleckým dielom, ktoré vyjadruje osobnosť, vytvárajúc harmonickú symbiózu, ktorá prekračuje hranice bežného interiéru.
(ArchitecturalDigest, YIMBA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac