Premyslená práca s farbami a textúrami je to, čo tvorbu dizajnérky Karolíny Holly odlišuje od konkurencie. Tento prístup sa naplno prejavil pri návrhu novej podoby bytu na Palisádach. Prvotnou inšpiráciou pritom bol obraz od známeho umelca, ktorý dnes visí nad sedačkou v obývacej izbe. Výsledkom je harmonický priestor, ktorý sa vymyká súčasnému trendu neutrálnych interiérov.
Dizajnové štúdio Holly Interior vedie Karolína Holly. Podľa jej vlastných slov je o jedinečnosti, spojení estetiky, funkčnosti a rešpektu k prostrediu, v ktorom sa priestor nachádza. „Každý môj interiér bol navrhnutý tak, aby bol nadčasový, nepodliehal módnym trendom a zostal relevantný aj po rokoch,“ tvrdí o svojej práci. V rámci jedného obdobia pracuje dizajnérka vždy len s limitovaným počtom klientov, aby k nim a ich interiérom mohla pristupovať s maximálnou pozornosťou a starostlivosťou.
Každý zo svojich predchádzajúcich projektov považuje za výnimočný. „Mám šťastie, že ma na spoluprácu oslovujú ľudia, ktorí majú zaujímavé projekty a sú otvorení nečakaným riešeniam. Vysoká úroveň profesionálneho, ale i ľudského porozumenia je pre výsledok, ktorý plní očakávania, nevyhnutná.“ Za svoju srdcovku ale označuje nedávno otvorený obchod s niche parfumami v Starom Meste a projekt s názvom Byt P na Palisádach.
Za špecifickú súčasť svojej práce Karolína Holly považuje prácu s farbami a textúrami, ktoré podľa jej vlastných slov používa na vytváranie vizuálnej hierarchie a emocionálneho zážitku z priestoru. „Vždy sa snažím myslieť na udržateľnosť – či už ide o výber materiálov, podporu lokálnych výrobcov alebo integráciu vintage kúskov, ktoré majú dušu a príbeh,“ dodáva.
Premyslená práca s farbami a textúrami sa naplno prejavila pri návrhu už spomínaného Bytu P na Palisádach. Tento projekt bol výnimočný v tom, že majiteľka kupovala byt, v ktorom predtým bývala v prenájme. Byt P sa nachádza v bytovom dome z 80. rokov, čo so sebou podľa dizajnérky prinieslo hneď niekoľko výziev aj príležitostí.
„Na jednej strane majú byty z tejto éry solídne dispozície, ktoré sú stále funkčné, na druhej strane pôsobia trochu tmavo a stiesnene. Pri Byte P som sa snažila tieto limity vyvážiť prácou so svetlom, farbami a materiálmi. Celkovo si myslím, že tieto byty majú potenciál, stačí im dať šancu a správne ich nastaviť,“ tvrdí.
V rámci rekonštrukcie pôvodný byt prešiel len drobnými dispozičnými zmenami, čo súviselo s požiadavkou klientky vyhnúť sa veľkým stavebným zásahom. Medzi najväčšie zmeny teda patrilo očistenie priestoru od zbytočných prvkov, ako boli podhľady, deliaca priečka medzi kuchyňou a obývačkou či vytvorenie walk-in šatníka z pôvodnej polizby.
Z hľadiska farebnosti interiérový koncept vychádza v prvom rade z obrazu od Alda Gentiliniho. Majiteľka bytu ho našla počas svojho výletu do Talianska a stal sa neoddeliteľnou súčasťou dennej miestnosti. „Byt P bol preto príjemnou výzvou – vznikol priestor na experimentovanie a možnosť ukázať, že aj odvážnejšia farebnosť môže pôsobiť harmonicky a nadčasovo,“ priznáva dizajnérka.
Aj napriek tomu, že má sama v obľube všetky odtiene béžovej, použitie len neutrálnych farieb a nevýrazných materiálov podľa nej môže viesť k tomu, že sa priestory stávajú uniformnými a emocionálne neosobnými. Premyslená práca s farebnosťou sa pri tomto projekte okrem iného prejavila aj vo vizuálnom delení dennej a nočnej zóny pomocou intenzity farieb. „Denný priestor je energický, no nočná časť bytu je už pokojnejšia, čo odzrkadľuje rôzne potreby jednotlivých zón. To prispelo k intuitívnemu vnímaniu priestoru a vytvoreniu harmonického celku,“ tvrdí.
Byt P sa okrem atypickej farebnej škály vyznačuje tiež veľkým množstvom unikátnych solitérov cez sedací nábytok, svietidlá, doplnky až po obrazy od slovenských aj zahraničných autorov. Dennej miestnosti dominuje sýtožltá sedacia súprava, jedálenský stôl z tmavého mramoru pochádzajúci zo 70. rokov a viaceré druhy konferenčných stolíkov.
„Za povšimnutie stoja aj svietidlá, napríklad nad stolom visí kúsok od kórejského dizajnéra pôsobiaceho v Štokholme, v čítacom kúte stojí zas nadčasová lampa od Arneho Jacobsena, ktorá sa prvýkrát dostala na trh už v roku 1929 a vyrába sa dodnes,“ približuje Karolína Holly. Všetko toto sú podľa nej príklady toho, ako dokážu zvolené solitéry zásadne ovplyvniť atmosféru celého interiéru. Vintage kúsky ako jedálenský stôl či komodu z lakovaného jaseňového dreva podľa zadania našla a priviezla z Talianska Vlaďa Ilavská zo štúdia Lavish.
Súčasťou interiéru je aj časť pôvodného mobiliáru. „Nové prvky boli vyberané s dôrazom na trvácnosť a jestvujúce – zánovná kuchynská linka a československé kreslá zo 60. rokov od Kropáčka s Koželkom – zas prispôsobené novému konceptu a dizajnu,“ ozrejmuje dizajnérka. Podľa jej vlastných slov tento projekt ukazuje, že minulosť a súčasnosť dokážu spolu komunikovať a vytvoriť tak interiér, ktorý nemá „nálepku s dátumom výroby.“
Byt P sa vyznačuje unikátnym farebným a materiálovým riešením, ktoré je popri dnes prevládajúcom trende neutrálnych tónov príjemným osviežením v rámci slovenskej interiérovej tvorby. Kvalitné materiály a jedinečné nábytkové solitéry následne dotvárajú celkovú atmosféru bytu. Podľa dizajnérky bolo cieľom vytvoriť kráľovstvo, kde majú miesto všetky rokmi nadobudnuté knihy klientky. Miesto, kde môže prijímať návštevy, má svoj pracovný priestor, no vie sa aj stiahnuť do intimity súkromnej časti.
(HOLLY Interior, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac