Author photoAdrian Gubčo 23.10.2024 20:46

Dramatický prerod jednoduchým spôsobom. Obnova prvej časti Trenčianskej ide do finále

Keď sa hovorí o verejnom priestore, mnoho ľudí si ako prvé predstaví parky či námestia. Najvýznamnejším verejným priestorom sú však ulice, ktoré zaberajú ďaleko väčšiu plochu a odohráva sa na nich podstatná časť mestského života. Bratislavské ulice sú však dlhodobo zanedbávané. Začína sa to meniť aspoň v niektorých lokalitách, kde sa aplikuje nový prístup k tvorbe priestranstiev.

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Trenčianska ulica v Ružinove patrí k menej významným, no inak vcelku príťažlivým uliciam Bratislavy. Spája Oravskú ulicu s Bajkalskou, pričom pretína východnú časť Dulovho námestia, Miletičovu alebo Ružovú dolinu. Charakteristická je pomerne veľkorysou šírkou, vďaka čomu tu vznikol veľký stredový pás, do ktorého je vložená zeleň a na podstatnej časti aj cyklotrasa. Najmä úsek medzi Dulovým námestím a Miletičovou je vzorom, ako kreovať obytné mestské ulice.

Omnoho frekventovanejšia je však časť medzi Miletičovou a Bajkalskou, ktorú využíva aj verejná doprava. Na chodníkoch sa donedávna parkovalo, čo prispelo k ich zlému stavu, časť zas bola narušená mohutnými stromami, ktoré vytláčali asfalt koreňmi. V zhoršenom stave bola aj vozovka, čo sa prejavilo na komforte dopravy vrátane trolejbusov. Hlavné mesto sa preto rozhodlo pre rekonštrukciu ulice.

Obnovovaná bola Trenčianska v úseku medzi Miletičovou a Ružovou dolinou. Išlo do istej miery o komplexnú obnovu – okrem vozovky sa tak opravovali aj chodníky. Hlavné mesto sa tu rozhodlo vymeniť pôvodný asfaltový povrch chodníkov za Bratislavskú dlažbu. Vychádzalo pritom zo zonácie, navrhnutej Metropolitným inštitútom Bratislavy. Ten tu odporúča práve takýto typ povrchov chodníkov.

Galéria

  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Obnova začala v priebehu leta, pričom prvá etapa, zameraná na južnú stranu ulice, mala byť dokončená do konca augusta. V tomto smere sa mesto omeškalo a ulica bola dokončená až v priebehu septembra. Následne sa realizovala druhá etapa, ktorá priniesla obnovu jedného z pruhov na severnej strane ulice. Aktuálne sa realizuje tretia, ktorej súčasťou je zostávajúci pruh a chodník. Dokončená mala byť v polke októbra.

Hoci mesto už takpovediac tradične mešká, jednoznačne je viditeľné zlepšenie podoby ulice. Z výrazne zdevastovanej Trenčianskej sa odrazu stal omnoho príťažlivejší priestor, pohodlnejší pre chodcov. Vyššiu úroveň získali aj zastávky (zastávka) MHD, kde bol umiestnený nový prístrešok. Ulica tak dostala decentnú úroveň, ktorá by mala byť vo vyspelom meste štandardom.

Realizácii sa dá vytknúť niekoľko bodov. Mesto síce vydláždilo chodníky priamo na ulici, nie však už prístupové chodníčky k domom, kde je klasický asfalt. Obrubníky sú z betónu, čo je v rozpore s inak používaným odolnejším aj estetickejším kameňom inde v meste. Riešená nebola cyklotrasa, kde došlo len k veľmi obmedzeným zlepšeniam pri križovatke s Miletičovou. Veľkou otázkou zostávajú aj stromy.

Väčšina z nich získala viac priestoru, niektoré ale bolo potrebné vyrúbať. Do budúcna nemožno vylúčiť, že budú opäť spôsobovať problém s vytláčaním vozovky či povrchov chodníka. Skôr či neskôr bude pravdepodobne potrebné prehodnotiť prítomnosť starších stromov a obmeniť stromoradie mladšími jedincami, prípadne aj iného druhu (ideálne platanmi).

V konečnom dôsledku ale ide o menej podstatné výhrady v kontexte celkového zlepšenia ulice. Oprava bude pravdepodobne ukončená v horizonte niekoľko málo týždňov. Na budúci rok je podľa mesta naplánovaná oprava ďalšej časti Trenčianskej v úseku od Ružovej doliny po Bajkalskú. Tejto by mohla kvalitná oprava pomôcť ešte viac.

 

Korene stromov v minulosti ničili chodník i vozovku. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Nová Trenčianska by mala byť štandardom, čo sa týka podoby ulíc vo vnútornom meste a hlavných ulíc v celej Bratislave. Prirodzene, nahradiť asfalt dlažbou v takom veľkom rozsahu nie je vôbec jednoduché ani lacné, na celkový charakter prostredia to má ale obrovský dosah. Niekoľko málo nanovo vydláždených ulíc v metropole (napríklad Mýtna či Ul. 29. augusta) pôsobia vďaka týmto úpravám dramaticky lepšie.

Magistrát zatiaľ nechce sľubovať veľké výmeny povrchov. Vysvetľuje to nedostatkom finančných zdrojov, ktoré mu neumožňujú realizovať komplexnej projekty v celých lokalitách. Zameriavať sa bude pravdepodobne na menšie úseky v lokalitách, ktoré na seba nadväzujú. Okrem Trenčianskej možno očakávať úpravy na Mýtnej či Námestí SNP.

Mestu sa postupne darí vytláčať parkovanie z chodníkov a má k dispozícii sériu princípov a štandardov, ako sa správať k verejnému priestoru. Bratislava sa tak dostala do pozície, v ktorej by masívna investícia do povrchov nemusela byť neudržateľnou investíciou. Z pohľadu budúcej kvality a dojmu z mesta by plošné a nárazové zlepšenie kilometrov chodníkov mohlo byť jedným z najužitočnejších projektov, aké by samospráva mohla v dohľadnej budúcnosti zrealizovať.

 

Fotografie z 21.10.2024. Pozrite si rekonštrukcie verejných priestranstiev vo fotoalbumoch

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube