Author photoSimona Schreinerová 04.03.2025 09:20

Významná modernizácia Ružinovskej radiály pokračuje. Aktivista ju nezastavil, projekt dostal zelenú

Modernizácia Ružinovskej radiály je rozsiahly projekt, ktorý sa pripravuje už niekoľko rokov. Iba nedávno spôsobila rozruch informácia, že jedno zo stavebných povolení je neplatné a konanie sa muselo zopakovať. Zdá sa, že nedostatky sa už podarilo odstrániť, pretože Bratislavský samosprávny kraj (BSK) vydal nové stavebné povolenie.

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

Modernizácia Ružinovskej počíta s komplexnou rekonštrukciou električkovej trate v úseku medzi Americkým námestím, Trnavským mýtom a súčasnou zastávkou Chlumeckého. Súčasťou projektu je napríklad rekonštrukcia Amerického námestia. Prestavba sa bude týkať aj Krížnej ulice a úseku Americké námestie – Vazovova. Zastávka Americké námestie v smere na Trnavské mýto bude zrušená a presunutá k Avionskému parčíku.

Rekonštrukcia úseku Krížnej ulice a Vazovova – Legionárska začne na Krížnej v úrovni nárožia budov za Námestím Martina Benku, resp. za trianglom Vazovova. Prestavba križovatky Krížna, Legionárska, Karadžičova bude predstavovať čiastočnú redukciu dopravného priestoru pre autá na úkor vybudovania cyklistickej a rozšírenia pešej infraštruktúry.

Úprava komunikácie na Trnavskom mýte prinesie stavebnú úpravu Krížnej v smere do centra. Rekonštrukcia ulíc Záhradnícka a Ružinovská má zahŕňať spevnené plochy Miletičovej, Záhradníckej a Ružinovskej. Vo výsledku sa bude realizovať prebudovanie päť kilometrovej dvojkoľajnej trate, z toho 3,75 km bude predstavovať úplne novú trať.

Galéria

  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Zdroj: iMHD.sk

Projekt je rozdelený na tri časti. Prvý úsek je vymedzený Špitálskou a Legionárskou (zastávka Krížna), druhý úsek pokrýva trasu medzi Krížnou a Líščími nivami (už zrekonštruovaný úsek) a tretí vedie až po Chlumeckého, resp. Čmelíkovu. Trať medzi Chlumeckého a obratiskom na Astronomickej sa nebude modernizovať, pretože sa plánuje výstavba novej, smerom na TIOP Ružinov.

Cieľom projektu je zvýšiť kvalitu trate a rýchlosť prevádzky električiek, zlepšiť komfort na zastávkach aj zasadenie trate do verejného priestor. Proces sa rozbehol v roku 2015, kedy začalo zisťovacie konanie EIA. O tri roky neskôr mesto obnovilo obstarávanie projektovej dokumentácie, a o ďalší rok podpísalo zmluvu s Dopravoprojektom. Rok 2020 priniesol úpravu požiadavky na projektovanie niektorých úsekov s očakávaním, že modernizácia by sa mohla spustiť koncom roka 2022.

Povoľovanie však trvalo dlhšie a územné rozhodnutie mesto získalo až na jar 2023. Minulý rok v auguste bolo BSK vydané aj kľúčové stavebné povolenie. Týkalo sa koľají vrátane spodku a zvršku trate, odvodnenia, nástupíšť a ich vybavenia, trolejového vedenia a napájacieho systému, elektrického ovládania a ohrevu výhybiek, ako aj doplnenia mazacích zariadení koľají.

Voči rozhodnutiu sa však odvolal aktivista Marcel Slávik, ktorý sa zapája prakticky do každého konania nielen v Bratislave. V tomto prípade však prekvapivo uspel. Odvolací orgán, ktorým je Ministerstvo dopravy SR, vydalo rozhodnutie o zrušení stavebného povolenia.

Slávik upozornil na nedostatky projektu ako absencia niektorých podmienok z oblasti ochrany životného prostredia, uvedených v rozhodnutí zo zisťovacieho konania EIA. Podľa jeho názoru tým mohla vzniknúť pochybnosť, či sú pre stavebníka záväzné a či budú pri kolaudácii stavby vyžadované. Poukázal tiež na chýbajúcu informáciu o vysporiadaní sa s predtým podanými pripomienkami združenia.

BSK sa voči rozhodnutiu nemohlo odvolať. So situáciou sa však vysporiadalo pomerne rýchlo a aktuálne je už zverejnené nové stavebné povolenie. Čo sa týka absencie podmienok z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), BSK uvádza, že oznámenie o začatí stavebného konania zaslalo aj Okresnému úradu Bratislava.

 

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

 

Zároveň špeciálny stavebný úrad uvádza, že v júli 2024 požiadal Okresný úrad Bratislava o vydanie záväzného stanoviska. Ten v ňom konštatoval, že stavebné konanie nie je v rozpore so zákonom o posudzovaní a s vydaným rozhodnutím z EIA.

Špeciálny stavebný úrad, ktorým je BSK, nie je oprávnený vyhodnocovať podmienky tohto rozhodnutia, nakoľko je k tomu podľa zákona o posudzovaní oprávnený príslušný orgán, ktorý rozhodnutie vydal.

Aktivista v odvolaní uviedol: „Rozhodnutie zo zisťovacieho konania ako aj vyhodnotenie plnenia podmienok rozhodnutia zo zisťovacieho neboli súčasťou oznámenia o začatí stavebného konania a tak si verejnosť nemala možnosť overiť splnenie verejného záujmu v oblasti životného prostredia.“ Ďalej sa odvolával na zásady predbežnej opatrnosti, kedy je nutné predpokladať, že je pochybnosť o ich dôslednom splnení a to až do okamihu, kým stavebný úrad preukáže opak.

Špeciálny stavebný úrad však uvádza, že v zmysle stavebného zákona návrh na vydanie stavebného povolenia a údaje o sprístupnení právoplatného rozhodnutia vydaného v zisťovacom konaní zverejnil. S podkladmi sa tak mohla dotknutá verejnosť oboznámiť.

Odvolanie sa týkalo aj požiadaviek na správny postup výsadby stromov, aplikácie dažďových záhrad, využitie zelených striech, osadenie solárnych panelov na strechy zastávok alebo zatrávnenie električkového zvršku.

 

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

 

Predmetom tohto stavebného konania však nie sú stavebné objekty, ktoré riešia vegetačné úpravy a náhradná výsadba bola určená v rozhodnutiach vydanými príslušnými orgánmi. Predmetom povoľovania neboli ani dažďové záhrady. BSK zároveň uvádza, že na všetkých strechách prístreškov sú navrhované extenzívne vegetačné zelené strechy a koľajová trať v určitých úsekoch je navrhnutá s vegetačným krytom.

Nečakaný problém, ktorý vznikol pre mesto a BSK sa podarilo vyriešiť relatívne rýchlo. Združenie domových samospráv je „známa firma“ a nie je prekvapením, že sa zapojilo do procesu. Problémom je však najmä fakt, že dokumentácia mala obsahovať nedostatky, ktoré Ministerstvo dopravy SR považovalo za tak zásadné, že zrušilo pôvodné stavebné povolenie.

Ostáva už iba veriť, že na druhý pokus sa podarí získať právoplatné stavebné povolenie pre najdôležitejšiu časť modernizácie Ružinovskej radiály. Pre samosprávy by malo ísť o upozornenie, že naozaj neradno nič podceniť. Aj na prvý pohľad drobné nedostatky môžu spôsobiť komplikácie a zdržanie kľúčových projektov.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube