Author photoAdrian Gubčo 03.03.2025 17:15

Nové nákupné priestory pre Bratislavu. V Podunajských Biskupiciach začala výstavba retail parku

Počet nákupných centier v Bratislave je mimoriadny a objem metrov štvorcových retailu, pripadajúcich na tisíc obyvateľov, prekonáva takmer všetky európske metropoly. Panuje zhoda, že trh je už nasýtený, napriek tomu ešte existuje potenciál v rozvoj retail parkov na okraji mesta. Jeden taký práve začal vznikať v lokalite Podunajská Brána.

Zdroj: Grotto a.s. / EIA

Zdroj: Grotto a.s. / EIA

Podunajská Brána je názov relatívne veľkého developmentu na juhovýchodnom okraji Podunajských Biskupíc. Tvorený je prípravou územia v prospech výstavby rodinných domov, radovými rodinnými domami aj plochami pre rozvoj obchodných prevádzok. Projekt realizovala spoločnosť Tatra Real a v súčasnosti je z časti dokončený – individuálnymi domami je vyplnená podstatná časť pozemkov a dobudované sú aj radové domy. Na jednom z pozemkov vznikol supermarket Lidl.

Voľný však ostáva veľký priestor v susedstve Ulice Svornosti, resp. Ul. akad. mal. Jozefa Nagya. Určený je pre rozvoj občianskej vybavenosti, v tomto prípade komerčného charakteru. Naplánovaný tu bol retail park predmestského charakteru. Odhalený bol už v roku 2019, pričom predkladateľom zámeru bola spoločnosť Grotto a.s., blízka Tatra Realu. Medzičasom však zmenil investora.

Nový developer, firma Mitiska REIM, je realitný fond, špecializujúci sa na retailové parky, skladové priestory či nehnuteľnosti pre ľahký priemysel. Centrála sa nachádza v Bruseli, spoločnosť však pôsobí v 10 európskych štátoch vrátane Slovenska. Retail park v Podunajskej Bráne má byť ďalšou súčasťou rozsiahleho portfólia firmy.

Galéria

  • Zdroj: Morocz_Tacovsky
  • Zdroj: Grotto a.s. / EIA
  • Zdroj: Grotto a.s. / EIA
  • Zdroj: Grotto a.s. / EIA
  • Situácia. Zdroj: Grotto a.s. / EIA

Ako vyplýva z dokumentácie, na okraji Bratislavy už onedlho pribudne komplex, tvorený trojicou základných objektov. Dva z nich budú umiestnené vo východnej časti pozemku smerom k Ametystovej. Mohutnejšia budova bude mať tvar písmena L a dve podlažia. Druhá bude mať obdĺžnikový pôdorys a jedno podlažie.

Obe budú slúžiť ako obchodné galérie, v ktorých budú umiestnené prevádzky. Zásobovanie bude riešené od Družobnej a Ametystovej, od obytnej zástavby bude objekty oddeľovať protihluková stena.

Tretí objekt bude menší, jednopodlažný a slúžiť bude ako fast-food, resp. prevádzka rýchleho občerstvenia. Hlavný vstup a terasa budú umiestnené v severovýchodnej časti objektu, budú teda orientované do parkoviska. Súčasťou objektu bude aj drive-in prevádzka. Všetky tri objekty budú mať celkovú výmeru 12.987 metrov štvorcových obchodných priestorov.

Parkovanie bude riešené povrchovo, pričom vznikne 253 miest, z toho 9 bude pre ľudí s obmedzenými možnosťami pohybu a 2 miesta budú slúžiť na nabíjanie elektromobilov. Na strechách obchodných galérií sú navrhované fotovoltické panely. Súčasťou projektu je aj veľký reklamný pylón s výškou 22 metrov.

Autorom architektonického návrhu je kancelária Morocz_Tacovsky, ktorá má pomerne bohaté skúsenosti s návrhmi retailových jednotiek. V prípade retail parku v Podunajských Biskupiciach bude výzor exponovaných fasád orientovaných do parkoviska založený na kombinácii presklených plôch a ľahkého skladaného plášťa s drevenými lamelami. Pri menej exponovaných častiach budov bude využitý plášť s oceľovou lankovou konštrukciou, ktorá má obrastať popínavými rastlinami.

Retail park je už aktuálne vo výstavbe. Potvrdzuje to aj Tomáš Cifra, managing director pre strednú a východnú Európu. Realizácia podľa neho „pred pár dňami začala. Otvorenie Q4 2025,“ avizuje. Ide o pomerne rýchlu výstavbu, ide však napokon o relatívne jednoduché halové objekty.

 

Súčasťou retail parku bude aj prevádzka rýchleho občerstvenia známeho reťazca. Zdroj: Grotto a.s. / EIA

 

Investor zatiaľ nepribližuje, ktoré značky sa objavia v retail parku. Očakávané sú „klasické maloobchodné jednotky, typické pre väčší retail park. Prevažne medzinárodní nájomcovia z oblasti nábytku, drogérie, športu, oblečenia, lekárne, fitness, kaviarne, diskontných predajcov a podobne,“ približuje. V prípade rýchleho občerstvenia má prevádzku otvoriť „jedna z vedúcich medzinárodných sietí fast-food.“

Hoci Cifra mená neprezradil, v podobných retail parkoch sa štandardne objavuje podobný výber predajcov. Najbližšia retailová galéria sa nachádza na križovatke Ul. Svornosti a Slovnaftskej, na základe ktorej sa dá spraviť predstava. Otázkou skôr ostáva prevádzka rýchleho občerstvenia. Reštaurácie s drive-in zatiaľ v Bratislave prevádzkujú dve známe siete, tretia otvorila prevádzku vo Zvolene.  

Bratislava v každom prípade dostane nové nákupné priestory. Developer má jasne vymedzenú cieľovú skupinu, danú lokalitou. „Obyvatelia Podunajských Biskupíc, ako aj širšieho okolia vrátane dochádzajúcich zo Žitného ostrova,“ špecifikuje predpokladaných zákazníkov T. Cifra. Retail parky vo väčších mestách sú štandardne orientované na ľudí na autách, ktorí sa v nich zastavia pri ceste na predmestie alebo z predmestia.

Keďže suburbiá juhovýchodne od Bratislavy smerom na Dunajskú Stredu v posledných rokoch zažívajú masívny rozvoj, dá sa očakávať, že konkurencieschopnosť Podunajskej Brány sa bude zvyšovať. Developmentu na Žitnom ostrove napomáha otvorenie rýchlostnej cesty R7 a diaľnice D4. Pre mnohých vodičov bude pohodlné nakúpiť v tomto retail parku a následne pokračovať na nové komunikácie.

Najviac tak budú benefitovať z projektu paradoxne ľudia, ktorí ani nebývajú priamo v Bratislave. Z pohľadu Podunajských Biskupíc bude prínos limitovaný, keďže tu sa už nachádza pomerne bohatá obchodná vybavenosť v lepšom dosahu pre väčšinu obyvateľov mestskej časti.

Podunajská Brána pravdepodobne nebude posledný retail park, ktorý na okraji Bratislavy alebo v jej tesnom zázemí ešte vznikne. S postupujúcim sa sťahovaním tisícov ľudí na predmestia, výstavbou čoraz väčších rezidenčných zámerov či zlepšujúcou sa dopravnou dostupnosťou (hoci len pre autá) bude atraktivita rozvoja tohto typu vybavenosti rásť. Prirodzene, pre klasický pouličný retail to má deštrukčné dopady, to ale nemusí investorov zaujímať.

Bratislava tak pokračuje v zvyšovaní objemu nákupných plôch na obyvateľa. V tomto smere patrí k európskym unikátom, keďže ani najväčšie západoeurópske mestá nemajú v relatívnom vyjadrení toľko nákupných centier a retailových parkov. Doba, keď začnú tieto formy nakupovania ustupovať v prospech iných foriem retailu, zatiaľ ešte očividne neprichádza – na škodu mestského života.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube