Bratislava sa už čoskoro dočká prvých zásadnejších zmien na Kollárovom námestí, jednom z centrálne položených verejných priestranstiev, ktoré je dnes v zlom stave, čo platí aj o okolitej lokalite. Prvý dôležitý zásah je len otázkou času – v severnej časti námestia by mohla čoskoro začať vznikať podzemná garáž, ktorá umožní vyčistiť okolité ulice od parkovania.
Nová garáž má vzniknúť v časti námestia medzi vstupom do podzemnej garáže kancelárskeho komplexu Park One a stredového kruhu v parku na námestí. Bude mať hĺbku až piatich podzemných podlaží, vzniknúť by malo 297 parkovacích miest. Developer, spoločnosť Parking House, a.s., v rámci projektu sľubuje možnosť nabíjania elektromobilov, teoreticky aj vlastného bike-sharingu, zvažuje sa možnosť dlhodobého parkovania či spolupráce s prevádzkami na Obchodnej ulici, ktoré by ponúkali parkovacie karty. Prevádzkovateľom bude spoločnosť Saba Parking.
Súčasťou projektu je okrem toho aj revitalizácia parku na Kollárovom námestí. Nad samotnou garážou by mal byť pôdny substrát s minimálnou hrúbkou od dvoch metrov, čo by malo umožňovať aj výsadbu väčších stromov. Vjazd do garáže by mal byť riešený zo západnej strany námestia, výjazd bude na Jánsku ulicu. Developer deklaruje svoju snahu projekt upraviť v závislosti na podmienkach celkovej rekonštrukcie celého priestoru.
Architektom garáží je kancelária Expoline, ktorá už pripravila viacero podobných projektov. Asi najpodobnejším je podzemná garáž pred Bratislavským hradom a NR SR, ktorá výrazne prispela k revitalizácii daného priestoru. Kollárovo námestie rozšíri kapacity, ktoré Saba Parking momentálne v Bratislave prevádzkuje, a prispeje k transformácii lokality.
O garáži na tomto mieste sa hovorilo už v minulosti, pričom zámer vzbudil nevôľu u niektorých združení, ktoré sa nevedeli zmieriť s potrebou odstrániť časť zelene počas výstavby, napriek prísľubu investora, že ju plnohodnotne nahradí. Pravdou je, že projekt sa začal pripravovať ešte zhruba desaťročie dozadu.
Dlhá doba prípravy súvisí s tvrdým bojom, ktoré tieto združenia voči projektu viedli, pričom sa im podarilo získať širokú podporu zastupiteľov. Napriek tomu má developer k dispozícii právoplatné územné rozhodnutie, hoci bolo aktivistami napadnuté. Developer však disponuje rozhodnutím súdu, že projekt je v súlade s Územným plánom Hlavného mesta SR Bratislava. Aktuálne Parking House požiadalo o vydanie stavebného povolenia.
Možno predpokladať, že ešte nastanú komplikácie, každopádne však je vznik podzemnej garáže na Kollárovom námestí takmer úplne istý. Developer splnil všetky zákonné náležitosti a podmienky a je pripravený projekt rozostavať. Doba výstavby sa odhaduje na 15 mesiacov, v najoptimálnejšom prípade by tak mohlo Kollárovo námestie získať nové kapacity už ku koncu roka 2020.
Každopádne, treba povedať, že projekt sa nestretáva len s odporom. Podľa developera, projekt je otvorene podporovaný obchodníkmi na Obchodnej ulici alebo divadlom Nová scéna, vyslovene odmietavo sa k nemu nestavia ani Hlavné mesto. Investor zámer intenzívne konzultuje s mestskými odborníkmi, ako aj lokálnymi iniciatívami, ktoré v štvrti pôsobia.
Na tomto mieste treba pripomenúť, že projekt prináša zásadný benefit – vznikom kapacít v podzemnom parkovacom dome sa otvára priestor pre odstránenie parkovacích miest na povrchu, čo v súčasnosti výrazne znehodnocuje celé okolie. Podľa dlhodobého konceptu by so vznikom garáže na Kollárovom námestí malo prísť k zrušeniu povrchového parkovania na Živnostenskej, Vysokej, Mariánskej, Jozefskej, Banskobystrickej, na Námestí slobody a častiach Mýtnej, Radlinského a Heydukovej. Pri väčšine týchto ulíc platí, že sa na nich pripravujú zámery revitalizácie, dopravného utlmenia, zlepšenia podmienok pre peších a cyklistov či dokonca ich premena na pešie zóny. Vznik náhradných kapacít by k tomuto cieľu mohlo výrazne dopomôcť.
Treba totiž mať na pamäti, že napriek tomu, že výstavbou ďalších a ďalších parkovacích miest len rastie motivácia využívať na ceste do centra mesta auto, v tejto oblasti sídli dosť inštitúcií, pracovísk a nakoniec aj rezidentov, ktorí budú aj pri najlepšej vôli potrebovať určitý objem parkovacích miest. V tomto ohľade je nepochybne lepšie tieto miesta skryť do podzemia, kde budú navyše cenovo regulované, ako nechať autami pokryť okolité chodníky.
Táto podmienka – garáž namiesto povrchových parkovacích miest – musí byť zachovaná. Ak sa tak stane, vnímam tento projekt ako jednoznačne pozitívny. Keďže prináša čiastočnú revitalizáciu exteriérových plôch, výhodný je aj z hľadiska budúcej transformácie Kollárovho námestia.
Ako je známe, Hlavné mesto by rado videlo tento verejný priestor príjemnejší a funkčnejší, ako to je teraz. V tomto zmysle by mal Metropolitný inštitút Bratislavy (MIB) pripraviť ešte v tomto roku vyhlásenie architektonicko-urbanistickej súťaže, ktorá tento priestor prerieši podľa jedného zo scenárov, ktorý pripravil urbanista a architekt Igor Marko z kancelárie Marko&Placemakers. Ako bolo povedané, developer je ochotný prihliadnuť na výsledky súťaže a v tomto zmysle upraviť finálnu podobu projektu.
Výsledkom by tak mohla byť totálna premena nielen „Kollárka“, ale aj celej okolitej lokality, kde bude odrazu oveľa viac priestoru pre peších, cyklistov, letné terasy podnikov, zelené úpravy a podobne. Bolo by veľkou škodou, keby kvôli pár stromom a kríkom, ktoré nemajú historickú hodnotu a ktoré budú nahradené, musela ustúpiť vízia zlepšenia celého okolia. Išlo by o klasický príklad príslovia „cez stromy nevidno les“.
Debata v najbližšej dobe tak bude nepochybne ostrá, no vždy treba mať na pamäti, že dané zásahy je potrebné vnímať v kontexte a z hľadiska budúceho vývoja – a v tomto prípade je vízia námestia s podzemnou garážou skôr pozitívna ako negatívna.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre