Červený kostol v Olomouci pôsobí ako impozantná sakrálna pamiatka. V skutočnosti má však pohnutú históriu, spojenú so zmenami funkcií. Donedávna slúžil ako depozitár vedeckej či univerzitnej knižnice a dnes sa v jeho priestoroch nachádza kultúrno-spoločenské centrum. Po viac ako 60 rokoch doňho môže vstúpiť ktokoľvek.
Výstavba Červeného kostola v českom Olomouci bola ukončená v roku 1902. Objekt sa nachádza na mieste pôvodnej olomouckej pevnosti a z hľadiska urbanizmu zapadá do zámeru, ktorý pre túto časť mesta kedysi navrhol Camillo Sitte. Ten spracoval prvý regulačný plán výstavby mesta. Jeho hlavným cieľom bolo v Olomouci vybudovať okružnú triedu podľa vzoru Ringstraße vo Viedni. Práve to predurčilo umiestnenie kostola na mieste, kde ho môžeme nájsť dodnes.
O niekoľko rokov neskôr sa osud evanjelického kostola spojil so susednou Univerzitnou knižnicou. V čase najväčšej slávy sa v priestoroch bývalého kostola nachádzalo až takmer 500.000 zväzkov. Od roku 1959 sa stal centrom Vedeckej knižnice a verejnosti prestal byť prístupný. Keď mesto v roku 2019 rozhodlo o výstavbe nového depozitára v Olomouci-Hejčíne, kostol dostal takpovediac druhú šancu.
Vysťahovanie kníh otvorilo priestor na úvahy, čo bude s touto neogotickou stavbu do budúcna. „Olomoucký kraj ako vlastník tejto pamiatkovo chránenej stavby sa rozhodol vybudovať na uskladnenie knižného fondu nový objekt s tým, že kostol môže následne slúžiť na kultúrne účely pre potreby Vedeckej knižnice, ktorá budovu používa,” tvrdili v tom čase zástupcovia kraja.
Po niekoľkých kolách diskusií padlo definitívne rozhodnutie. Kostol bude zrekonštruovaný a jeho priestory budú po novom slúžiť ako komorná divadelná a koncertná sála, verejnosti prístupná čitáreň aj ako priestor, v ktorom sa budú konať výstavy, prednášky či iné kultúrno-spoločenské akcie. Po viac ako šesťdesiatich rokoch sa tak kostol znovu sprístupní verejnosti.
„Hlavným cieľom však má byť samozrejme celková rekonštrukcia a rehabilitácia tejto historickej budovy, ktorej ťažiskom je navrátenie vnútorného priestoru do jeho pôvodnej podoby, a to s citlivým zakomponovaním úprav, podporujúcich nové využitie,” opisovali svoj zámer architekti, ktorí stoja za návrhom rekonštrukcie.
Prvé práce na kostole sa začali v roku 2020. Celkové náklady na tento rozsiahly projekt dosiahli podľa odhadov približne 170 miliónov českých korún (takmer 6,8 miliónov eur). Ako však tvrdí Josef Suchánek, hajtman Olomouckého kraja, „Veľkú časť nákladov nakoniec pokryla dotácia z Európskej únie prostredníctvom Národného plánu obnovy a ministerstva kultúry, a to vo až výške 133 miliónov českých korún.” Na čele tejto pre mesto významnej rekonštrukcie stojí atelier-r.
V prvých krokoch bola prirodzene potrebná najmä sanácia stavebných prvkov, na ktorých sa podpísal čas. V rámci rekonštrukcie boli spevnené základy, opravené steny, omietka aj vonkajšia fasáda. Súčasťou sanačných prác bola aj výmena krovu. „Na miesta pôvodných dekoratívnych prvkov strechy, ktoré sa nepodarilo zachovať, boli doplnené súdobé artefakty z dielne olomouckého sochára Jana Dostála," tvrdia architekti.
Okrem rekonštrukcie pôvodného kostola však bolo potrebné navrhnúť aj jeho prístavbu. Nová kultúrna náplň totiž potrebovala o čosi väčšie priestory, ako jej mohla existujúca budova ponúknuť. V snahe zachovať neporušený výraz a siluetu z prednej strany, sa autori rozhodli prístavbu umiestniť v zadnej časti, medzi hlavnú loď kostola a riaditeľňu knižnice. Prístavba bola navrhnutá na mieste bývalého súkromného parkoviska. Rešpektuje pritom uličnú čiaru Bezručovej ulice a udržiava si odstup od oboch existujúcich stavieb.
Nová prístavba tak vďaka svojmu umiestneniu pôsobí funkčne a logicky. Zároveň je však z materiálového hľadiska tak trochu kontrastným prvkom. Fasáda prístavby z čierneho hliníkového sendvičového plechu je síce s fasádou kostola v kontraste, nemožno však povedať, že by do danej lokality nezapadla.
Interiéru prístavby dominuje predovšetkým betón. Jeho súčasťou sú aj jedinečné kusy nábytku či svietidiel. Na riešenie vnútorných priestorov si hlavní architekti prizvali štúdio Denisa Strmiskova Studio, ktoré sa podieľalo aj na riešení interiérov Domu Franza Kafku a Café Savoy v Prahe či kreatívneho centra Kumst v Brne.
Rekonštrukcia a dostavba Červeného kostola v Olomouci je veľkým krokom nielen pre mesto, ale aj pre českú architektúru ako takú. Stavby podobných rozmerov síce nenájdeme v každom meste, avšak takmer všade možno naraziť na objekty, ktoré sú roky neprístupné verejnosti a často aj v naozaj žalostnom stave. Sprístupnenie takýchto stavieb a prispôsobenie ich priestorov pre aktuálne požiadavky miest aj obyvateľov je jedným z kľúčových problémov, s ktorými sa potrebuje popasovať aj v našich mestách.
(EARCH, Atelier-r, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac