Author photoAdrian Gubčo 01.10.2018 13:30

Eurovea City odhaľuje ďalšie detaily: Nové názvy a koncepcia Pribinovej

Developer J&T Real Estate v piatok odhalil novinky z pripravovanej rozsiahlej transformácie zóny východne od nového Slovenského národného divadla, ktorá sa už postupne realizuje a dostala názov Eurovea City. V rámci tlačovej konferencie boli predstavené nové označenia budov v zóne a španielska architektka Beth Galí, poverená návrhom verejných priestranstiev, predstavila úvodné myšlienky v prípade budúcej podoby Pribinovej ulice.

Zdroj: J&T Real Estate

Zdroj: J&T Real Estate

Developer pri kreovaní novej štvrte tvrdí, že vychádza z vlastnej vízie rozvoja Bratislavy, pričom Eurovea City zohráva v tejto vízii centrálnu úlohu. „V JTRE máme víziu, akým spôsobom sa má Bratislava rozvíjať. Vždy berieme do úvahy, ako sa mesto prirodzene vyvíja a ako sa menia aj jeho potreby, pretože zásadné projekty, akým je aj Eurovea City, ovplyvnia život mesta na mnoho rokov. Chceme, aby naše projekty vznikali vo vzájomnej zhode s mestom aj jeho obyvateľmi. Preto prichádzame s ucelenými a koncepčnými návrhmi a takými sú nielen urbanistické riešenie štvrte Eurovea City a jej verejných priestorov, ale aj nedávno prezentovaný návrh centrálneho električkového okruhu,“ hovorí Peter Korbačka z JTRE, ktorý stojí za myšlienkou vzniku štvrte Eurovea City.

Pri návrhu urbanizmu sa developer a architekti zo štúdia GFI odvolávajú aj na štúdie, ktoré mesto nechalo vypracovať ešte v roku 1988 a jej autormi boli architekti z tímu BKPŠ. Táto štúdia predpokladala rozvoj nového mestského centra v okolí nového Národného divadla, pričom mala vzniknúť polyfunkčná mestská zástavba s blokovou zástavbou, výškovou gradáciou smerom ku Košickej a takou organizáciou zástavby, ktorá má podporiť vzťah s Dunajom.

Developer tieto odporúčania pretavil do riešenia, predpokladajúceho vznik centrálnej osi v podobe Pribinovej ulice, na ktorú nadväzuje séria námestí a prístupných vnútroblokov s parkovou úpravou.

Východne od Národného divadla výška objektov rastie, dokopy tu bude po ukončení celého projektu až päť výškových budov s výškou nad sto metrov, najvyšší z nich, veža Eurovea Tower, bude mať po atiku 160 metrov (168 metrov konštrukčnú výšku), čím sa stane prvým oficiálnym mrakodrapom na Slovensku. Snaha znížiť výšku mrakodrapu bude pravdepodobne neúspešná, developer naďalej ráta s realizáciou v plnej výške.

Aby developer podčiarkol celistvosť zóny, rozhodol sa pre zmenu označení jednotlivých budov, ktoré sa dotkli predovšetkým administratívnych centier, označených ako Panorama Business II-IV, ktoré budú teraz označené adresami s popisnými číslami.

Pri takejto organizácii zástavby je úplne zásadná kvalita budúcej hlavnej osi – Pribinovej ulice, ktorej budúcu podobu určí dizajn od Beth Galí a jej štúdia Beth Galí SLP - BB+GG Arquitectes. V rámci tlačovej konferencie predstavila základné myšlienky rozloženia uličného priestoru a priľahlých plôch, ktoré sú naďalej rozpracovávané.

Základným cieľom bolo vytvoriť vhodné podmienky pre chodcov, cyklistov či verejnú dopravu a zároveň prispieť k utlmeniu automobilovej dopravy. Upravená bola poloha cyklistickej trasy do stredového pásu ulice, ako aj vjazdov do podzemnej garáže pokračovania Eurovey. Z návrhu sa zdá, že rozšírený bol chodník na južnej strane ulice, čo vytvorí veľkorysejší priestor popri (pravdepodobne) frekventovanejšej pešej trase.

Vizuálne najsilnejším novým prvkom je hra s farbami v prípade povrchov, čím chcela architektka reagovať na určitú farebnosť v koncepte nákupného centra Eurovea. Táto farebnosť sa má okrem rozličných povrchov chodníkov či dopravných línii prejaviť aj v kvetinovej úprave námestia pred plánovaným kongresovým centrom či pri vchode do nákupného centra a mrakodrapu. Podľa Beth Galí, tieto myšlienky budú ďalej rozpracovávané. Developer dávnejšie deklaroval, že v podobnom duchu architektka pripraví dizajnmanuál pre celú Eurovea City.

Rozsiahlejšie hodnotenia sú nateraz predčasné, keďže boli predstavené len úvodné myšlienkové koncepty. Na nich je však vidno, že Beth Galí vychádza z barcelonského prostredia a svoje skúsenosti z katalánskej metropoly sa snaží implementovať aj v Bratislave, čo nemusí byť vždy úspech. Príkladom je vedenie cyklistov v stredovom koridore, krok, ktorý je expertmi na mestskú cyklistiku z Copenhagenize (teda z cyklometropoly sveta) kritizovaný, keďže cyklistov nevedie priamo k ich cieľom po jednotlivých stranách ulice. V tomto zmysle bude veľmi dôležité, ako bude riešený nielen dizajn Pribinovej, ale aj dopravné predpisy, ktoré tu budú v budúcnosti platiť. Celkovo však návrh Beth Galí rieši priestor efektívnejšie a vytvára viac využiteľného priestoru pre peších.

Sklamaním však je absencia predstavy o riešení nábrežného parku, ktorý je preseknutý železničnou vlečkou, ktorá je potrebná pre obsluhu Zimného prístavu. Jej zánik je nadlho nereálny, pre kvalitu verejného priestoru je to však výrazný problém. Pravdepodobne viacerí očakávali nejakú kreatívnu ideu prekonania tejto komplikácie, nateraz to však vyzerá, že si treba na také niečo ešte počkať – ak sa tým developer vôbec bude zaoberať.

Rovnako vyvolalo v niektorých sklamanie očividné zreálňovanie architektonickej podoby jednotlivých častí budúceho komplexu, čo je vidno napríklad pri vchode do nákupného centra alebo v podobe mrakodrapu, kde prešiel vstup, ktoré bývajú pri popredných mrakodrapoch obzvlášť grandiózne, výraznejšími úpravami. V skutočnosti to nie je nič neočakávané a niečo podobné sa pri tak náročných a drahých stavbách dá predpokladať. Developer však potom môže v očiach laikov vyvolávať po prvotných očakávaniach veľké sklamanie, čo poškodí jeho imidžu.

Eurovea City sa bude budovať ešte pomerne dlhú dobu. Ako prvé by malo ísť do výstavby kľúčové pokračovanie Eurovey, ktoré má byť dokončené približne v roku 2021. Po nich by mal nasledovať polyfunkčný komplex Pribina House a Eurovea Congress Tower. Dosiaľ nie sú známe žiadne informácie o zástavbe pozemkov západne od Národného divadla, z vizualizácii to však vyzerá na výstavbu administratívneho komplexu medzi Dostojevského radom, Pribinovou a Krupkovou a rezidenčného medzi Krupkovou a Národným divadlom.

Celkovo by mala byť celá zóna v najlepšom prípade dokončená po roku 2025. V tomto čase, aj po dobudovaní iných projektov v okolí od iných developerov, sa Eurovea City napriek všetkému stane pevnou súčasťou nového centra Bratislavy a jedným z jej centrálnych bodov.

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Mrakodrap Eurovea Tower a výšková budova Eurovea Congress Tower. Zdroj: J&T Real Estate
  • Vstup do nákupného centra a Eurovea Tower. Zdroj: J&T Real Estate
  • Naming jednotlivých budov v Eurovea City. Zdroj: J&T Real Estate
  • Vízia Pribinovej ulice - nového mestského bulváru. Zdroj: J&T Real Estate
  • Vízia Pribinovej ulice - nového mestského bulváru. Zdroj: J&T Real Estate

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube