Trenčín sa v rámci projektu Európske hlavné mesto kultúry (EHMK) 2026 chystá na ďalšiu významnú premenu svojho verejného priestoru. Starý železničný most nad riekou Váh, ktorý prestal plniť svoju funkciu len pred niekoľkými rokmi, prejde kompletnou revitalizáciou. V súčasnosti ide o obľúbenú cyklistickú spojnicu, po modernizácii sa premení na dvojúrovňovú promenádu. Očakáva sa, že sa stane novým symbolom mesta a atraktívnym cieľom pre miestnych aj turistov.
V roku 2021 bol Trenčínu pridelený titul Európske hlavné mesto kultúry pre rok 2026. Vďaka nemu sa mesto už o niečo vyše rok stane významným centrom kultúrnych a kreatívnych aktivít. V meste sa budú konať rozličné umelecké podujatia a výraznou premenou by mal prejsť aj jeho verejný priestor a infraštruktúra. Získanie titulu okrem toho vytvára priestor na medzinárodnú spoluprácu a výmenu nápadov medzi rôznymi mestami a kultúrnymi inštitúciami naprieč celou Európou. Ide o príležitosť, ktorá Trenčín posúva na novú úroveň v rámci európskeho kultúrneho kontextu.
Prvú inštaláciu, spojenú s EHMK 2026, mesto predstavilo pred niekoľkými mesiacmi. Ide o prvý parklet v Trenčíne, ktorého podobu navrhol fínsky architekt pôsobiaci v Nórsku Sami Rintala. Trenčiansky parklet sa nachádza pred Galériou M. A. Bazovského na Palackého ulici. Jeho slávnostné otvorenie prebehlo počas podujatia Korzo Palackého. V rámci podujatia mesto ulicu na celý deň uzavrelo pre automobilovú dopravu a plne ju sprístupnilo obyvateľom mesta.
V dohľadnej dobe by sa mali výrazným spôsobom zmeniť aj iné verejné priestory. Novej podoby by sa do roku 2026 mohol dočkať Park gen. M. R. Štefánika či prírodná lokalita Trenčiansky Luh, na ktorých premenu boli v minulosti vypísané architektonické súťaže. Víťazný návrh pre Park gen. M. R. Štefánika sľubuje vznik centrálneho bulváru, rôznych zelených zón, prirodzeného prostredia borovicového lesíka aj okrasných záhonov. Výsledky druhej kompetície zahŕňajú prechodovú a kľudovú zónu aj zónu aktívneho oddychu.
Na organizáciu EHMK sa Trenčín pripravuje aj niekoľko rokov pripravovanou revitalizáciou časti miestnej pešej zóny. Riešené územie je vymedzené ulicami Hviezdoslavova, Jaselská, Vajanského a Sládkovičova. Na realizáciu projektu sa mestu podarilo získať nenávratný finančný príspevok vo výške 7,8 milióna eur z Programu Slovensko.
Ďalším veľkolepým projektom, ktorý nemá na Slovensku obdobu a ktorého realizáciu by malo urýchliť práve získanie titulu EHMK 2026, je revitalizácia starého železničného mostu nad riekou Váh. Realizácia projektu s názvom Zelený most Fiesta je plánovaná na roky 2024–2025. Podľa mesta ide o jeden z kľúčových zámerov v rámci programu Európske hlavné mesto kultúry. Novú podobu starého železničného mostu navrhli architekti Michal Jánsky, Dušan Šimun a Martin Beďatš.
Hlavným zámerom transformácie tejto dopravnej stavby je jej premena na verejné priestranstvo a peší ťah s výhľadom na Trenčiansky hrad. „Revitalizovaný most môže byť významnou pridanou hodnotou aj pre cestovný ruch. Okrem iného spája dve významné, v súčasnosti realizované či pripravované nadregionálne cyklotrasy – Vážsku cyklomagistrálu na ľavom brehu a cyklotrasu Po stopách histórie (prepojenie Trenčína s Moravou) na pravom brehu,“ uviedol v čase predstavovania projektu Ján Korienok, vedúci útvaru investícií trenčianskej radnice.
Most bude po novom zastrešený, dostane promenádny charakter a rozšíri ponuku verejných priestorov na relax, šport, kultúrne a komunitné podujatia organizované samosprávou. Jeho súčasťou by malo byť aj niekoľko drobných objektov ako bistro, kaviareň, komunitné centrum či letné kino. Strešná úroveň mosta bude využitá ako atraktívny verejný priestor a ponúkne rôzne relaxačné a oddychové zóny, zelené plochy, ihriská či zóny pre pouličné aktivity ako šach, kolky či petanque.
Transformácia Mosta Fiesta na nový verejný priestor bude podľa posledných odhadov stáť necelých 15 miliónov eur bez DPH. Názory obyvateľov Trenčína na tento projekt sa podľa portálu MY Trenčín rôznia. Niektorí vyzdvihujú jeho unikátnosť, iní tvrdia, že samospráva by mala radšej investovať do kvalitnejšej dopravnej infraštruktúry či rekonštrukcie chátrajúcej autobusovej a železničnej stanice.
Transformácia bývalého železničného mosta výrazne rozšíri centrum mesta smerom k rieke Váh a zohrá dôležitú úlohu v rozvoji celého Trenčína. Projekt je zároveň súčasťou širšej urbanistickej vízie, ktorá vzišla z participačného procesu Trenčín SiTy. Po dokončení tohto projektu nezíska unikátny verejný priestor len samotné mesto, ale celé Slovensko.
(MY Trenčín, Mesto Trenčín, trencin2026, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac