Author photoMartina Gregová 01.12.2024 16:15

Koniec tradičných škôl. Kvalitné vzdelávanie vyzerá inak, ukazuje ho prebudovaná škôlka

V Jablonci nad Nisou sídli materská škola, ktoré presadzuje výučbu pomocou metódy Montessori. Tento špecifický systém výučby, prihliadajúci na zdravý vývin a rozvoj detí, si vyžadoval aj špecifický architektonický návrh podporujúci nielen kreativitu, ale zároveň zachovávajúci funkčnosť priestorov.

Autor: BoysPlayNice

Autor: BoysPlayNice

Budova materskej školy Montessori sa nachádza na okraji obce Jablonec nad Nisou, v tesnej blízkosti lesa. V minulosti bola budova sídlom fary, no potom čo ju za komunizmu prestavali, začala slúžiť svojmu novému účelu. Najnovšia rekonštrukcia budovy prebehla v lete 2022 a za jej návrhom stojí české architektonické štúdio mjölk. Architekti na návrhu spolupracovali s projektovým ateliérom DAVID, s.r.o a Pavlínou Müllerovou. 

„Myslíme si, že by škôlky mali byť výnimočné stavby, ktorých základnou funkciou je dať deťom pocit, že svet je skvelé a zábavné miesto pre život,” tvrdia autori projektu.  

Okrem toho, že pôvodná budova prešla kompletnou rekonštrukciou, v minulom roku bola rovnako aj rozšírená o úplne novú prístavbu. V súčasnosti má materská škola kapacitu 76 detí. Táto vzdelávacia inštitúcia sa riadi metódou Marie Montessori, čo vo veľkej miere ovplyvnilo aj dispozíciu objektu či špecifiká jednotlivých miestností.  

Galéria

  • Autor: BoysPlayNice
  • Autor: BoysPlayNice
  • Autor: BoysPlayNice
  • Autor: BoysPlayNice
  • Autor: BoysPlayNice
  • Autor: BoysPlayNice
  • Autor: BoysPlayNice

Prístavba, ktorá je vybudovaná v priamej nadväznosti na historickú budovu, má jednoduchý tvar hranolu, ktorý je v kontraste s hmotou pôvodnej budovy. Pri pohľade zboku možno vidieť tobogan, vďaka ktorému sa deti dostanú z druhého medziposchodia na prízemie, aj vonkajšie schodisko, ktoré prepája tretie medziposchodie so strechou, ktorá je takisto prístupná deťom. Výškovo celý objekt prístavby reaguje na okolitú zástavbu aj normy určené pre predškolské zariadenia. Súčasťou areálu je aj kryté parkovisko pre niekoľko automobilov či menšia záhrada.  

Ako architekti sami opisujú na svojej webovej stránke, pri návrhu vnútorných priestorov sa museli popasovať s veľkým množstvom noriem, zákazov a príkazov. „Chcete vytvárať miesto s jasným účelom – robiť radosť deťom pri skúmaní sveta a namiesto toho počítate zložitú matematickú rovnicu,” tvrdia.  

Keďže sa však škôlka zameriava na výučbu metódy Montessori, požiadavky na jej vnútorné priestory sa do značnej miery líšili aj od návrhu klasickej materskej školy. Metóda Montessori kladie dôraz na aktivitu detí, slobodu rozhodovania, možnosť slobodného pohybu dieťaťa po zariadení či rozvoj vnútornej disciplíny každého žiaka.  

Práve na základe týchto požiadaviek bol navrhnutý priestor, v ktorom sa deti slobodne pohybujú medzi jednotlivými priestormi a majú prístup aj na priľahlú betónovú terasu či strechu objektu. „Vnútorný priestor je vlastne jedna veľká miestnosť rozčlenená vertikálne do štyroch medziposchodí. Deti tu na seba vždy môžu vidieť, ale tiež sa môžu na mnohých miestach zašiť, keď chcú súkromie pre svoju neplechu,” opisujú architekti.  

V starej budove sa v súčasnosti nachádzajú šatne, umyváreň, toalety, riaditeľňa aj priestory troch tried. Prístavba je prístupná zo záhrady a nachádza sa v nej štvrtá trieda. Medzi nevšedné prístupy k dispozičnému riešeniu ďalej patrí aj prepojenie starej a novej časti cez toalety.

Každé medziposchodie má navyše svoju vlastnú atmosféru, a to s cieľom vytvoriť pre deti rozličné podnety na učenie či hru. Interiér materskej školy v sebe spája kombináciu svetlého dreva, betónu a oceľových prvkov. Okrem toho je doplnený o teplé žlté či biele odtiene, ktoré dotvárajú celkovú atmosféru.  

Pri návrhu akýchkoľvek vzdelávacích zariadení sa architekti musia často popasovať s veľkým množstvom obmedzení a striktných pravidiel. O to náročnejší je tento proces vtedy, keď je potrebné navrhnúť zariadenia, ktoré sa kvôli odlišnému systému výučby samo vymyká zaužívaným stereotypom v tejto oblasti.  

Architekti zo štúdia mjölk v českom mestečku Jablonec nad Nisou navrhli výnimočný priestor, ktorý vo svojej podstate podporuje hru aj samovzdelávanie a kladie tak dieťa a jeho potreby na prvé miesto. Okrem toho architekti touto realizáciou dokazujú, že predškolské zariadenia môžu byť navrhnuté s citom, bez potreby pretláčania prílišnej farebnosti v interiéri či na fasáde samotného objektu, ako to často pri obdobných projektoch na našom území býva. „V Jablonci sme navrhli prístavbu škôlky odvážne, a tak, aby sme mohli vždy hrdo povedať, že hlavné kritérium, podľa ktorého sme návrh posudzovali, bola zábava pre deti,” opisujú zámer tvorcovia.  
  

(mjölk, YIM.BA)  

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube