Author photoMartina Gregová 05.03.2023 17:20

To najlepšie zo všetkých svetov: Škola, ktorá prepája vzdelávanie, prírodu a komunitu

V dánskom meste Vrå vznikla školská budova, ktorej program vysoko presahuje bežné vzdelávacie inštitúcie. V jej areáli si svoje miesto našli aj priestory, podporujúce rozvoj miestnej komunity. Okrem toho architekti v návrhu vytvorili takzvaný „les na učenie", čo podporí zdravý pobyt detí na čerstvom vzduchu a posilní ich vzťah k prírode.

Autor: Rasmus Hjortshoj

Autor: Rasmus Hjortshoj

Dánska architektúra sa vyznačuje minimalistickým poňatím priestorov, čistotou architektonickej formy a funkčnosťou. Súčasní dánski architekti navrhujú predovšetkým riešenia, ktoré sú nielen funkčné, ale aj trvalo udržateľné. V celej škadinávskej tvorbe je kladený dôraz na využívanie lokálnych materiálov a tiež na remeselné spracovanie detailov. Inak tomu nebolo ani pri návrhu školy Vrå Børne-og Kulturhus v malom, ani nie trojtisícovom dánskom meste Vrå. 

Objekt školskej budovy je výnimočný najmä svojou polohou, ktorú sa autori návrhu rozhodli využiť nielen v samotnej architektúre, ale aj vo vyučovacom programe pre žiakov. Za projektom školy, ktorá sa nachádza na rozhraní mesta a lesa, stoja dánske architektonické štúdia JAJA architects a AART architects. Návrh vzišiel z architektonickej súťaže, ktorá bola vyhlásená už v roku 2017. 

Celkový materiálový aj hmotový koncept je inšpirovaný okolím. Vzdelávací komplex je preto poňatý ako skupina viacerých objektov menšej mierky s drevenými fasádami. Práve zvolené materiálové riešenie fasád dovolilo stavbe ľahko splynúť s lokálnym prostredím. Atmosféra lesa navyše preniká aj do interiérov v podobe drevených stĺpov a niekoľkých menších zariaďovacích prvkov. 

Galéria

  • Autor: Rasmus Hjortshoj
  • Autor: Rasmus Hjortshoj
  • Autor: Rasmus Hjortshoj
  • Autor: Rasmus Hjortshoj
  • Autor: Rasmus Hjortshoj
  • Autor: Rasmus Hjortshoj

„Z architektonického hľadiska škola Vrå prepája zastavané prostredie s okolitou krajinou a spochybňuje tak vzťah medzi stavbou a prírodou. Priestory vo vnútri školy sú utvárané ako bežnými stavebnými materiálmi, tak aj časťami prírodného okolia. To vytvára súdržný vzťah medzi budovou a miestom,” hovoria o projekte jeho autori.

Novovybudované školské aj mimoškolské objekty sú sústredené okolo vnútorného školského námestia. Jednotlivé funkčné celky spája rozľahlá vstupná hala, v ktorej sa okrem iného nachádza aj veľké drevené pobytové schodisko, slúžiace na oddych aj pohyb. 

Okrem toho však projekt vysoko presahuje rámec bežnej školskej budovy. Je to miesto, ktoré prepája klasické vyučovacie priestory s mimoškolskými aktivitami aj komunitným životom. Škola Vrå, ktorá sa vymyká izolovanej povahe mnohých tradičných škôl, je rovnako komunitným priestorom pre študentov i pre celé mesto. Areál zahŕňa aj mládežnícke centrum, knižnicu, športovú halu a terén pre vonkajšie aktivity. Všetky objekty boli navrhnuté v úzkej interakcii s malebným charakterom prostredia. 

Samotné školské budovy sa rozprestierajú na ploche vyše 10.000 metrov štvorcových. Rovnako veľkú plochu však zaberajú aj exteriérové priestory. V okolí budov boli zachované niektoré pôvodné stromy či kry a zároveň boli doplnené nové, ktoré po dorastení do určitej výšky vytvoria aj funkčný tieniaci systém dvora. Starostlivo vybrané a rozmiestnené stromy budú v lete vytvárať tieň a v zime zas dovolia svetlu preniknúť do vnútra budov.  

Autori koncipovali návrh školskej budovy tak, aby jej okolie vytvorilo aj akúsi krajinu na učenie. Počas teplejších dní sa výučba presúva von. To poskytne deťom nielen pobyt na čerstvom vzduchu, ale aj nové možnosti na učenie sa, hry alebo nadviazanie lepšieho vzťahu k prírode. „Na projekte je jedinečné to, že spája výučbu a krajinu. Je založený na udržateľnej ambícii vytvoriť kompletný ekosystém pre hru aj vzdelávanie. Táto ambícia sa pretavila do hravej a poučnej krajiny, kde sa les stáva školou a naopak,” dodávajú autori z JAJA architects. 

Trend prepájania komunitných priestorov mesta so školskými objektmi sa objavuje vo svetovej architekúre čoraz častejšie. Vďaka tomuto princípu tak novovybudované priestory neposlúžia len študentom, ale podporia aj posilnenie mestskej komunity. Zámerom projektu od dánskych architektov bolo zároveň vytvorenie nového verejného priestranstva s využitím prírodného potenciálu krajiny. Jedinečný koncept takzvaného „lesa na učenie” prinesie nielen zdravšie prostredie pre deti počas vyučovania, ale zapojením okolia školy do vyučovacieho procesu podporí aj ich vzťah k prírode.

 

(JAJA Architects, Architizer, YIM.BA)

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube