Author photoAdrian Gubčo 24.10.2023 18:25

Dôležitý dopravný projekt štartuje. Prvý TIOP je oficiálne vo výstavbe, nasledovať budú ďalšie

V Bratislave sa oficiálne začalo s výstavbou terminálu integrovanej osobnej dopravy (TIOP) Vrakuňa za 3,9 milióna eur. Nachádzať sa bude blízko súčasného obratiska autobusov a trolejbusov na Dolných Honoch. Ide o dôležitý krok v procese zmien dopravných návykov obyvateľov Bratislavy aj jej zázemia. Snahou mesta, Bratislavského kraja aj Železníc Slovenskej republiky je posilnenie významu železničnej dopravy.

Zdroj: Bratislavský samosprávny kraj

Zdroj: Bratislavský samosprávny kraj

Spustenie realizácie predstavili jednotlivé strany v rámci dnešnej slávnostnej prezentácie. „S výstavbou sa začalo včera. Najbližších niekoľko mesiacov bude na realizáciu, potom na kolaudáciu. Ak pôjde všetko podľa plánov, stavbu by sme mali odovzdať do užívania koncom júla 2024,“ uviedol v utorok pre médiá generálny riaditeľ ŽSR Radoslav Štefánek. Samotná výstavba by mala byť ukončená už v máji.

V rámci projektu je najprv potrebné spevniť a upraviť terén. S tým súvisí aj koľajová výluka, ktorá potrvá 45 dní, teda do 6. decembra. Následne sa pristúpi k samotnej výstavbe terminálu, počas ktorej vlaky premávať budú. Výstavba si vyžiada aj stavebnú úpravu Dvojkrížnej ulice.

S výstavbou terminálu sa malo podľa pôvodných plánov začať skôr. „Projekt mešká osem mesiacov. Dôvody sú väčšinou opakujúce sa, vysporiadanie pozemkov a povoľovací proces, čo vzájomne súvisí,“ poznamenal Štefánek.

Galéria

  • Zdroj: Bratislavský samosprávny kraj
  • Zdroj: Bratislavský samosprávny kraj
  • Zdroj: Bratislavský samosprávny kraj
  • Zdroj: Bratislavský samosprávny kraj
  • Zdroj: Bratislavský samosprávny kraj
  • Zdroj: Bratislavský samosprávny kraj
  • Zdroj: Bratislavský samosprávny kraj
  • Zdroj: Bratislavský samosprávny kraj

Do budúcnosti sa zároveň uvažuje aj o zdvojkoľajnení. „Ako správca infraštruktúry si uvedomujeme potreby, ktoré má verejnosť,“ podotkol šéf ŽSR s tým, že si uvedomujú aj atraktivitu predmetnej trate z Komárna do Bratislavy. Vo vzťahu k dopytu cestujúcej verejnosti je kapacita podľa neho nedostatočná. Ambíciou je tiež elektrifikácia.

Na význam nového terminálu poukazuje aj štátny tajomník Ministerstva dopravy (MD) SR Jaroslav Kmeť. „Pohonné látky a elektrické autá sú drahšie, riešením je jazda verejnou dopravou. Hoci trolejbusy aj autobusy môžu zostať v zápchach, prečo nevyužiť koľaje a prímestskú dopravu, ako je to v zahraničí,“ skonštatoval Kmeť s tým, že práve prepájanie jednotlivých druhov dopravy, železničnej a MHD, má zmysel. K dispozícii by mali byť aj stojany na bicykle.

Vytváranie nadväzností a komfortných prestupov medzi rôznymi typmi dopravy je podľa Dopravného podniku Bratislava (DPB) pre rozvoj udržateľnej MHD kľúčové. „Tento terminál v budúcnosti uľahčí cestovanie cestujúcim a verím, že mnohých po dokončení motivuje nechať auto doma,“ povedal podpredseda predstavenstva DPB Milan Donoval s tým, že čoskoro by mali byť zároveň na trolejbusovej linke L71 nasadené 24-metrové megatrolejbusy.

Výstavbu nového terminálu pozitívne vníma aj starosta Vrakune Martin Kuruc, ktorý ako jednu z prvých vecí ako šéf samosprávy podpísal územné rozhodnutie pre TIOP Vrakuňa. „Trvalo to deväť rokov, ale som rád, že sme došli až do tohto cieľa a naozaj sa to začalo stavať,“ poznamenal Kuruc s tým, že ľudia si uvedomujú budúcnosť koľajovej dopravy. Poukazuje na doterajšie využívanie dočasnej železničnej zastávky, ktorú vybudovali pred niekoľkými rokmi, kým nebude vybudovaný prestupný terminál.

TIOP Vrakuňa je prvým terminálom, ktorý ŽSR realizujú v Bratislave. Priniesť by mali zahustenie siete železničných zastávok, ktoré sa tak stanú dostupnejšími pre verejnosť. Cieľom je zvýšenie atraktivity železničnej dopravy a vďaka jednoduchému prestupu na mestskú hromadnú dopravu aj zníženie individuálnej prepravy autami. Pôvodne sa uvažovalo o siedmich termináloch, tieto plány sa ale priebežne menia.

Ďalším projektom, ktorý pôjde do realizácie, by mal byť TIOP Bory, kde sa bude prestupovať na autobusy a v budúcnosti aj na predĺženú električkovú trať. Ako tretí sa postaví TIOP v Ružinove, kam sa má taktiež predĺžiť električková trať z Astronomickej ulice. Novou lokalitou pre TIOP je Einsteinova ulica, čo je teraz možné vďaka nedávnej zmene Územného plánu. Naostatok, vlastné terminály by chceli aj developeri Lucron v Neste a ESET, pripravujúci svoju centrálu pri Železnej studničke.

Rozvoj TIOPov je v súlade s cieľmi dopravnej politiky mesta, založenej na kombinácii železničnej a električkovej dopravy. V tomto smere by sa mali v najbližších rokoch rozvíjať predovšetkým tieto dva dopravné systémy. Očakávať tak možno ďalšie projekty, ktoré postupne prispejú k zvýšeniu konkurencieschopnosti verejnej dopravy.

 

(TASR, YIM.BA)

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube