Author photoAdrian Gubčo 24.08.2018 15:00

Hlavné mesto plánuje masívny rozvoj koľajovej dopravy

Bratislava - hlavné mesto SR dnes v rámci tlačového brífingu ohlásila plány, týkajúce sa rozvoja koľajovej dopravy v podobe električkových tratí. Primátor mesta Ivo Nesrovnal predstavil zámery, ktoré majú zväčšiť električkovú sieť a zlepšiť dopravnú situáciu v metropole.

Primátor v prvej časti brífingu zosumarizoval najaktuálnejšie projekty, ktorými sú predĺženie Petržalskej radiály, teda II. etapy Nosného systému Mestskej hromadnej dopravy (NS MHD) a modernizácia Karlovesko-dúbravskej radiály, ako aj modernizácie Vajnorskej a Ružinovskej radiály. V krátkom zhrnutí primátor uviedol, že ide o projekty, ktoré sú už teraz podľa neho závislé len od procesných úkonov a lehôt.

V ďalšej časti brífingu boli predstavené vízie mesta v oblasti rozvoja električkovej siete. Malo by ísť o nasledovné projekty:

  • Predĺženie Dúbravskej radiály spoločne so Saratovskou ulicou do lokality Bory a neskôr v druhej etape pokračovanie smerom k priemyselnému areálu Volkswagen a do Devínskej Novej Vsi, pričom tento projekt ráta aj so zriadením prestupného bodu medzi železnicami a električkou.
  • Ďalším projektom je predĺženie Vajnorskej radiály k ŽST Vajnory, kde má opäť vzniknúť prestup, spoločne s veľkým P+R parkoviskom.
  • Tretím projektom je predĺženie Ružinovskej radiály smerom k plánovanému Terminálu Integrovanej Osobnej Prepravy (TIOP) Ružinov.
  • Ako veľký a zásadný projekt primátor predstavil budovanie radiály smerom do Slovnaftu a ďalej do Podunajských Biskupíc či Vrakune.
  • Vo vnútromestskej polohe je projekt prepojenia Petržalky a Ružinova cez Pribinovu a Košickú ulicu, čo je víziou spoločnosti JTRE
  • Vnútromestskú pozíciu má aj prepojenie Račianskej, Vajnorskej a Ružinovskej radiály po Tomášikovej ulici.

Primátor pripustil, že mnohé projekty sú v rozličných štádiách vývoja, pričom kvôli niektorým bude potrebné meniť územný plán. Ako prioritu určil spojenie centra mesta s Podunajskými Biskupicami, najbližšie k realizácii sú však spojenia k TIOPom v Boroch a Ružinove, ktoré však súvisia s aktivitami ŽSR, ktoré chcú vybudovať v meste minimálne štyri TIOPy (Lamačská brána - Bory, Železná studnička, Ružinov a Vrakuňa). Presné termíny však neboli určené.

Práve v otázke termínov sa skrýva problém, súvisiaci s rozvojom električkovej dopravy v meste. Mesto v podstate len predstavilo vízie, ktoré sa nachádzali už v Územnom genereli dopravy, príp. s nimi prišli súkromné spoločnosti. Fakt je taký, že konkrétne projekty sú hudbou veľmi ďalekej budúcnosti a v prípade, že bude postup prípravy pripomínať doterajší postup na predĺžení Petržalskej radiály či modernizácii ostatných radiál, nové trate nebudú realitou možno ani ku koncu 20-tych rokov tohto storočia. Ako som písal v nedávnom príspevku o rozvoji tratí, mesto nie je schopné pripravovať nové zámery, čo je vysoko pravdepodobne dané nepripravenosťou aparátu na dané úlohy.

Preto možno pochváliť fakt, že mesto má v pláne rozvíjať koľajovú dopravu, ale zároveň pripomenúť, že stále nejde o nič iné, ako len slovné proklamácie. V skutočnosti vývoj skôr stagnuje a opravované sú len havarijné stavy (ako na Špitálskej). Ak chce Bratislava reálne naplniť svoje slová, budú potrebné zásadné zmeny vo fungovaní a práci Magistrátu, ktorý je zodpovedný za obstarávanie dokumentácie a projektovú prípravu. Otázne je, či sa k takýmto zmenám nájde vôľa.

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube