V Záhorskej Bystrici rýchlo napreduje výstavba obytného súboru Karpatium Rezidencie. Komplex, ktorý bude po dokončení pozostávať zo šestice bytoviek, je budovaný filigránovou technológiou, čo zrýchľuje stavebný proces. V dohľadnej dobe tak bude realitou ďalšia časť štvrte Pod Vŕškami.
Pod Vŕškami je názov veľkého zámeru vzniku novej štvrte v južnej časti Záhorskej Bystrice, v dotyku s pôvodnou obcou. Pred vyše desaťročím prišla spoločnosť Opera SL Group s víziou vzniku zóny založenej na niektorých princípoch nového urbanizmu – Pod Vŕškami tak mali obsahovať komplexnú vybavenosť, relatívne hustú zástavbu, ale s ľudskou mierkou, a centrálny verejný priestor. Kríza však veľkorysé plány okresala a developer musel niektoré parcely predať iným investorom.
Jednu z nich získala aj spoločnosť BTK – Bývanie, teplo, klimatizácia, ktorá si tu nechala navrhnúť súbor, pozostávajúci zo šiestich objektov, spoločne tvoriacich pootvorený blok. Budovy sú založené na spoločnej podnoži, kde je umiestnené parkovanie, povrch však bude zazelenený a parkovo upravený. Projekt Karpatium Rezidencie nadväzuje na pôvodne zamýšľaný lokalitný program – teda urbanistickú štruktúru štvrte. Jednotlivé objekty majú maximálne päť nadzemných podlaží, čím na okolie vhodne nadväzujú.
V projekte vzniká 145 bytov, od 2-izbových po 5-izbové. Rezidencie sú umiestnené na všetkých podlažiach, v ponuke tak boli prízemné byty s prezáhradkami, klasické byty aj strešné penthousy. Najlacnejší byt v ponuke, dvojizbový s výmerou interiéru takmer 39 metrov štvorcových (plus 9 metrov štvorcových balkónu) vychádza na 125-tisíc eur. Najdrahšia je dvojica penthousov s výmerami interiéru v rozsahu okolo 145 metrov štvorcových plus 60 metrami štvorcovými exteriéru, ktorá vychádza na 420-tisíc eur.
Cenovo nejde o jeden z najdrahších projektov, čo je dôsledok periférnej lokality, na druhej strane, za vybavenie do štandardu či nadštandardu si treba ešte navyše doplácať, čo cenu bytu mierne zvýši. Základné vybavenie je inak na pomerne slušnej úrovni. Developer pripomína prítomnosť veľkoplošných hliníkových francúzskych okien, predprípravu na exteriérové žalúzie, podlahové vykurovanie či fancoilové chladenie. Dispozície väčšiny bytov sú pomerne racionálne. Parkovacie miesto vyjde na 13-tisíc eur a kobka na 1.200 eur.
Hoci sa zdá, že nejde ani zďaleka o zlý projekt, predaje zatiaľ nie sú také dobré. Aktuálne uvádza oficiálna webstránka developmentu 5 bytov predaných a 35 rezervovaných. Ostatné ostávajú voľné, čo je veľmi veľká časť projektu. To platí aj napriek pokročilému štádiu výstavby – štyri zo šiestich objektov sú už v štádiu hrubej stavby, na piatom pribúdajú nadzemné podlažia, práce prebiehajú aj na šiestom. S ohľadom na zmieňovanú technológiu (filigrány) bude výstavba postupovať veľmi rýchlo.
Reálny tak je avizovaný termín dokončenia na konci leta 2021 s odovzdávaním bytov ešte pred koncom budúceho roka.
Karpatium Rezidencie sú pomerne zvláštnym prípadom projektu, ktorý nevyzerá byť zle navrhnutý, so zlými dispozíciami či štandardom a v neposlednom rade ani s najhoršími cenami. Projekt disponuje slušnou architektonickou úrovňou a v danom prostredí bude so svojimi členenými bielymi fasádami s veľkými francúzskymi oknami pôsobiť decentným dojmom. Koncept domov spracovala kancelária Architekti Bobek Jávorka, realizačný projekt a interiéry dohotovili FVA Architekti.
Napriek tomu nie je predaj najlepší (hoci developeri to neradi priznávajú a budú tvrdiť, že presne takto to plánovali). Jedným z dôvodov môže byť konkurencia, keďže v okolí rastú iné obytné súbory, a za niektorými stoja aj skúsenejší developeri – napríklad susedné Kolísky realizuje ITB Development, ktorý je ďaleko známejší a dokáže svoje projekty lepšie promovať. Druhým faktorom môže byť fakt, že pri orientácii na rodiny (čo sa ukazuje aj v počte väčších bytov) tieto uprednostnia skôr rodinný dom na predmestí pred bytovým domom na takmer predmestí.
Prvoplánová matematika sa však nemusí vyplatiť. Záhorská Bystrica síce skutočne nemá zatiaľ bezproblémové dopravné spojenie do centra Bratislavy a je dnes závislá od čoraz viac zaťaženej prístupovej cesty, kým občianska vybavenosť v zóne Pod Vŕškami je zatiaľ nedostačujúca. To sa ale začína meniť.
Už v priebehu roka 2021 plánuje Hlavné mesto rozšíriť Hodonínsku ulicu o nový buspruh a doplniť aj segregovanú cyklotrasu. Nová vybavenosť zas bude pribúdať s rozvojom developmentu. Záhorská Bystrica je pomerne bohatá mestská časť, preto si môže dovoliť vybudovať čo-to aj sama. Súčasní aj budúci obyvatelia tak budú šetriť kľúčovú komoditu – čas, o ktorý sa pripravujú mnohí z tých, ktorí unikajú do suburbií v bratislavskej metropolitnej oblasti, ale aj finančné prostriedky, inak investované do dopravy či zlepšovania zdravia.
Pri takejto súvahe môže byť výhodnosť sťahovania sa do predmestských lokalít iná, ako sa na prvý pohľad zdá. Investovanie do drahšieho, no z dlhodobého hľadiska výhodnejšieho bývania bližšie k mestu sa tak môže ukázať ako ekonomicky racionálnejšie rozhodnutie.
Nanešťastie, verejná diskusia, ktorá by vysvetľovala, aká je skutočná cena suburbií, zatiaľ otvorená nebola. Ak by sa to zmenilo, možno by sa aj zvýšil tlak na riešenie iných problémov, súvisiacich s pomalosťou zmien Územného plánu či všeobecnou alebo proklamovanou neochotou mesta a mestských častí podporovať výstavbu. Len zmenou nastavenia systému totiž začne byť mestské bývanie dostupnejšie.
Forografie z 9.10.2020. Pozrite si výstavbu Karpatium Rezidencie vo fotoalbumoch.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre