Author photoAdrian Gubčo 30.08.2018 09:00

Vláda zainvestuje do obnovy Hlavnej železničnej stanice

Horúcou témou posledných dní je správa, že Vláda Slovenskej republiky zainvestuje do rekonštrukcie Hlavnej železničnej stanice, pričom poskytne dotáciu vo výške 2,8 milióna eur. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) majú tieto prostriedky preinvestovať do mája budúceho roka, ešte pred Majstrovstvami sveta v hokeji 2019.

Na tlačovej konferencii za účasti premiéra, ministra dopravy, ministra financií a primátora Hlavného mesta sa informovalo aj o obsahu rekonštrukcie: má sa realizovať nové opláštenie fasád, nové osvetlenie a redizajnovať vnútorný priestor stanice. Obnova nadviaže na ďalšie práce, ktoré aktuálne ŽSR realizuje v podobe vybudovania nových výťahov na nástupištia a prebudovania niekdajšej reštaurácie na novú čakáreň v hodnote 2,3 milióna eur. Kto má byť architektom rekonštrukcie, nie je presne známe, nie sú známe informácie o architektonickej súťaži, čo by s ohľadom na cenu zakázky malo byť samozrejmosťou.

Iný projekt čiastočnej obnovy Hlavnej železničnej stanice je však známy už nejakú dobu, za jeho návrhom stojí štúdio Modulor. Počas konferencie nebolo potvrdené, či ide o tých istých autorov, hoci z prezentovaného rozsahu revitalizácie by to mohlo tak byť. Návrh Moduloru je zo zverejnených vizualizácii pomerne konzervatívny a zásadné zmeny neprináša, pôjde skôr o mierny facelift podoby stanice. Výsledkom bude zlepšenie dojmu zo stanice, no ani zďaleka sa tým žiadne zásadné problémy dopravného terminálu nevyriešia.

Tých problémov je pomerne veľké množstvo: k najzásadnejším patrí stiesnená poloha v oblúku, ktorá má negatívny vplyv na kapacitu stanice, neumožňuje prijímať dlhšie súpravy a nutne spomaľuje tie vlaky, ktoré stanicou len prechádzajú. K tým patria, okrem iného, aj nákladné vlaky, ktoré v iných európskych metropolách priestory pre osobnú dopravu v staniciach obchádzajú, v Bratislave však musia prechádzať priamo pomedzi osobné súpravy, čo je zbytočná logistická komplikácia. Problematická je blízkosť a zastaranosť tunela severozápadne od stanice, ktorý pochádza z druhej polovice 19. storočia, z dôvodu nedostatočného priestoru nie je možné rozšíriť ani počet koľají, ani jednotlivé peróny, ktoré sú mimoriadne úzke, čiže sa sem nedajú umiestniť eskalátory. Bratislavská Hlavná stanica v súčasnom stave nie je ani pri akomkoľvek faceliftingu schopná byť modernou stanicou hodnou 21. storočia.

Z uvedených dôvodov existujú jediné dve možnosti ako problém riešiť: presunúť stanicu na iný, rovnejší úsek trate, čo je myšlienka, ktorá má už vyše storočie (prvýkrát s ňou prišiel v zostavovacom pláne Bratislavy z roku 1917 Antal Palóczy), alebo radikálna prestavba súčasnej stanice. Odborníci dodnes nie sú ujednotení v názore, ktorá možnosť by bola vhodnejšia, hoci vzhľadom na priaznivú polohu voči centru mesta a dobrej dopravnej dostupnosti panuje určitý príklon k zachovaniu stanice na súčasnom mieste.

V takom prípade budú potrebné stámiliónové investície nielen priamo v území okolo stanice a na stanici, ale aj nadväzujúce investičné aktivity, napríklad výstavba železničného tunelu pre nákladné vlaky, ktorý by obišiel Hlavnú stanicu. Aby bola samotná Hlavná stanica v modernej forme uplatiteľná, bude nevyhnutná spolupráca so súkromným sektorom, ktorý bude vyžadovať protihodnotu v podobe uvoľnenia okolitých pozemkov pre investičnú výstavbu.

Ukazuje sa tak, že projekt za 2,8 milióna eur naozaj nič nerieši. Môže prispieť k zlepšeniu celkového dojmu z budovy Hlavnej stanice, ktorá dostane modernejší a čistejší ráz (hoci tento dojem by sa dal radikálne vylepšiť už len odstránením nánosov reklamy a zverením komerčných priestorov do rúk skúsenej poradenskej firmy, ktorá by vymenila prevádzky vystrihnuté z 90-tych rokov za moderné značky), tvrdiť však, že Hlavná stanica prestane byť problémom Bratislavy, je nezmyselné.

Skutočné riešenie nie je otázkou pár mesiacov pred Majstrovstvami sveta v hokeji, dokonca ani jedného volebného obdobia. V ideálnom prípade, ak by sa okamžite začalo so svedomitou prípravou skutočnej modernizácie stanice, dá sa predpokladať, že prvé stavebné mechanizmy by sa v lokalite objavili v druhej polovici 20-tych rokov tohto storočia. To sú však horizonty, ktoré je niekedy problematické vidieť pre tých, ktorí majú v tejto otázke zodpovednosť.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Hlavná stanica - súčasný stav. Okolie stanice (Námestie Franza Liszta) prešlo v roku 2015 čiastočnou revitalizáciou v réžii Bratislava - hlavné mesto SR.
  • Interiér stanice - súčasný stav. Český kritik architektúry Adam Gebrian opísal pohľad do hlavnej haly slovami: Vitajte na Slovensku - krajine reklamy na všetko. Situáciu popísal veľmi pravdivo.
  • Návrh rekonštrukcie. Zdroj: Modulor
  • Interiér stanice. Zdroj: Modulor

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube