Na citeľnú zmenu vnímania verejného priestoru aj celej lokality niekedy netreba veľa. Rovnaký efekt môžu mať aj relatívne malé a nenáročné zásahy, pokiaľ sú dobre premyslené a urobené na určitej kvalitatívnej úrovni. Príkladom je vznik nového priestranstva v račianskej časti Východné, kde bola upravená predtým nevzhľadná asfaltová plocha.
Hlavné mesto sa v posledných rokoch začalo sústrediť na zvyšovanie kvality verejného priestoru. Okrem väčších projektov realizuje aj menšie, nazvané Živé miesta. Prostredníctvom v princípe jednoduchých úprav zvyšuje kvalitu a pobytový potenciál mnohých prehliadaných a zanedbaných miest. Krok po kroku sa tak mení imidž mnohých lokalít, ktoré dosiaľ nevyužívali svoj potenciál.
Na iniciatívu mesta sa snažia v určitom rozsahu nadviazať aj mestské časti. Asi v žiadnej sa to ale nedeje v takom rozsahu a na takej úrovni ako v Rači. Mestská časť v uplynulých rokoch zrealizovala niekoľko významných investícií vrátane úprav verejných priestorov. Opravená bola časť Detvianskej ulice, vznikol tu Urban Park na Tbiliskej a nedávno bol otvorený parčík na Strelkovej.
Špeciálnu pozornosť si však zaslúži dokončenie úpravy priestranstva na Dopravnej ulici vo Východnom. Spevnené asfaltové priestranstvo v blízkosti zastávky MHD Východné sa najviac približovalo niečomu, čo možno označiť za centrálne námestie tejto prehliadanej štvrte. Išlo však o nevzhľadnú plochu, ktorá nemala nič spoločné s reprezentatívnosťou ani pobytovým potenciálom.
Mestská časť sa rozhodla pristúpiť k revitalizácii, pričom hlavným dôvodom bola okrem estetizácie územia aj snaha o jeho odvodnenie. Okrem toho sa tu mala zmodernizovať zastávka verejnej dopravy a vytvoriť oficiálne parkovacie miesta, keďže doteraz sa tu parkovalo do veľkej miery nadivoko.
Samospráva nešla cestou architektonickej súťaže. Napriek tomu vytvorila jednoduchý, no efektívny a príťažlivý projekt predláždenia časti priestranstva, doplneného o výsadbu, osadenie mobiliáru, vznik 13 parkovacích miest, vytvorenie parkovania pre bicykle aj obnovenie zastávky. Pešiu časť mala byť vydláždená betónovou dlažbou, ktorá sa niekedy využíva ako alternatíva voči Bratislavskej dlažbe.
Práce sa začali v októbri minulého roka a pôvodne mali trvať do januára. Museli však byť prerušené z dôvodu nepriaznivého počasia, navyše sa pridal aj zle zhutnený pôvodný podklad (starý asi 50 rokov), do ktorého sa musel dopĺňať recyklát. Preto boli práce ukončené len pred niekoľkými týždňami. Dnes je plocha z veľkej časti prístupná, hoci zastávka samotná ešte nie je skolaudovaná a preto je oplotená. Pobytové časti priestoru však už využiteľné sú.
Priestranstvu sa dajú vytknúť určité drobnosti – napríklad použitie lacného typu mobiliáru namiesto Pražských lavičiek a košov, ktoré dnes Bratislava postupne inštaluje, využitie betónových obrubníkov bez prídlažby alebo absenciu elektronickej odchodovej tabule. V konečnom dôsledku však nejde o zásadné pripomienky. Podstatné je, že priestor je na dramaticky vyššej úrovni a pôsobí omnoho príjemnejšie.
Rači sa to podarilo za približne 202-tisíc eur, čo nie sú také vysoké náklady. Či sa z priestranstva skutočne stane akýsi centrálny bod Východného, je otázne. Napriek tomu ide o veľmi dobrý krok pre celkovú kultiváciu tejto štvrte.
Projekt je dôležitý nielen pre Východné alebo Raču. Všimnúť by si ho mala celá Bratislava, kde sa nachádza množstvo podobných zvyškových alebo nevyužitých asfaltových plôch, ktoré by sa mohli zmeniť na atraktívnejšie verejné priestory.
V Podunajských Biskupiciach je to napríklad plocha pred železničnou stanicou, vo Vrakuni zastávka Cintorín Vrakuňa v smere z centra, v Ružinove okolie Trnavskej cesty pri vstupe do Martinského cintorína, v Starom Meste donedávna nárožie Mýtnej a Vazovovej. Ide ale len o drobný výber z množstva priestranstiev, ktoré sú zle zorganizované a v zlom stave.
V týchto plochách má Bratislava obrovský potenciál pre zlepšenie, ktoré bude citeľné a nemusí stáť veľa. Veľkorysé zámery, napríklad obnova Námestia SNP alebo Plató Staromestská, pôsobia pred verejnosťou dobre a sú aj dôležité (najmä v prípade Námestia SNP), verejnosť však potrebuje kvalitu pri každodennom užívaní mesta, nielen pri občasnej návšteve centra. Preto by mal byť celkový štandard obdobných priestranstiev vyšší.
Račiansky projekt dokazuje, že sa to dá aj pri triezvom rozpočte. Kľúčový je v tomto smere dobrý výber projektu, decentný štandard úprav a logické riešenie. Ak sa tieto tri parametre spoja, môže byť metropola už o niekoľko rokov omnoho funkčnejšia aj príjemnejšia pre život.
Fotografie z 20.5.2024. Pozrite si obnovu bratislavských verejných priestranstiev vo fotoalbumoch.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre