V súvislosti s blížiacimi sa Majstrovstvami sveta v ľadovom hokeji, ktoré v Bratislave a Košiciach prebehnú v máji tohto roku, prešla bratislavská Hlavná železničná stanica menšou obnovou, ktorá má zlepšiť jej vizuálny stav aj funkčnosť. Od komplexnej rekonštrukcie však má stále ďaleko.
Aktuálne práce sa týkali tak exteriéru aj interiéru stanice a sú súčasťou snahy investora, Železníc Slovenskej republiky, o celkové zlepšenie stavu jednej z najvýznamejších staníc na Slovensku. Tá je dlhodobo terčom kritiky verejnosti za svoju úroveň, ktorá nezodpovedá roku 2019. ŽSR do tejto obnovy investovali 500-tisíc eur.
Z najnovších dokončených zásahov možno pripomenúť vyčistenie fasád tzv. prístavby Hlavnej stanice, vyčistenie interiérovej dlažby a schodísk, výmenu a sfunkčnenie svietidiel či premaľovanie časti povrchov v interiéri. Stanica dostala nový orientačný systém a smerové vodorovné značenie pohybu v interiéri. V blízkej dobe ešte má pribudnúť osem nových predajných miest.
Najradikálnejšie však zmene výzoru stanice prospelo odstránenie reklám, ktoré stanicu dlhodobo devastovali a vytvárali z jej interiéru aj exteriéru maximálne ohavný priestor. Vďaka jednoduchému zásahu sa úroveň priestoru výrazne zvýšila. Druhým veľmi pozitívnym krokom je zjednotenie označení častí prevádzok na prízemí aj na poschodí, síce bez vyššej dizajnovej kvality, ale stále s vysokým estetickým účinkom. Na Hlavnej stanici by mal pribudnúť ešte nový nápis s označením stanice.
Na tieto zmeny nadväzujú ďalšie investičné akcie menšieho či väčšieho rozsahu. Už pred časom bola otvorená nová čakáreň na východnej strane stanice, ktorá šokovala svojou vysokou cenou viac ako 800-tisíc eur. Na Hlavnej stanici pribudol v roku 2019 konečne aj bezbariérový prístup na jednotlivé nástupištia, kedy ŽSR prebudovali bývalý batožinový podchod a inštalovali výťahy.
K týmto akciám sa pridáva oprava schodiska vedúceho z Námestia Franza Liszta na Žabotovu ulicu a realizácia výťahu, spájajúceho nástupiská električiek s predstaničným priestorom. Tento je už funkčný, čaká sa len na ukončenie kolaudácie. Išlo o investíciu Hlavného mesta.
Posledná výraznejšia novinka sa týka zriadenia nového detského kútiku, ktorý vznikol v tzv. Prezidentskom salóniku. Je zrejmé, že ide o provizórne riešenie, inak sa nedá vysvetliť, ako mohol byť reprezentačný priestor s vysokou úrovňou prevedenia pretvorený na detský kútik s gýčovými polepmi na mramorových stenách.
Každopádne, dané zmeny aspoň mierne zlepšia tak výzor, ako aj prevádzkyschopnosť stanice, hoci treba jedným dychom dodať, že ide o zásahy, ktoré mali byť realitou už dávno, nie len v období pred Majstrovstvami sveta v hokeji, čo mimochodom nie je podujatie takého veľkého rozsahu a významu. Viaceré z noviniek mali byť zrealizované v rámci bežnej údržby.
ŽSR pripomína, že napriek týmto úpravam sa nič nemení na pláne podniku stanicu komplexne zrekonštruovať. Táto proklamácia sa však opakuje už niekoľko desaťročí a zatiaľ nie sú známe žiadne nové fakty, ktoré by mali víziu rekonštrukcie stanice urýchliť. Jedinou podstatnou správou sú informácie, vyplývajúce z tzv. Štúdie železničného uzla Bratislava, ktorá sa zaoberala aj zlepšením prevádzkyschopnosti Hlavnej stanice.
Z návrhu predloženého v rámci štúdie vyplýva, že by Hlavná stanica mala ostať v súčasnej polohe, no došlo by k predĺženiu časti nástupísk severozápadným smerom, ako aj vzniklo nové nástupisko na trati vedúcej do Múzea dopravy. Pod touto traťou by vznikol podchod, ktorý by prepojil predstaničný priestor so zastávkou verejnej dopravy na Sokolskej. Tieto opatrenia by mohli prispieť nielen k zlepšeniu spojenia Bratislavy so zahraničím vďaka vypravovaniu dlhších vlakov, ale aj k lepšiemu napojeniu na iné časti Hlavného mesta.
Štúdia sa každopádne nevenuje samotnej budove Hlavnej stanice, ktorej ďalší osud je nejasný. Aktuálny minister dopravy sa vyjadril, že by rád videl odhalenú pôvodnú historickú staničnú budovu, kým z bratislavského Magistrátu zaznievajú názory, že by celý priestor mal byť riešený komplexnou architektonicko-urbanistickou súťažou.
Tak či onak, ide o procesy, ktoré budú trvať ešte veľmi dlho a vyžadovať si obrovské náklady, náročnú prípravu a aktívnu spoluprácu všetkých zúčastnených strán. Do tej doby ostane Hlavná stanica viacmenej v stave, v akom je v súčasnosti – hoci pri zlepšenej údržbe, odstránení reklamy či zmene prevádzok, ktoré sú dnes najrozsiahlejším skanzenom 90-tych rokov v metropole – môže byť pocit z nej výrazne lepší.
Je len škoda, že na takéto drobnosti sú potrebné podujatia typu Majstrovstvá sveta a je to len medzinárdná hanba, ktorá dokáže kompetentných presvedčiť o potrebe zmien. Takýto prístup je je hanebný a vypovedá o vzťahu nielen k verejnému priestoru a infraštruktúre, ale aj k samotnému fungovaniu železníc, ktoré takto prichádzajú o mnohých potenciálnych zákazníkov. V manažérskom prostredí je to neakceptovateľný stav.
Nanešťastie, v prípade ŽSR platí, že vo fáze, kedy by o daných veciach rozhodovali schopní experti, ešte tento štátny podnik nie je. Hlavná stanica v Hlavnom meste krajiny je najlepším prejavom pomalého vývoja v počtom zamestnancov najväčšom podniku na Slovensku (resp. druhom, po Volswagene, ktorý však čoskoro zníži stavy a rebríčku sa prepadne). Kým bude bratislavská stanica v zlom stave, dovtedy bude aj ŽSR vnímaná negatívne. A na tom nič nezmení ani nový nápis na staničnej hale.
Fotografie z 19.4.2019. Viac fotografií nájdete vo fotoalbume Hlavnej stanice.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre