Development v Ružinove rozhodne nespí. Okrem viacero rozbehnutých projektov napreduje aj príprava nových. Okrem včerajšej informácie, že mestská časť vydala územné rozhodnutie pre projekt Nového Apolla, získal rozhodnutie aj rezidenčný súbor Green Atrium od developera JAGR, s.r.o.
Green Atrium má vzniknúť na Trnavskej ceste, v dotyku s oceňovaným komplexom Domino od kancelárie Cakov Makara (dnes už len Cakov + Partners) a naproti supermarketu a centrále Kaufland. Nahradí staršie nehodnotné administratívne objekty a dotvorí zástavbu v tejto lokalite, ktorá má, narozdiel od Ružinova, viac charakter kompaktnej mestskej zástavby ako sídliska.
Projekt je tvorený trojicou blokov v tvare písmena U, z toho bloky A a B budú mať osem nadzemných podlaží a budú kopírovať líniu Trnavskej cesty a Teslovej ulice, blok C bude mať dve nadzemné podlažia a bude ich prepájať. Blok A bude okrem bývania bsahovať aj kancelárie a občiansku vybavenosť, blok B ráta s občianskou vybavenosťou v parteri, blok C je určený pre apartmány. Pod objektami je umiestnená dvojpodlažná podzemná garáž.
Celkovo by tu malo vzniknúť 70 bytov, z toho 16 dvojizbových, 35 trojizbových, 18 štvorizbových a jeden päťizbový byt. K tomu sa pridáva 11 apartmánov. Výmera kancelárií bude takmer 1,2-tisíc metrov štvorcových, občianska vybavenosť sa bude nachádzať na viac ako 600 metrov štvorcových. Počet parkovacích miest je 240, z toho v garáži bude 225.
V rámci pripomienkovania bolo vznesených viacero požiadaviek, z ktorých možno pripomenúť žiadosť Hlavného mesta o riešenie štítových stien bez okien, čo je zrejme chápané ako príprava na ďalšiu výstavbu v budúcnosti alebo deklarovanie novobudovaného pruhu medzi vjazdom a výjazdom ako bus-pruhu. Nanešťastie, nepodarilo sa presadiť zriadenie pešieho spojenia medzi vnútroblokom projektu a Teslovou ulicu, práve naopak, viacerí ľudia proti tomu protestovali.
O architektúre projektu zatiaľ nemožno veľmi hovoriť, existujúce materiály sú na veľmi nízkej úrovni a boli súčasťou dokumentácie EIA. Aktuálna podoba dizajnu Green Atria zatiaľ zverejnená nebola. Architektom je Pavol Škombár s kanceláriou P.S. Arch, ktorá nepatrí k popredným slovenským pracoviskám na poli architektúry. Na hodnotenie je však priskoro.
Developer bude teraz žiadať o stavebné povolenie, čo by s ohľadom na fakt, že z hľadiska rozsahu a lokality nejde o tak citlivú investíciu, nemal byť zásadný problém. Jeho vydanie očakávam v priebehu niekoľkých mesiacov, teoreticky by sa tak výstavba mohla spustiť ku koncu roka, hneď po asanácii pôvodných objektov. Ak by to tak bolo, Green Atrium bude dokončené najskôr ku koncu roka 2021.
Vhodný priestor na transformáciu, mierka, urbanistické členenie aj dobrý funkčný mix sú pozitívami projektu, hoci na celkové hodnotenie si treba istý čas počkať. Každopádne však Green Atrium prispeje k postupnému pretváraniu Trnavskej cesty na mestskú triedu.
Trnavská cesta patrí k priestorovo najveľkorysejším uliciam Bratislavy, spájajúcim strategicky dôležité Trnavské mýto s východnou časťou mesta s rezidenčnými a priemyselnými štvrťami. Rozsah priestoru má však za následok, že potenciál ulice je premrhaný a táto miestami pripomína skôr odkladisko parkujúcich áut.
Ulica patrí k tým v Bratislave, ktoré majú najlepšie možnosti premeniť sa na príjemné a priateľské mestské triedy so zastúpením všetkých druhov dopravy vo svojom vlastnom, bezpečnom koridore. To platí o individuálnej automobilovej doprave, ale aj mestskej hromadnej doprave, ktorá by mala mať všade vymedzený svoj vlastný pruh, cyklodoprave so segregovanou cyklodiaľnicou a v neposlednom rade o pešej doprave s dostatočne širokými chodníkmi, aby bolo možné zriadiť aj letné terasy podnikov.
Dnes môže takáto vízia mnohým prísť ako nereálna, nie je tomu ale celkom tak. S postupujúcim developmentom aj na severnej (resp. severozápadnej) strane ulice – napríklad v podobe projektu N!do alebo pripravovaného stavebného rozvoja na Pasienkoch – jej mestotvorný charakter a význam narastie. Verejný priestor by tomu mal sekundovať.
Je celkom možné, že napríklad spomínaná cyklotrasa sa bude realizovať už v najbližších rokoch, no Hlavné mesto by malo azda k téme pristupovať veľkorysejšie. Schválenie parkovacej politiky a jej očakávaný prínos pre mestskú pokladnicu, či vznik Metropolitného inštitútu Bratislavy, kde sa začína tvoriť Manuál tvorby verejných priestranstiev, sú dovôdom k optimizmu aj podnetom pre zvýšenie ambícií mesta.
Trnavská cesta môže byť jedným z mála skutočných bratislavských bulvárov. Z fázy stratégií a vízií však treba prejsť aj do realizácie.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre