Author photoMartina Gregová 27.04.2025 13:00

Sakrálne interiéry 21. storočia. Päť výnimočne citlivých rekonštrukcií oživilo duchovné priestory a prenieslo ich do súčasnosti

Interiéry kostolov, plné okázalých detailov a dekoratívnosti, dnes často pôsobia ako pomníky minulosti, ktoré nespĺňajú požiadavky súčasnej duchovnej praxe. V reakcii na tieto výzvy sa v oblasti sakrálnej architektúry objavujú nové trendy, zameriavajúce sa na minimalizmus, čisté línie a vnímavý prístup k historickému dedičstvu. Vydarené príklady takýchto zásahov nájdeme naprieč celým Slovenskom, mnohé z nich vznikli pod taktovkou skúsených architektov.

Zdroj: Nora a Jakub Čaprnkovci/BoysPlayNice

Zdroj: Nora a Jakub Čaprnkovci/BoysPlayNice

Napriek tomu, že sakrálne priestory predstavujú významné architektonické a kultúrne dedičstvo, súčasnosť ich čoraz častejšie konfrontuje s úpadkom návštevnosti. Tradičné interiéry kostolov, charakteristické svojou bohatou ornamentikou, teatrálnou kompozíciou a prehnanou dekoratívnosťou, dnes v mnohých prípadoch pôsobia vzdialene a menej komunikatívne.

Ich vizuálna preplnenosť, pôvodne určená na evokovanie transcendencie a posvätnosti, môže súčasnému návštevníkovi pripadať skôr ako prekážka v autentickom duchovnom prežití. V reakcii na tieto výzvy sa v posledných rokoch formuje nový prístup k rekonštrukcii interiérov sakrálnych stavieb.

Architekti čoraz častejšie pracujú s princípmi minimalizmu, rešpektujú historický kontext, no zároveň uplatňujú súčasné výrazové prostriedky – čisté línie, prirodzené svetlo a kvalitné materiály. Cieľom je vytvoriť priestor, ktorý nadväzuje na pôvodné duchovné hodnoty, no zároveň reflektuje aktuálne estetické a funkčné potreby komunity.

 

Farský kostol v Pezinku. Autor: Matúš Lago

 

Farský kostol v Pezinku

Rekonštrukcia interiéru farského kostola, vedená architektmi Miroslavom Tomíkom a Ľubicou Jesenaiovou, priniesla premenu na svetlý a vyvážený priestor, ktorý citlivo pracuje s historickými vrstvami. Hlavným zámerom rekonštrukcie bolo zvýrazniť pôvodné gotické prvky, ako sú klenbové rebrá či kamenné architektonické detaily, pričom návrh rešpektoval výsledky pamiatkového výskumu.

Všetky nové zásahy boli navrhnuté s dôrazom na čitateľnosť – majú súčasný výraz a jasne sa odlišujú od historickej vrstvy. Kostolný interiér obohatil autorský mobiliár a liturgické predmety, ktoré vytvoril akademický sochár Martin Lettrich. K zásadným úpravám patrilo aj novo navrhnuté osvetlenie, realizované na mieru, ktoré umožňuje flexibilné svetelné scény pre rôzne liturgické príležitosti.

 

Rímskokatolícky kostol Panny Márie Snežnej na Kalvárii v Bratislave

Rekonštrukcia kostola na bratislavskej Kalvárii priniesla po desaťročiach neúplnosti dôstojné a kultivované riešenie jeho interiéru. Pôvodne nedokončený priestor, v ktorom sa rokmi nahromadilo množstvo nesúrodých prvkov, si vyžadoval jednotný koncept a systematickú obnovu. Architekti Tomáš Bujna a Matúš Gibala nadviazali na myšlienky pôvodných autorov kostola z roku 1943, no zároveň návrh prispôsobili súčasnému duchovnému i architektonickému kontextu.

Obnova, ktorá začala v roku 2018, sa sústredila najmä na presbytérium, hlavnú loď, vstupné priestory a novú tvorbu mobiliáru. Do priestoru boli citlivo vložené nové liturgické objekty, ktoré dopĺňajú historický mobiliár, zároveň boli zachované a obnovené cenné artefakty ako tesserová mozaika, staré lavice či baroková krížová cesta.

 

Rímskokatolícky kostol Panny Márie Snežnej v Bratislave. Autor: Tomáš Bujna

 

Kostol sv. Bartolomeja v Hniezdnom

Rekonštrukcia interiéru Kostola sv. Bartolomeja v Hniezdnom predstavuje harmonické prepojenie historického prostredia s novým architektonickým výrazom. Projekt, ktorý vznikol zo spolupráce architektov Stanislava Šutvaja a Matúša Bišťana s miestnym farárom, mal za cieľ zjednotiť a vyčistiť priestor svätyne a zároveň zlepšiť jeho využiteľnosť počas zimných mesiacov.

Do kostola bola doplnená nová podlaha s podlahovým vykurovaním a prírodnou kamennou dlažbou – pieskovcom v lodi a travertínom v svätyni. V interiéri pribudol tiež nový stôl z lešteného travertínu, okolo ktorého sú rozmiestnené ďalšie prvky z moreného masívneho dreva. Nové prvky sú zjednodušené do elementárnych geometrických tvarov, čo podľa slov architektov podporuje sústredenie sa na podstatu liturgie.

 

Kostol sv. Juraja v Bobrovci

Rekonštrukcia interiéru Kostola sv. Juraja v Bobrovci, ktorú realizoval ateliér What Architects, predstavuje citlivý a premyslený zásah do jedného z najstarších sakrálnych priestorov na Liptove. Zásadným prístupom autorov bola snaha o očistenie priestoru a jeho elementárne uchopenie – nové solitéry ako obetný stôl, ambona či svietniky majú jednoduché, no významovo silné formy.

Použitý materiál – miestny pieskovec a jeho transformovaná podoba v skle – nesie symbolickú rovinu liturgickej obety, premeny hmotného na duchovné. Geometria a tvaroslovné riešenie nových prvkov zreteľne priznáva svoj vznik v 21. storočí, no zároveň necháva vyniknúť barokový oltár a historickú architektúru.

 

 

Evanjelický kostol v Hodslaviciach

Rekonštrukcia evanjelického kostola v Hodslaviciach predstavuje premyslený zásah, ktorý reaguje na meniace sa potreby cirkevného života aj na technický stav historickej budovy. Architekti sa rozhodli pre očistenie priestoru od neskorších nánosov a zvýraznenie tektoniky interiéru. Nevhodné dekory boli odstránené a nahradené jednotnou výmaľbou v jemných sivých tónoch, ktoré vizuálne zjednocujú priestor.

Nový mobiliár je detailne spracovaný v duchu súčasného dizajnu, no materiálovo nadväzuje na pôvodné zariadenie, čím vzniká harmonické spojenie starého a nového. Pôvodné prvky ako dubový mobiliár z 50. rokov, fresky či vitráže boli reštaurované a zvýraznené novým osvetlením. Celkový výsledok pôsobí kultivovane, čisto a s rešpektom k pôvodnému duchovnému významu stavby.

Spomenuté rekonštrukcie naprieč Slovenskom a Moravou spája dôsledná snaha o citlivé prepojenie historických vrstiev s aktuálnymi potrebami veriacich aj širšej komunity. Autori pri všetkých zásahoch rešpektujú pôvodnú architektúru, no zároveň prinášajú dôstojný súčasný jazyk, ktorý nepopiera, ale dopĺňa duchovný rozmer sakrálnych stavieb.

Práca s prirodzeným svetlom, kvalitnými materiálmi a výrazovo čistými formami prispieva k tomu, aby sa tieto priestory stali opäť živými miestami modlitby, ticha i stretnutí. Dôležitým spoločným znakom je tiež schopnosť architektov načúvať miestnemu kontextu a histórii, ktorú do nového diela nevtieravo vkladajú. Výsledkom je súbor rekonštrukcií, ktorý dokazuje, že aj zásahy 21. storočia môžu byť súčasťou kontinuity sakrálnej architektúry – bez pátosu, no s úctou.

 

(Príkladnáobnova, Archiweb.cz, Farnosť Hniezdne, WHAT Architects, YIM.BA)

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Farský kostol v Pezinku. Autor: Matúš Lago
  • Farský kostol v Pezinku. Autor: Matúš Lago
  • Rímskokatolícky kostol Panny Márie Snežnej v Bratislave. Autor: Tomáš Bujna
  • Rímskokatolícky kostol Panny Márie Snežnej v Bratislave. Autor: Tomáš Bujna
  • Kostol sv. Bartolomeja v Hniezdnom. Autor: Pavol Mičáň
  • Kostol sv. Bartolomeja v Hniezdnom. Autor: Pavol Mičáň
  • Kostol sv. Juraja v Bobrovci. Autori: Nora a Jakub Čaprnkovci
  • Kostol sv. Juraja v Bobrovci. Autori: Nora a Jakub Čaprnkovci
  • Evanjelický kostol v Hodslaviciach. Autor: BoysPlayNice
  • Evanjelický kostol v Hodslaviciach. Autor: BoysPlayNice

Kategórie

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube