Podhorský pás patrí k lokalitám, ktoré sa rýchlo zahusťujú najmä obytnou zástavbou. Okrem chýbajúcej občianskej vybavenosti obyvateľov najviac trápi doprava. Najväčším problémom je dlhodobo vysoká dopravná záťaž nevyhovujúcej Tupého ulice. Do užívania sa aktuálne dostali ďalšie obytné objekty. Napriek tomu, že nejde o rozsiahly projekt, tlak na dopravné napojenie sa opäť zvýši.
Mestská časť Nové Mesto povolila užívanie rodinných domov Vinohradis na Tupého ulici. Ide síce len o menší projekt, ale vo veľmi vyťaženej lokalite. Stavba pozostáva z dvoch rodinných domov. Oba majú jedno podzemné, dve nadzemné a jedno ustúpené podlažie. Každý rodinný dom disponuje troma parkovacími miestami, jedným v suteréne a dvoma na povrchu.
V kontexte masívnej výstavby v Podhorskom páse sú tieto rodinné domy len kvapkou v mori. Opäť sa však vynára otázka riešenia problematickej dopravy v tejto lokalite. Aj malé projekty totiž môžu v komplikovanej lokalite prehlbovať v súčasnosti akútny problém s dopravou.
Najdynamickejšiu transformáciu územie zažilo po roku 2016, kedy tu začal rásť jeden projekt za druhým - druhá etapa Belaria Koliba, Park pod Kolibou, Nová Koliba, Roličky, Eleven, Grand Koliba, Little Koliba alebo BellaVitaResidence. V príprave je zámer Pod Vinohradmi a Rezidencia Horizont. Dodnes sa tak lokalita zahusťuje a mnohé problémy nielen pretrvávajú, ale sa budú aj zhoršovať.
Tupého ulica je pálčivá téma, ktorá trápi obyvateľov Podhorského pásu už dlhé roky. Nebolo teda prekvapením, že sa v roku 2021 objavila petícia za bezpečnú Tupého ulicu. V rovnakom čase sa intenzívnejšie skloňovala výstavba projektov ZigZag (dnes je už dokončený) alebo Rezidencia Horizont. Celkom logicky tak rástla nespokojnosť miestnych obyvateľov, ktorí to už aj tak mali s dopravou a stavebným ruchom v okolí dosť náročné.
V rámci petície verejnosť odkazovala na Územný plán a žiadala dobudovanie Tupého ulice v zmysle podmienok plánu. To znamená, že by vozovka mala mať šírku 9 metrov, mohla tu byť realizovaná obsluha verejnou dopravou, vznikli by chodníky a vybudovala sa cyklotrasa. Obyvatelia pripomenuli, že vtedajší stav komunikácie viedol k opakovaným nebezpečným situáciám. Petíciou chceli zvýšiť tlak na zodpovedné orgány, aby bola rekonštrukcia a rozšírenie ulice realizované čo najskôr. Aj keď je problematika Tupého ulice v podstate lokálny problém, iniciatívu podporili aj obyvatelia iných lokalít.
Aj vďaka petícii sa veci dali pohybu a v októbri 2022 prešla Tupého ulica určitými zmenami. Čiastočná obnova Tupého ulice bola zameraná na výstavbu nového chodníka v dĺžke zhruba 200 metrov (od Ulice Pod Vtáčnikom po most nad železnicou na Kyjevskej), osadenie nového osvetlenia či rekonštrukciu vozovky výmenou povrchu časti cesty.
Časť vozovky tiež prešla rozšírením na 5,5 metra, spevnili sa jej krajnice alebo sa vytvorili drenážne zelené pásy po oboch stranách nového chodníka na odvádzanie dažďovej vody. Okrem úprav na Tupého ulici bol nedávno vymenený povrch komunikácie na Kyjevskej ulici, kde sa oddelil aj skromnejší priestor pre peších. Úpravy boli síce pozitívnym krokom, ale bohužiaľ išlo skôr o drobné zásahy, ktoré nepriniesli komplexné riešenie pre túto oblasť.
Redakcia YIM.BA požiadala o názor poslankyňu miestneho zastupiteľstva Bratislava – Nové Mesto Bronislavu Milčíkovú, ktorá sa problematike Tupého ulice venuje aktívne a dlhodobo. Podľa jej slov je Tupého ulica dobrým príkladom toho, ako sa to robiť nemá. Koncept rozvoja územia komplikuje stavebný boom z posledných rokov, pri ktorom ale absentuje základná občianska vybavenosť.
Ako uviedla Milčíková, samotná komunikácia Tupého patrí železniciam. Tie boli iniciatívne a chceli zvýšiť bezpečnosť svojich zamestnancov v blízkom depe, takže ešte v minulosti nechali na komunikáciu osadiť spomaľovacie prahy. Počet prahov nebol s ohľadom na dĺžku cesty dostatočný, takže najmä v smere na Podkolibskú ulicu dochádzalo pravidelne k početným dopravným nehodám a situácia bola naďalej neúnosná. „Nevyhnutné preto bolo enormné prejazdy vozidiel spomaliť a dopravu ukľudniť, keďže na tejto úzkej ceste sa spolu nebezpečne miešali ako nákladné, tak i osobné automobily spolu s pešími a cyklistami. Rozšírenie Tupého ulice fakticky možné nie je. Na jednej strane sú železnice a na druhej rodinné domy,“ tvrdí Milčíková.
Napokon sa aj na základe iniciatívy (dnes už) miestnej poslankyne pridali nové spomaľovače a vodorovné aj zvislé dopravné značenie. „Dnes môžeme povedať, že síce sú to malé úpravy, ale lokalite priniesli veľa. Dopravné nehody sa minimalizovali a čo ma nesmierne teší je, že v lokalite sa zvýšil počet peších, rodín s deťmi, bežcov a cyklistov,“ konštatuje.
Mestská časť má na stole niekoľko návrhov, týkajúcich sa Tupého ulice. Jedným z nich je možnosť zjednosmernenia, čomu však bránia viaceré nedostatky. Okrem toho je problémom aj most pri depe na Tupého, ktorého maximálna nosnosť je 8 ton (v prípade mostu na Kyjevskej je to iba 3,5 tony). Ak by prišlo k zjednosmerneniu, nákladné vozidlá by zostali odstrihnuté od cesty.
Podľa Milčíkovej prebieha v dnešných dňoch komunikácia medzi mestskou časťou a železnicami. Malo by ísť o návrh železníc úplne uzavrieť areál depa. To by však znamenalo, že priamy prejazd Tupého ulicou, tak ako funguje dnes, by už nebol možný. „Takémuto návrhu železníc by sa dalo vyhovieť iba v tom prípade, ak by most cez koľaje na Kyjevskej ul. ostal pre verejnosť plne zachovaný. Avšak to ostáva dnes otázne, keďže sa plánuje realizovať tzv. Modernizácia vetvy východ a západ, kde sa v budúcnosti ráta s výmenou koľajiska a odstránením mostného objektu, žiaľ bez náhrady zo strany železníc,“ naznačuje poslankyňa.
Lokalite by podľa nej pomohlo nové prepojenie komunikácie medzi Svätovavrineckou a Frankovskou ulicou. Dobudovanie tejto cesty však nebolo podmienkou na vydanie stavebného povolenia pre nové stavby, ktoré tu vznikli. Pre rozvoj lokality a zvýšenie bezpečnosti to je veľká škoda.
Možným riešením by bolo aj to, keby Nové Mesto získalo do správy malý kúsok parcely pri parkovisku pri depe, ktorý vlastnia železnice. Priestor by sa podľa poslankyne dal so súhlasom železníc otvoriť pre ľudí, zrevitalizovať a vybudovať malý komunitný priestor, ktorý by lokalitu určite osviežil. „Spolu s vedením našej mestskej časti neustále hľadáme riešenia pre túto lokalitu, ako ju otvoriť, priblížiť obyvateľom a urobiť ju ešte viac atraktívnou a bezpečnou“, vyjadrila sa Milčíková.
Okrem tohto je prioritou miestnej poslankyne aj vybudovanie priechodu pre chodcov pri komunitnej záhradke na križovatke ulíc Pionierska a Kyjevská. Platí to aj napriek tomu, že Pionierska ul. nie je v správe MČ Bratislava Nové Mesto, ale Magistrátu hlavného mesta. Ako dodáva, celú situáciu mierne komplikuje potreba bezprostrednej úpravy okolia a vybudovanie osvetlenia a vodiacich prvkov, aby priechod spĺňal potrebné normy a štandardy. Ďalšou prioritou je hľadanie možností pre zavedenie pilotnej MHD linky do lokality.
Riešenie situácie okolo Tupej ulice teda nebude jednoduché ani rýchle, nakoľko už rozvoj územia značne pokročil a možnosti sú obmedzené. Ďalšie zlepšenia na Tupého sú stále v procese plánovania, hľadajú sa aj alternatívy a vyhodnocujú viaceré možnosti. Zvažujú sa aj konkrétne dopady navrhnutých riešení na lokalitu.
Pre mestskú časť je každopádne nájdenie vhodného riešenia, možno aj v spolupráci so železnicami, imperatívom. V prípade Podhorského pásu totiž nejde iba o pohodlnú dopravu, ale najmä o bezpečnosť.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac