Hlavné mesto SR Bratislava dnes oficiálne ukončilo provizórnu rekonštrukciu električkovej zastávky na Račianskom mýte. Bodkou za opravou bolo nainštalovanie zastávkových prístreškov a elektronickej tabule, čím získal priestor relatívne slušnú úroveň. V obdobnom zvyšovaní kvality zastávok plánuje Magistrát a DPB pokračovať – v dohľadnej dobe by sa malo v meste nainštalovať 200 ďalších prístreškov.
Hoci zastávky na Račianskom mýte boli dané do užívania už pred niekoľkými týždňami, po dnešnom dni je úprava definitívne ukončená. Pôvodne išlo asi o najhoršiu a najmenej bezpečnú električkovú zastávku v celom meste. Úzke nástupištia na jednej úrovni s terénom a bez akéhokoľvek vybavenia sa pre chodcov stávali rizikovými najmä pri prechode električky počas čakania na zelenú na jednotlivých priechodoch. Chodci stáli v priestore, kde niekoľko centimetrov od nich prechádzali električky z jednej strany a autá z druhej.
Po rekonštrukcii, ktorá vyšla na 240-tisíc eur, boli zastávky rozšírené, vyvýšené, debarierizované a nanovo vydláždené. Osadené boli nové označníky, prístrešky so sedením, smetné koše a opravené boli zábradlia. V smere do Rače získala zastávka aj elektronickú tabuľu. Úpravu získal aj vyčkávací priestor na jednotlivých stranách zastávky smerom k centru, nainštalované boli nové semafory a viacero priechodov pre chodcov na celom Račianskom mýte bolo debarierizovaných. Rekonštrukcia bola zrealizovaná v priebehu jeden a pol mesiaca, s výnimkou troch krátkych výluk za plnej prevádzky električiek.
Ide však len o provizórnu obnovu. V dohľadnej dobe by mala prebehnúť komplexnejšia rekonštrukcia, v rámci ktorej sa zmení táto zastávka na integrovanú (bude tu prebiehať prestup z električiek do autobusov) a bude ešte viac skapacitnená. Račianske mýto by sa malo zároveň stať priateľskejším pre cyklistov. Podľa primátora je však túto rekonštrukciu možné robiť len počas letných prázdnin, preto bude nutné na jej spustenie počkať – v tejto chvíli totiž ešte nie je dokončená projektová dokumentácia. Komplexná modernizácia bude najskôr možná asi až na budúci rok.
Každopádne, komfort cestujúcej verejnosti sa výrazne zvýšil už teraz. Nové prístrešky s dizajnom od firmy mmcité, disponujúce aj solárnymi panelmi, k tomu prispeli taktiež a okamžite sa stali využívaným prvkom zastávok. V podobnej forme skvalitňovania verejnej dopravy chce Hlavné mesto pokračovať. Preto dnes okrem oficiálneho ukončenia obnovy zastávky na Račianskom mýte predstavilo aj program obnovy zastávok.
V zmysle týchto plánov chce Dopravný podnik Bratislavy (DPB) v priebehu budúceho roka skvalitniť dvesto zastávok električiek, trolejbusov aj autobusov. Aktuálne spustil dve súťaže na zhotoviteľov, ktorí tieto prístrešky dodajú a vybudujú. „Mestskú hromadnú dopravu chceme urobiť pre ľudí ešte prístupnejšou, preto pokračujeme v jej vylepšovaní,“ povedal Matúš Vallo, primátor Bratislavy. „Po rekonštrukciách tratí, zastávok či ostrovčekov, modernizácii vozového parku či zintenzívnení intervalov liniek prichádzame s Programom obnovy a doplnenia prístreškov, ktoré majú urobiť cestovanie pre Bratislavčanky a Bratislavčanov ešte pohodlnejšie.“
Predseda predstavenstva DPB a.s. Martin Rybanský dodáva, že sa tým začína prekonávať investičný dlh na dopravnej infraštruktúre. Má ísť o najväčší projekt Dopravného podniku súvisiaci s modernizáciou nástupíšť a verejného mobiliáru. Mesto zároveň pripomína, že prístrešky budú v súlade s dizajn manuálom verejných prvkov z dielne Metropolitného inštitútu Bratislavy, budú dostatočne kapacitné a časť z nich by mala disponovať solárnymi panelmi.
Projekt má byť financovaný väčšinovo z eurofondov, ale aj z dotácie Vlády SR z roku 2019 (konkrétne ide o prístrešky na električkových zastávkach Pionierska, Riazanská, Mladá garda a Biely kríž za 100-tisíc eur) alebo zo spoluprác so súkromnými partnermi.
Mesto okrem toho masívne vymieňa označníky, pričom do konca roka ich chce vymeniť aspoň 500. Ich súčasťou budú aj vitríny s cestovnými poriadkami, vďaka čomu by už nemali byť poškodzované vandalmi alebo poveternostnými podmienkami. Napokon, postupne sa inštalujú aj elektronické odchodové tabule. Tie sa už nachádzajú na väčšine najviac vyťažených zastávok v Bratislave, azda s výnimkou okolia nákupného centra a autobusovej stanice Nivy. Tu závisí ich inštalovanie od developera, ktorý tento projekt buduje.
Hoci nejde o veľký a komplikovaný projekt, porovnateľný s výstavbou novej električkovej trate alebo terminálu integrovanej osobnej prepravy, dosah bude citeľný. Vybudovanie dvesto nových, moderných prístreškov, ktoré budú doplnené o nové označníky, dobrý dizajn informačných materiálov DPB a v určitých prípadoch aj o elektronické tabule, zvýši pocit komfortu užívateľov verejnej dopravy. Ten je rovnako dôležitý ako jej rýchlosť alebo kvalita vozidiel.
Bratislava takto postupne zvyšuje atraktivitu verejnej dopravy, ktorá je oproti stavu spred niekoľkých rokov neporovnateľná. Hoci ju ešte stále nemožno porovnávať s európskymi lídrami – napríklad Viedňou, Zürichom, ale aj Prahou a v mnohých smeroch s Brnom – zvyšovanie úrovne je nepopierateľné. Najväčším problémom ostáva aj naďalej nedostatočná sieť električkových a trolejbusových tratí v spojení so zlým stavom viacerých radiál. V iných veciach ale nastal pozoruhodný pokrok.
Na konci dňa však bude potrebné spustiť aj veľké a náročné projekty nových tratí alebo komplexných modernizácií tých starých. Bez nich nebudú stačiť ani dizajnové prístrešky, kvalitnejšie označníky alebo nové vozidlá. Verejná doprava nebude bez veľkých projektov schopná sekundovať vývoju mesta a vytvoriť skutočnú alternatívu voči individuálnej automobilovej doprave. Popri všetkých aktuálnych úspechoch tak netreba zabúdať, že bratislavská MHD má pred sebou ešte veľmi dlhú a náročnú cestu, aby bola skutočne špičkovou.
Fotografie z 21.9.2021. Pozrite si obnovu zastávok na Račianskom mýte vo fotoalbume.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre